even tussen de bedrijven door met het opruimen zal ik vast wat toelichten.
Wij vertrokken op een zaterdag in stromende regen naar Calais om zondag op de boot naar Dover te gaan.
Het was geen minuut droog. In Frankrijk op een parkeer terrein sloeg de motor bij afremmen even af. Om vervolgens gewoon goed te starten.
In mijn optiek een vocht probleempje.
Zaterdag gewoon voor 95% goed rijdend (af en toe een hikje) op een camping aangekomen.
Zondagochtend direct de motor eens gestart omdat een warme motor met slechte ontsteking in de regel wel aanslaat, maar met een koude motor kan dat anders zijn. En inderdaad de motor sloeg niet aan. Terwijl deze nog nooit startproblemen heeft gehad. Eerste checks van mij (matige vonk en pompt benzine) waren snel gedaan. We moesten de boot halen dus maar de anwb gebeld. Relatief snel kwam er een takelwagen met monteur.
Deze deed dezelfde checks en stelde voor de auto naar de garage te slepen.
Dat gedaan hebbende kwam er (op zondag!) nog een andere monteur bij. Na veel starten en de onsteking draaien liep die op een gegeven moment. Niet 100%, maar hij liep. De auto hing nog steeds achter de takelwagen. Omdat HY nu liep werd hij op zijn voorwielen gezet en van de wagen logekoppeld.
Vervolgens slaat de motor af en komt er enorme rook uit de carburateur/luchtfilterhuis. Ik snapte dat niet zo, maar al snel werd een grote olieplas onder de motor zichtbaar. De takelwagen had de carterpan geraakt en die was leeg gelopen....
De mannen welke overigens geen woord engels spraken (en ik kan alleen in Frans een stokbrood en een wijntje bestellen) bleven kalm. Zeiden er verder niets over.
Ik ging de anwb maar eens bellen. De anwb sprak de garage weer en ze hadden inderdaad door dat het gat in het carter door hun kwam en ze zouden het repareren.
Zelf dacht ik toen al, die wordt een langdurig verhaal, maar na 3 dagen op een formule 1 hotelkamer met twee kinderen werd het duidelijk: dit was nu niet meer te redden. Na 4,5 dag kregen we een nieuwe mega camper. Iedereen zou er gelukkig mee zijn. Wij ook wel, maar een douche, een wc, elektrisch uitklap trapje, boiler, etc etc "ïs not us" Maar we waren uiteraard blij met onze nieuwe witte vriend.
De HY is op transport gezet.Het lastige is dat de garage nu voor zover ik het begrijp claimt het probleem te hebben opgelost en dat daarmee het case closed is.
Ik heb gevraagd voor zover dat uiteraard ging of ze dat op papier wilde zetten. De anwb participeerde, maar helaas zijn daar in spits dagen ook geen afspraken mee te maken, of in ieder geval werden ze helaas niet nageleefd.
Er staat nu iets op papier in het frans. Ik heb het al even snel laten vertalen. Maar vraag het nog iemand omdat daar weer vreemde zaken in staan. (het zou aan mijn vering liggen.., maar dan repareer je het carter toch niet gratis en wat met de gevolg schade…)
De gevolg schade is nu overigens dat twee cilinders geen compressie hebben. Dat wilde ze met een compressie meter doen, maar omdat die niet werkte ging het met de hand. Ik heb dat nog nooit gezien, maar wie ben ik…
Zijn jullie het met mijn eens dat het slecht lopen van de motor vooraf hoogstwaarschijnlijk door vocht komt en dat het compressie verlies een gevolg is van het oliegebrek.
Uiteraard kan het zo zijn dat de compressie vooraf ook niet 100% was, maar ik ben er wel gewoon rijdend mee naar Calais gekomen.
Wie moet ik nu aansprakelijk stellen? De ANWB omdat deze de sleepdienst in schakelt of de garage.
Lastige daarbij is het taalprobleem. Zou mijn WA verzekeraar zo’n case oppakken. Immers het is wel een gevolgschade.
Denk dat ik voor de laatste optie ga, Auto gaat nu naar Knobbout in Beusichem. Zal ook met hen overleggen wat wijsheid is.
Foto's volgen en wist je dat witte mega campers ook naar elkaar zwaaien.....het liefst krop ik dan onder mijn stuur....