... oftewel:
viewtopic.php?f=32&t=2633Voorjaar 2014 (onder andere) het complete koppelings-gebeuren vernieuwd.
- koppelingsplaat
- drukgroep
- druklager
- koppelings-as
- koppelingskabel
- oliekeerringen prise-as en achter het vliegwiel
etc. etc.
Dan denk je: dáár ben ik voorlopig de eerste jaren vanaf.
Eeeuuhhh ...
PANGGGG !!!
... s h i t ... ^%@&(&%^^%# !!! gvd !
Afgelopen twee weken even een korte trip door Frankrijk. In eerste instantie zo'n 1.100 km heerlijk zoeven van camping naar camping. In de buurt van Bergerac ging het mis: een flinke klap, prompt op de rem (gelukkig midden in een rustig dorpje ...) en een meter of 10 achter Otje lag een gloeiend hete veer uit de koppelingsplaat zich in het (overigens óók zeer hete) asfalt in te graven.
OOoops ...
Op hoop van zegen nog de te overbruggen ca. 15 km naar de volgende camping afgelegd (voor de naturisten onder ons: Le Couderc in Naussannes; in onze ogen een absolute aanrader !) en aldaar Otje op een schaduwrijk plekje gestald.
Vloerplaten eruit, inspectieluikje open en jawel: TWEE veren van de koppelingsplaat bleken inmiddels tijdens onze vakantietrip onderweg te zijn "uitgestapt".
"Jongens van Jan de Witt" zoals we zijn lieten we ons niet uit het veld slaan. Na een weekje zonnen, luieren, véél lezen en een beetje fietsen ("vals plat" met een Simplex-herenfiets uit 1948 zónder versnellingen ... het gáát ... pfffffffff ....) tóch maar weer een beetje Noord-waarts. Héél rustig koppelen en 350 km richting Boussac, Creuse Nature (niet geheel onbekend onder rHYdend Nederland).
Edoch: luttele kilometers voordat we Boussac zouden bereiken, op een flinke helling, moest er worden teruggeschakeld naar de 2e.
... s h i t ... ^%@&(&%^^%# !!! gvd !
Het koppelingspedaal liet zich niet meer indrukken !!!
Stel je voor: zo'n 39*C; enkel "ARKO", een flinke helling; een hijgende "poid lourd" in je nek en je kunt niet meer (terug-)schakelen ...
... tig keer het koppelingspedaal ingetrapt en plots ... kon ik weer koppelen en dus schakelen ...
PPPPFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF ......................... !!!!!!!!!!!!!!
Op Le Creuse: wederom vloerplaten ...; inspectieluikje ...
Slechts 3 van de 6 veren in de koppelingsplaat hadden het volgehouden. De 3e van die "afscheid-nemende" veren had zich kennelijk op die laatste helling nog even gemanifesteerd door het - tijdelijk - blokkeren van het hele koppelingsgebeuren ...
HOEZEE, HOEZEE, lang leve de AA EN WEE BEE !
Kort en goed: WIJ zijn inmiddels thuis; op zich een verhaal apart, maar daar wijd ik een ànder topic aan.
Otje staat nog in Boussac.
Het kan 1 - of 2 - of 3 (of ...) weken duren voordat we haar (hopelijk ongeschonden) weer terugzien.
En dat alles door een koppelingsplaat die het letterlijk tot nog toe amper 7.500 km heeft volgehouden ...
Snifff.
Gert