Denk inderdaad dat even de kop lichten wat meer duidelijkheid geeft over wat op dit moment de staat is van de motor.
Hoe lang heeft de motor gelopen zonder olie?
Want lijkt me dat dat voor een korte periode zelfs nog wel goed gaat.
Ik weet van mijn bus waar een tuimelaarassteun gebroken was waardoor er geen olie meer bij de klepsteel kwam, dat dat zelfs 1000KM heeft geduurd voor het mis ging (= klep bleef open en werd door de zuiger er af geslagen).
Als ze 'm alleen wat stationair hebben laten lopen, dan is de motor niet erg warm gelopen en is de olie stroperig genoeg om lokaal nog wel te blijven smeren toch?
Aan de andere kant: als er eenmaal geen olie meer in de zuigerbussen zit, dan kunnen de zuigerveren ofwel krassen of krassen en afbreken en dat kan heel goed verlies aan compressie opleveren (zo heb ik MurpHY gekocht, 1 zuiger was geperforeerd vermoedelijk doordat een zuigerveer gebroken en zich tussen zuiger en zuigerbus heeft gewurmd en daardoor flinke schade heeft aan gericht... compressie was 1 bar).
Is het een idee deze discussie af te splitsen? (al weet ik even niet waarheen dan, het is wel een vakantie-gerelateerde belevenis