Het is nu di 19 maart, 2024 10:14


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 0:06 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2647
Woonplaats: Hengelo (OV)
Bij deze een topic waarin we alle mogelijke aankooptips kunnen verzamelen. Er staan op het forum uiteraard al heel veel tips, maar dit is erg versnipperd en kost erg veel tijd om door te zoeken.
Wat ik voorstel is in dit topic iedereen alle tips die hij/zij weet en/of op het forum kan vinden, hier post en dat we er dan uiteindelijk een soort aankoophandleiding van maken die ik vast zet in de HY-FAQ of Documentatierubriek (en een linkje in de Te Koop Gevraagd rubriek) en dat iedereen daar dan naar kan verwijzen als mensen met vragen komen. Zo voorkomen we dat we bij elke "waar moet ik op letten als ik ga kijken bij een HY"-vraag dezelfde antwoorden geven en daarin over het algemeen ook weer van het topic afdwalen :D

Wat ook mag is een linkje naar een topic (eventueel ander forum/site) waarvan je denkt dat daar nuttige tips in staan, dat verzamelen we er wel bij.

Weest niet bevreest zaken dubbel te roepen, liever een paar keer te veel geroepen dan niet tenslotte.
Ook mag er hier gerust over de aangedragen tips gediscussieerd worden, houdt in het oog dat het er hier om gaat om een ieder die een HY wil gaan bekijken om te kopen met deze handleiding uit de voeten moet kunnen.
Gebruik "lekentaal" en ga er vanuit dat de toekomstige lezer bij wijze van spreken nog nooit een HY heeft gezien!

Eventueel kunnen we van de fysieke aandachtspunten afbeeldingen maken (zo'n draadtekening met pijlen naar de zwakke plekken ofzo).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 0:07 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2647
Woonplaats: Hengelo (OV)
Laat ik de meest voor de handliggende tips alvast plaatsen:
  • neem een persoon mee die technisch is en jou eventueel kan overtuigen die droomHY NIET te kopen, vraag gerust hier op het forum of iemand mee kan om te kijken - er zitten forumleden in heel het land en daarbuiten
  • stel bijvoorbaat een budget vast, de aanschaf van een oldtimer is nog maar het begin!
  • slaap er een nachtje over als dat kan
  • bedenk je dat ook al zijn ze zeldzamer aan het worden er over het algemeen altijd meerdere tegelijk te koop staan
  • roestpunten:
    - rond de koplampen
    - tussen voordeur en spatbord
    - kriksteunen (vier stuks, twee achter de voorwielen, twee voor de achterwielen/twee in de achterkant)
    - dakgoten
  • staat van de banden, bedenk dat originele banden 300+ euro per stuk kosten en vervangende 16" velgen+banden ook
  • motorgeluid / staat van de uitlaat, een HY bromt stationair vriendelijk
etc.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 11:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik probeer even een virtueel rondje om de HY te lopen om te kijken of ie in orde is. Zo op mijn stoel vergeet ik vast eea, vul me dus aan! Bedenk in ieder geval van te voren naar wat voor een bus je op zoek bent. Een lege bestelbus? Kort, lang, hoog? Gebruiksvoorwerp? Zomers kamperen om de hoek? Ga je heel Europa door rijden? Zet die dingen voor jezelf op een rijtje.

Meestal begint het met een gesprek met de verkoper. Hierbij geldt toch vaak: C'est le ton qui fait la musique. Geen een HY is perfect, maar is de verkoper je aan het informeren, of is ie aan het verkopen? Belangrijker dan verhalen zijn de facturen van het onderhoud van de afgelopen jaren. Veel mensen houden kilometerstaten bij, leuk om te weten. Weinig kilometers = weinig onderhoud. Veel kilometers, daarentegen, is geen garantie voor goed onderhoud. Veel bussen - gelukkig worden het er minder - zijn door onbekwaam onderhoud "versleuteld". Dingen die gewoon nét niet goed in elkaar zitten waardoor iedere reparatie onnodig in de kosten gaat lopen en waardoor je vage storingen krijgt. Probeer een gevoel te krijgen of het onderhoud goed is uitgevoerd. Vraag zo veel mogelijk, de verkoper mag je niet verkeerd informeren.

Dan naar de bus. Controleer de papieren en controleer het chassisnummer. Als hiermee geklooid is, en dat is heel vaak het geval, was mijn tip altijd om de bus gewoon te laten staan. Tegenwoordig doet het RDW niet meer zo lastig met het inslaan van een nieuw chassisnummer, maar tijden kunnen weer veranderen.

Bij het eerste rondje om de bus zie je snel hoe veel roest er op de carrosserie zit. Let op bij de banaantjes, het driehoekje daarbij, onderkant van de schuifdeur, regengoten, achterklep, koplampen, kriksteunen, the works. Het een is een stuk duurder om te restaureren dan het ander. Laat je dus niet afschrikken, maar houd rekening met de kosten van de reparatie. Wees zo vrij om veel foto's te nemen, want, vooral een minder getraind oog, vergeet snel de ernst van de situatie.

Nu ga ik meestal door met inspectie van de binnenkant van de bus. Een mooi camperinterieur is waardeverhogend, maar kan lekkages (en roest) verbloemen. Goede, originele stoelen zijn een pré en horen niet al te veel doorgezakt te zijn. Meestal haal ik de grondplaten niet weg - tenzij er twijfel is - maar doe ik alleen de motorkap open.

Zit er een 1,6 of een 2,0 liter blok in? Of is het nog het nog oudere traction blok? Of is het een diesel? De eerste is aan de krappe kant, maar je komt er ook het land wel mee door. Het oude traction blok (te herkennen aan bougies van de zijkant) betekent dat je bus van voor '63 is. Dit betekent veel zaken die minder gangbaar zijn waardoor het onderhoud duurder wordt en het écht geen kilometervreter gaat worden. Het betekent wel dat je bus allemaal andere mooie features heeft zoals een stijltje in de voorruit, ronde wielkasten en als ie nog ouder wordt, nog meer moois. Het betekent tevens: handrem op de achterremmen en kleinere remmen voor. Wil je goedkoop dieselen? Dan is de HY niet de bus voor jou. HY diesels zijn excentriek en dus leuk, maar het biedt eigenlijk alleen maar nadelen.

Anyway, kijk hoe het blok eruit ziet. Lekkages? Zit er een benzinefilter in? Op de juiste plek vóór de benzinepomp? Zit er een elektronische ontsteking in (herkenbaar zonder condensator)? Haal de oliedop eraf, controleer of het er een beetje fris uitziet en of je geen witte resten ziet. Vraag wanneer de olie voor het laatst ververst is. Kijk naar de kleur van de olie op de peilstok om te kijken of dit logisch is. Bij twijfel over koppakking: houd een aansteker onder de olie op de peilstok. Bij water in de olie begint dit te knetteren. Controleer of de motor koud is. Bij lauwe/warme motor zijn er vaak problemen met een koude start en wil de verkoper dit verdoezelen. Zit er geen scheurtje in het uitlaatspruitstuk tussen cilinder 2 en 3? Is de remvloeistof op peil en ziet het er helder uit?

Dan is het tijd voor een grondige inspectie van de onderkant van de bus. De bodem is meestal niet zo'n groot probleem, maar als je maar lang genoeg doorrijdt kan er veel ellende ontstaan. Roest is meestal alleen bij het uiteinde van de uitlaat. Kijk van onder ook goed bij de krikpunten of ze roestvrij zijn en controleer ook de rest van de bodem. Als het eenmaal gaat roesten, dan gaat het hard. Controleer de gehele bodem dus nauwkeurig en voel of er niets dichtgesmeerd is.

Kijk naar de banden van de bus. Als er 16" banden onder zitten op 400mm velgen moet je goed nagaan of je dit wilt. Dit drukt de prijs van de bus in ieder geval wel tov een set nieuwe banden in de juiste maat. Controleer de DOT code om te kijken hoe oud de banden zijn. Meestal zijn de banden ouder dan 10 jaar en moet je ze na aanschaf gewoon vervangen (duur!). Dan moet de voorkant van de bus opgekrikt worden zodat er iedere keer een wiel van de grond is. Controleer of het wiel speling heeft in horizontale en verticale richting. Dit kan in het lager zitten, in de fusee (speling boven: duur) of in de stuurinrichting. Kijk of ie recent is doorgesmeerd. Controleer of het wiel geruisloos rondraait om te kijken of het lager nog goed is (duur). Vaak stellen verkopers de remmen te ver op zodat je niet doorhebt dat de remmen niet meer goed zijn. Vraag of iemand anders remt. Ingedrukt mag je het wiel niet meer kunnen draaien (duh!) maar wanneer de rem los gelaten wordt moet ie direct weer soepel te draaien zijn. Controleer ook de werking van de handrem en luister of de wieltrommel rond is door het wiel te draaien bij een licht aanlopende rem. Voelt het rempedaal één keer hard?

Dit doe je voor alle wielen. Kijk ondertussen ook even naar de uitlaat, hoeveel olie de bus lekt (ook vragen!), het reservewiel, de benzinetank, nou ja, wat je zo allemaal tegenkomt. Zit een eventuele trekhaak netjes bevestigd?

Het is niet te geloven hoeveel mensen een HY kopen zonder hier een proefrit mee te maken. Niet doen, tenzij de prijs ernaar is (<€1500). Loopt ie mooi? Remt ie goed? Is de bak stil? Schakelt ie soepel? Koppelt ie goed? Hoe is de stuurinrichting? Werkt alle elektra? Komt ie vlot op snelheid? Voelt ie lekker?

Dan een globale prijsindicatie voor wat dat waard is. Het is goed mogelijk een bus te kopen voor tegen de €4000 met weinig roest. Onder de €1500 weet je gewoon dat je direct aan de beurt bent en dat er snel veel energie in de bus gestopt moet worden. Echt mooie bussen beginnen vanaf €6000. Een mooi kampeerinterieur doet er vaak nog €1000 bovenop. Gestrande projecten zijn vaak relatief goedkoop, maar je hebt geen garantie dat de bus compleet is. Speciale versies (erg oud, of met hydraulische achteras) zijn vaak duurder, met name als ze in goede staat verkeren. Kwantificeer de te verwachten direct kosten aan je bus. Blijven deze na de aanschafprijs binnen proporties?

Koop nooit de eerste bus die je ziet. De eerste HY is altijd perfect. Ga er een aantal bekijken - eventueel die niet te koop staan - om een reëel beeld van de bus te krijgen. Objectieve ogen doen wonderen, ga dus nooit alleen. Neem een kenner mee, of vraag om een aankoopkeuring bij een garage die veel verstand heeft van HY's. Dit soort garages zijn schaars, vraag dus om advies. Mijn advies zou ook zijn om een onderwerp op dit forum te beginnen dat je op zoek bent naar een bus. Veel bussen staan niet te koop op internet, en via-via worden vaak de beste bussen "vergeven". Maak je geen zorgen dat de ideale bus voor je neus weggekaapt wordt door een stille meelezer op het forum. Er zijn voldoende mooie bussen.

En geniet van de zoektocht!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2012 20:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Bij de aankoop van een HY bus zijn de volgende dingen volgens mij het meest belangrijk:

- Koop een zo goed mogelijke bus. Het is verstandiger om een bus te kopen die misschien in aanschaf wat of zelfs veel duurder is, dit verdien je later snel terug.
- Koop zo mogelijk een bus met geen of weinig roest. Het repareren van alle rottigheid kost veel tijd en geld, en een slechte basis is en blijft een ellende.
- Realiseer je dat je na de aanschaf nog veel tijd en geld kwijt bent voor onderhoud en reparatie. Het is niet vergelijkbaar met een 2cv op dit punt.
- Als je wat goedkoper (lees: minder duur) wilt rijden houdt dan rekening met de aanschaf van een gasinstallatie.
- Ga altijd een paar bussen bekijken en doe geen impulsaankoop! Laat je geld thuis en denk er altijd nog een nacht over na.
- Neem altijd iemand mee die verstand heeft van een HY.

Als je een goede bus gevonden hebt met weinig roest, laat hem dan meteen inwendig en uitwendig tegen roest behandelen bij een professioneel bedrijf. Dit kost wel wat extra aan het begin, maar dit verdien je ook weer snel terug en zorgt ervoor dat je ook lang plezier hebt aan je bus!

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2012 1:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Met absoluut alle respect voor alle eerder geschreven zéér uitgebreide, zéér deskundige, technische en goedbedoelde wijsheden: als ik zèlf nu op zoek zou zijn naar een HY zouden deze "tips" me er eerder vanaf houden om verder te zoeken dan me een stimulans te geven überhaupt een HY aan te schaffen.
Moet toegeven: het geschrevene is helder, wellicht nog (behoorlijk) incompleet, maar hoemeer rHYders hier hun licht over laten schijnen hoe groter de waslijst wordt ... en uiteindelijk ziet een adspirant-koper door de bomen het bos niet meer ...
Een HY kost geld. Véél geld, vooral als je twee "linkerhanden" hebt.
Je kunt 10 - of 100 - of 1.000 A-viertjes volschrijven met "tips" maar de "koper" zal derhalve uiteindelijk nooit een HY vinden die daaraan ook maar enigzins voldoet.
Als je (helemaal) geen verstand van auto's hebt: zorg dat je een (hele) dikke portemonnee hebt !
Heb je twee rechterhanden: scheelt al (minstens) de helft.
In alle gevallen: laat je niet leiden door jouw "sentiment". Kost alleen maar poen. Ga niet overhaast te werk. Probeer, via dit Forum, een "ervaren" rHYder met je mee te krijgen bij de beoordeling van een "ontluikende liefde" .... Maar weet óók dat zij niet onfeilbaar zijn ...
De aanschaf van een HY is bij voorbaat "avontuur". Zal dat altijd blijven. En dat begint in jouw portemonnee ... En zal daar telkens op terugvallen ... 't ligt eraan hoever jouw liefde gaat ...
Bezint eer ge begint !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 0:54 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 23 jun, 2012 20:42
Berichten: 22
Tot nu toe ben ik nog niet afgeschrikt :).
Zie nuttige tips en ben zeker niet van plan het bij 1 keer kijken te laten als ik een bus tegen kom waarvan ik iets heb van wie weet is deze het.
Beter 3 keer gekeken en "geroken" en toch maar niet dan achteraf een bodemloze put gevoel te hebben.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aankooptips (hier verzamelen)
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2012 10:17 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
hmmm ik "zy heeft" heb de eerste de beste bus gekocht die ik tegenkwam..... maarja ik heb hem gekocht met: harde bodem en balken, net camper interieur, voetenluikje, keukenje, koelkast, verhoogd met glasrand rondom, en helemaal compleet met 2 reserve motoren (allemaal stuk overigens) voor €850,00

er zat wat werk in voordat ie klaar was, en nee het zal nooit moeders mooiste worden maar daardoor vind zy hem juist perfect. hy is zo.... tja een aandoenlijke hork van een ding.

zy heeft er nu inclusief: goede motor en nieuwe 16"" velgen, remmen revisie, nieuwe radiator, nieuwe neuspanelen, en een berg kleine dingen, iets meer dan €3500 inzitten, en we hebben er al 3 leuke vakanties mee gehad en meer dan 7000km mee gereden, waarvan de laatste 1800 helemaal probleem vrij.

mijn advies is dan dus juist, wees niet bang voor vieze handen, "dat kan ik niet" bestaat niet (alles is te leren) en ga juist vooral op je gevoel af.

investeer ook in gereedschap. dat bespaart je op termijn bakken met geld. bvb 1 x laswerk uit laten voeren voor 500 euro koopt je ook een gebruikte of nieuwe cebora las machine, dan kun je het voor altijd zelf. (het is allemaal echt geen rocket sience, en vaak ben je te bang)

een bak met geld koopt een mooie bus, een kast vol gereedschap een leuke hobby.

als het gestel maar hard is en er geen wielen op half 7 hangen is er altijd wel wat aan te redden.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group