Het is nu vr 29 maart, 2024 1:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2015 1:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
In vervolg op viewtopic.php?f=11&t=2911 even een ingekorte impressie van "gezellig contact met de ANWB". Hoofdrolspelers: "O" (is Otje; dus wij) en "A" (is ANWB).

O: Rijd in een Citroën HY, heb problemen met de koppeling.
A (Nederland): Zal alles even noteren ... O.K., is vastgelegd; ons steunpunt in Lyon wordt ingeschakeld ...
A (Lyon): Wilt u me (nog een keer ?) even vertellen wat er precies aan de hand is ... ? ... O.K.
A (Lyon): Weet u misschien waar een repatriëringsbedrijf bij u in de buurt zit ?
O: ... eeuhh ... maar dat is toch JULLIE taak ... ?
A (Lyon): ... oooh ... tjaa ...
A (Lyon): We hebben een bergingsbedrijf gevonden, a.s. zondag kan uw voertuig worden opgehaald.
O: O.K. Maar ... wij moeten óók nog naar huis ... !
A (Lyon): ooh ... tjaa ... Misschien met de trein ... ?

Heb dus deze dame exact uitgelegd waaruit de hulp van de ANWB volgens de door hen zelf beschreven procedures bestaat ...

A (Lyon): We gaan een leen-auto voor u regelen.
O: Zucht ...
A (Lyon): U kunt deze auto hier (....) ophalen.

Gezond boerenverstand bracht me er toe tóch even te checken wáár die leen-auto moest worden opgehaald. Wij mochten daarvoor een taxibedrijf inschakelen; de kosten daarvan worden door de ANWB betaald.

O: Hallo ANWB, wij hebben geconstateerd dat dat verhuurbedrijf van die leen-auto zich op 375 km van onze camping af bevindt ...
A (Lyon): ..... ??
A Lyon): OOpsss ...

En plotsklaps stond afgelopen donderdag de ambulance van het bergingsbedrijf uit Boussac al naast Otje ...

Afijn: voornoemd bergingsbedrijf was voorlopig tevreden met de blikjes bier die ik hen aanbood, ze zouden (afgelopen) zondag gewoon nog een keertje terugkomen om Otje op te pikken.

Misverstand. Wellicht een "blonde dame" bij de ANWB ... ?

Een àndere (hoogstwaarschijnlijk niét blonde) medewerkster van de ANWB zag kans ons te voorzien van "blik" waarmee we (afgelopen zaterdag) naar huis konden rijden. Tóch eerst nog eventjes een taxi-rit van 80 km (à raison van EUR 170,=) en vervolgens de "kwelling" van een "BMW X-1" (jawel, ga maar eens "Google"-n) met slechts 14 km op d'n tellert; oftewel "gloedjenieuw". Volautomaat, airco, allerlei elektronische toeters en bellen, gas intrappen en hopen dat jouw maag dat bijhoud ...
Helemaal nix voor een doorgewinterde rHYder duzzz ...

We hebben die ruim 800 km naar huis dus - volstrekt emotieloos - in één ruk afgelegd in deez' "grandioze BMW - X1". Dat wil zeggen: totáál geen "feeling" met dit "scheur-ijzer"; de airco werkte slaapverwekkend; absoluut verboden voor "nicotine-verslaafden" zoals wij; ik kan me niet heugen dat ik zó veel tussentijdse "stops" heb gemaakt als met Otje ...

Ach ja: "Een gegeven paard ...".

Bijgaand: plaatjes.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ...
Wie is ...

Salutations,
Gert


Bijlagen:
DSC01463-klein.jpg
DSC01463-klein.jpg [ 388.94 KiB | 19835 keer bekeken ]
DSC01454-klein.jpg
DSC01454-klein.jpg [ 323.39 KiB | 19835 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2015 22:47 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 13:18
Berichten: 28
Woonplaats: Heeze
Gert in een BMW... Geen 'dikke bertha' dus.. Maar vier wielen..
Echt balen van die koppeling zeg! Zou het aan de kwaliteit van de nieuwe onderdelen liggen? Ik hoop voor jou dat die blikjesbier zorgen voor TLC ten behoeve van Otje....

Ill keep my fingers crossed Gert..

(Trouwens lekker bezig aan mn camper, en aca doet het super en gaat nooit meer weg :wink: :wink: )

_________________
De Zilverlinde hoveniers, Frank van der Linden


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Plaatjes ...
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2015 0:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
1) inmiddels een "bekende" exercitie
2) alsof het is "gepland": netjes verdeeld over de koppelingsplaat de 3 resterende veren ... en 3 "gaten"...
3) voorzijde: de 4e veer is óók al aan z'n "ontsnappingspoging" bezig
4) achterzijde: diezelfde veer

Dankzij de vorige demontage van blok + V-bak van een jaar geleden waren alle bouten, moeren en overig materiaal zeer goed "gangbaar" dus kostte het (naast het "gepiel" in ruimten die beter toegankelijk zijn voor "slanke vrouwenhanden") weinig moeite/tijd om het hele geneuzel uit het vooronder te sjouwen.

Nu a.s. zaterdag mijn magazHYndienst maar eens gaan vervullen en daar tevens even over dit onderwerp "een boompje opzetten".
En natuurlijk ... een nieuwe koppelingsplaat scoren ...

Gert


Bijlagen:
DSC01496-klein.jpg
DSC01496-klein.jpg [ 213.63 KiB | 19734 keer bekeken ]
DSC01498-klein.jpg
DSC01498-klein.jpg [ 204.25 KiB | 19734 keer bekeken ]
DSC01499-klein.jpg
DSC01499-klein.jpg [ 129.38 KiB | 19734 keer bekeken ]
DSC01502-klein.jpg
DSC01502-klein.jpg [ 167.91 KiB | 19734 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2015 8:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Waardeloze kwaliteit. ik houd mn hart vast met mijn nieuwe koppelingsplaat. de oude gaat mee als reserve.
Maar waarom haal je uitaatspruitstuk, dynamo en startmotor ervanaf voor een koppelingswissel?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2015 8:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik zie niets waardoor die demperveren op hun plaats zouden moeten blijven. Nu heb ik die veren nooit losgemaakt en weet niet of er een voorziening is om ze op hun plaats te houden.
Iemand?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2015 10:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
JanW schreef:
Ik zie niets waardoor die demperveren op hun plaats zouden moeten blijven. Nu heb ik die veren nooit losgemaakt en weet niet of er een voorziening is om ze op hun plaats te houden.
Iemand?



Ja, ikzelf. Natuurlijk is er een voorziening getroffen om ze op hun plaats te houden.
De veren zitten normaliter opgesloten tussen 2 flauw gebogen "lipjes" aan de centrale platen. En die zie ik niet bij de kapotte plaat. Ik weet niet waar deze vandaan komt maar, gezien de ervaringen, zou ik deze plaat nooit monteren.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2015 10:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
voorbeeldje

@Leipie: ik kan mijn tekst niet aanpassen na posten


Bijlagen:
clutch_plate_5spd_std.jpg
clutch_plate_5spd_std.jpg [ 118.71 KiB | 19669 keer bekeken ]

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 0:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Maar waarom haal je uitaatspruitstuk, dynamo en startmotor ervanaf voor een koppelingswissel?
Gert-Jan: wanneer je goed hebt gekeken heb je gezien dat ik nog véél méér heb gedemonteerd. Gewoonweg omdat het blok een eind naar voren moest (om een beetje sleutelruimte te hebben) en als ik dan tóch eenmaal bezig ben is met een extra uurtje sleutelen de hele bubs eruit geschoven (zónder lastige "obstakels"). Kan ik overal makkelijk bij en bovendien nu onbeperkte ruimte om o.a. de kleppen weer eens te stellen.
JanW: ik weet niet van wàt voor auto die koppelingsplaat is die jij laat zien; die van een HY ziet er ànders uit. Zie foto 's. In principe bestaat de koppelingsplaat uit: grote ronde staalplaat met aan beide zijden een "voering", een losse (kleine) tussenplaat en een tweede (kleine) staalplaat. De holle pijp met spie-banen (waarin dus de prise-as steekt) zit vastgelast aan de tussenplaat. De krachten op de tussenplaat brengen uiteindelijk de buitenste platen in beweging waarbij dit indirect gebeurd door tussenkomst van die 6 veren (waarbij de bewegingsvrijheid van de "tussenplaat" uiteindelijk begrensd wordt door een soort klinknagel-verbinding tussen de beide buitenste platen)(op jóuw foto: drie stuks, te zien op de bóvenste plaat). In het verleden bestond de koppelingsplaat uit één enkele plaat; het koppelen gebeurde derhalve veel abrupter met als gevolg o.a. een snellere slijtage van de "voeringen".
Citaat:
De veren zitten normaliter opgesloten tussen 2 flauw gebogen "lipjes" aan de centrale platen. En die zie ik niet bij de kapotte plaat. Ik weet niet waar deze vandaan komt ...
Deze plaat komt dus uit Otje en dit is een "standaard" koppelingsplaat bij een HY. Helaas: géén "lipjes".
Het "euvel" wat nu achteraf blijkt te hebben gespeeld: de veren zitten "opgesloten" doordat ze aan "langs-zijde" worden geblokkeerd door de (lengte-)randen in de gaten van beide buitenste platen (hier zitten dus géén extra "opstaande lipjes" aan). De "gaten" in beide buitenste platen zijn een fractie smaller dan die in de tussenplaat. Kennelijk waren die randen (in de kleinste buitenste plaat) in het verleden (alvorens ze werden gereviseerd; lees: nieuwe voeringen (op de grootste plaat) aangebracht) al (behoorlijk) beschadigd met als gevolg dat de veren (steeds grotere) speling kregen en zijdelings konden "ontsnappen".
In de nieuwe (lees: óók gereviseerde) koppelingsplaat (zie foto's) zijn de randen van de "gaten" volledig onbeschadigd.
Ik ga er nú van uit dat deze plaat het wel "tot mijn bejaardenhuis" uithoudt ... :lol:


Bijlagen:
DSC01501-klein.jpg
DSC01501-klein.jpg [ 177.96 KiB | 19636 keer bekeken ]
DSC01517-klein.jpg
DSC01517-klein.jpg [ 200.37 KiB | 19636 keer bekeken ]
DSC01519-klein.jpg
DSC01519-klein.jpg [ 214.9 KiB | 19636 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 10:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Die getoonde koppelingsplaat was een willekeurige.om te laten zien hoe het i.h.a is geconstrueerd.
Bij een diafragma drukgroep o.a. de latere DS is het zoals op de foto.
Bij een drukgroep met vingers zoals op vroege DS , Traction en HY is het inderdaad zoals Otje beschrijft.
Het is dus zaak om bij gereviseerde platenver op te letten of er nog "vlees " staat om de veren zijdelings vast te houden.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: De AA EN WEE BEE
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2015 22:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Het is dus zaak om bij gereviseerde platenver op te letten of er nog "vlees " staat om de veren zijdelings vast te houden.
Naar aanleiding van "mijn" ervaring heeft er in het magazHYn een nauwgezette contrôle plaatsgevonden van de voorraad nieuwe (lees: gereviseerde) koppelingsplaten. Er is in ieder geval één plaat "voortijdig gelicht" vanwege hetzelfde euvel.

"Ter leringhe ende vermaeck": de (gebruikte) koppelingsplaten welke door het magazHYn naar een revisiebedrijf worden gebracht (alwaar ze worden gestraald, opnieuw gelakt en voorzien van nieuwe "koppelings-voeringen") zullen in de toekomst zéér nauwkeurig worden gecontroleerd !

Oh ja: Otje rijdt intussen weer !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group