Stevan Luyckx schreef:
Zou het kunnen zijn dat de moer die het lager vast moet zetten een fraxie te weinig vastgezet is, dat moet met 20 mkg gedaan worden. Ree schrijft in zijn antwoord dat een goede keurmeester de achterwiellagers in enkele minuten bij kan stellen. Is dat werkelijk zo, ik krijg daar verschillende reakties over.
Hoi Stevan,
Ik heb een paar jaar geleden ook een nieuw lager moeten monteren. Uit mijn hoofd moest dit met 10KgM, maar voor de zekerheid altijd navragen wanneer je een nieuwe bestelt. Ook te strak aandraaien is funest voor je lager! Dan wordt er te veel warmte ontwilkkeld en doet het vet niet wat het hoort te doen.
Bijstellen kan altijd, maar geen garantie op succes! In de praktijk kan je een beetje speling vaak verminderen. Hierdoor gaan ze weer wat langer mee omdat de slijtage dan ook afneemt, maar beter worden ze natuurlijk nooit. De speling is ontstaan door slijtage, en dat blijft.
Verder ben ik het met al je punten van harte eens. Het beste is om een garage te vinden waarmee het klikt. En dat is natuurlijk best lastig, omdat klant en verkoper vaak verschillende doelen hebben... Ik wapen me tegen de punten die je opnoemt door er altijd bij te zijn als ik aan mijn bus laat klussen. Ook tijdens een APK blijf ik er de hele tijd bij staan. Misschien is het wel te bizar voor woorden dat dit moet, maar aan de andere kant, iedereen denkt anders over onderhoud. Ik kan me dus voorstellen dat een monteur een andere beslissing maakt dan dat ik zou maken. Een monteur heeft altijd meer ervaring, dat gaat vaak ten kosten van zijn creativiteit. Mijn ervaring is dat je samen altijd tot een goede oplossing komt.
Succes met je bus! Misschien kan je
hier een goede offerte voor het laswerk krijgen?
Groet,
Ree