Het is nu do 28 maart, 2024 17:08


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Uit de oude doos
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2015 16:01 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
We schrijven 1994 als ik in een impulsieve bui besluit op de ‘jonge’ leeftijd van 26 jaar een ‘camper’ te kopen. In eerste instantie was het de bedoeling een Peugeot J7 te gaan kopen; gewoon omdat het me geweldig leek met de deuren opengeschoven richting Frankrijk te reizen.
Echter dit idee kreeg al gelijk een hele andere wending toen het oog viel op een advertentie in “De Telegraaf” waarin een verlengde HY te koop aangeboden werd voor weinig geld.
Zoals eerder gemeld, het was 1994; een foto van de bus werd niet bij de advertentie geplaatst en internet… dat hadden we toen nog niet.

Die zondag samen met mijn (toenmalige) vrouw, broertje en diens vriendin afgereisd naar
’s Graveland bij Hilversum alwaar de HY achterin een oude loods stond weggedrukt. ’t Was een onogelijke verschijning waarvan de achterzijde opgebouwd was uit aluminium caravanplaat en eigenlijk alleen nog de cabine in ‘originele’ staat verkeerde… ik was op slag verliefd !!!

De bus was, hoe wonderlijk, wél APK gekeurd maar we hadden verzuimd voor die dag een verzekering af te sluiten en de wegenbelasting was ook niet betaald; we namen de gok en, hoe kan het ook anders, dat pakte toch even verkeerd uit. Met een fikse bekeuring op zak (ik geloof iets van 350 gulden) hebben we uiteindelijk de bus thuis gekregen. Tsja, met zo’n attractie op de openbare weg verschijnen is vragen om moeilijkheden.

Enkele maanden later had de bus aan de binnenzijde een complete metamorfose ondergaan : een splinternieuwe ondergrond van grenen vloerdelen, keukenblok uit de kantine van de ALDI waar ik destijds werkte en een nieuwe zithoek die om te bouwen was tot een riant tweepersoons bed alsmede een nieuw plafond en nieuwe wanden van kunststof schroten.

De zomervakantie stond voor de deur en tijd om het technische gedeelte van de bus te inspecteren was er niet, maar ach, HY had de APK met glans doorstaan dus wat kon daar nu mis zijn …
De bus volgestouwd met de benodigde kampeeruitrusting en op weg richting zuid !!

En elke lezer zal nu denken : hoe lang ging dit goed ??

Wel, drie weken lang hebben we rondgereisd door België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en via Duitsland weer terug zonder ook maar één wanklank van de motor. Iedere ochtend was het één druk op de knop en hij liep. Ook diverse campinggasten waren erg onder de indruk van ‘onze camper’. “Hoe hebben ze dit ongestraft durven verlengen” was een opmerking van de eigenaar van een omgebouwde Ford Transit, die opviel dat de HY van oorsprong een ‘gewone korte’ was en waar dus 4 meter tussen de voor/achterwielen gelast was… wist ik veel ?!

We zijn heelhuids weer thuisgekomen, een prachtige ervaring rijker. ’t Was ook de enige vakantie die we met de HY hebben gehad; na enige jaren heb ik haar verkocht aan een goede kennis die op zijn beurt de bus weer snel van de hand heeft gedaan. Tot voor kort stond ze nog steeds op een Nederlands kenteken maar is ze (of het kenteken) kort geleden ‘verhuisd’ naar het buitenland.

Enkele foto’s van de bus en interieur wil ik jullie niet onthouden.


Bijlagen:
HY1994 (9).jpg
HY1994 (9).jpg [ 639.19 KiB | 10998 keer bekeken ]
HY1994 (2).jpg
HY1994 (2).jpg [ 329.84 KiB | 10998 keer bekeken ]
3.jpg
3.jpg [ 439.85 KiB | 10998 keer bekeken ]
2.jpg
2.jpg [ 521.85 KiB | 10998 keer bekeken ]
1.jpg
1.jpg [ 604.36 KiB | 10998 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Uit de oude doos
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2015 12:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
mooie bus hoor, maar er is toch geen 4 meter tussen gelast? Eerder 1,5 oid.

Weet je nog wat je er toen voor betaald had? Ben ik benieuwd naar omdat je nu haast niks meer kunt kopen voor een schappelijke prijs. (vind ik dan)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Uit de oude doos
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2015 16:35 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Je hebt helemaal gelijk Joost; er was totaal ongeveer 4 meter tussen de wielen :wink:
Ik geloof dat ik toen 900 á 1.000 gulden heb betaald, zéker niet meer. Dat soort bedragen zijn tegenwoordig inderdaad zeldzaam.
Ik heb in 2009 mijn tweede HY gekocht voor 950 euro, weliswaar met vastgelopen motor en remmen maar nog keihard. Toen voor 250 euro een andere motor erbij gehaald, remmen gereviseerd en leidingen vervangen. Nu nog bezig met interieurverzorging en de buitenzijde opnieuw in de lak zetten.


Bijlagen:
IMG_5043-2.jpg
IMG_5043-2.jpg [ 620.21 KiB | 10940 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Uit de oude doos
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2015 23:13 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 21:40
Berichten: 40
Woonplaats: Amstenrade
Wim, ik heb je een PB gestuurd.
Peter


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group