Het is nu do 28 maart, 2024 23:56


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 14:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Vandaag met HenkHY naar de keuring.
Afgekeurd, zucht...

Punten:
- scheurtje in band / karkas zichtbaar
- verlichting voor moet afgesteld worden
- roest op dorpel bij schuifdeur
- remmen LV en RV lopen aan

Lamp afstellen is een kleine moeite, in het ergste geval laat ik het bij een garag doen.
Scheurtje in de band is onbegrijpelijk, het zijn namelijk splinternieuwe banden! Nog geen vijf km mee gereden. Maar het scheurtje zit er wel:
http://www.flickr.com/photos/63680529@N03/6904312548

Remmen dus toch iets te strak gesteld. Iets terugstellen zou voldoende moeten zijn.

Maar de roest op de dorpel is echt raar! Het is geen dragend deel, het doet eigenlijk helemaal niks.
http://www.flickr.com/photos/63680529@N03/6904313578/
http://www.flickr.com/photos/63680529@N03/7050407549/
http://www.flickr.com/photos/63680529@N03/6904315264/

Even een behoorlijke HY dip :cry:
Ik wil nou wel eens rijden!! (zucht dus)

Zo. Genoeg gezeurd, nu weer aan de slag.
Andere band nu ophalen en dan de remmen doen.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 14:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De puntjes vallen best mee, ik hoop voor je dat die band een garantiekwestie is.

Die roest is vervelend. Als ik de APK eisen lees mag het stuk voor 50% weggeroest zijn. Bij jou komt het wel in de buurt van de 100%, dus ik deel de mening van de keurmeester wel.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 15:34 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik mag volgende week ook weer, snap de stress :D
MurpHY werd vorig jaar bijna afgekeurd omdat bij de rechterdeur het slot niet goed werkt (open en dicht geen probleem, maar letterlijk op slot wilde niet), er was gelukkig een Citrofiele monteur aanwezig die een oplossing wist :)

Band lijkt me dat je misschien iets geraakt hebt? Al is het wel een vreemde plek...
Wel terecht dat het afkeur is, karkas zichtbaar is instant einde oefening voor een band - wordt de band een tijdbom van.
Erg zuur bij een nieuwe band.
Wat voor band is het?
Zou in ieder geval contact opnemen met je leverancier (en/of bijvoorbeeld Vredestein)

Sja en die dorpel, naast de door Ree aangehaalde punten:
Citaat:
Geen deel van de buitenzijde van de personenauto mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.
bron: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2011.pdf
Allemaal erg subjectief helaas... je kunt overigens altijd een bezwaar indienen, maar denk dat dit juist een mooie aanleiding is om er wat aan te doen - als je er niks aan doet weet je dat dat stuk volgend jaar er wel afgevallen is en het stuk er achter aangetast is.
(MurpHY's externe roest/afgeslepen delen aan de achterkant moeten ook nog eens, maar wordt ie niet op afgekeurd en 't roest niet echt verder, dus dan blijft het weer liggen he? :))

Ach en zie het zo: op die paar puntjes na is ie dus goedgekeurd!

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 15:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Dank voor de bemoedigende woorden mannen.
Hystress is deel van de charme denk ik. Achteraf :)

Dat roestdeel moet inderdaad gewoon vervangen worden, duidelijk verhaal.
Het rottige is alleen dat hy in Uden staat en ik in Hilversum mijn lasapparaat heb staan.
Zal dus toch wel garage worden ben ik bang.

Wat ik me nou afvroeg: als ik deze punten nou oplos wordt hij goedgekeurd. Maar geldt dat ook als ik de herkeuring pas over twee weken laat doen?

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 16:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Volgens Wikipedia:
Citaat:
Als een auto naar aanleiding van de APK reparaties nodig heeft, wordt deze afgekeurd. De eigenaar krijgt dan tot de vervaldatum de tijd om zijn auto te laten repareren. Gedurende de periode tot de vervaldatum mag met de auto alleen op de openbare weg worden gereden van het APK-station naar het reparatiebedrijf. Als de auto weer gerepareerd is, wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De reparaties moeten vóór de vervaldatum van de lopende periode worden uitgevoerd. De APK mag vanaf twee maanden vóór de vervaldatum plaatsvinden.

Je hebt dus de tijd tot je huidige vervaldatum.
En of hij dan goedgekeurd wordt hangt natuurlijk wel van je garage af of ze zo vriendelijk zijn dan ook alleen nog naar de openstaande punten kijken of dat ze weer een volledige keuring doen.

Als je in Uden wel stroom hebt is een kwestie van het lasapparaat mee nemen natuurlijk :)
Nieuwsgierig: vanwaar het een in Hilversum en het ander in Uden?

En inderdaad, de frustratie is enorm op het moment dat je er doorheen moet, maar daarna kun je er op terugkijken dat je dat toch allemaal ff gedaan hebt :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 22:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Zaak dus om binnen de termijn die de garage gesteld heeft (10 dagen) te herkeuren.
Moet op zich wel lukken denk ik.

De remmen wat teruggesteld, want ze liepen inderdaad wel stevig aan. Remt nog steeds mooi recht, en de pedaalslag is nog prima.

Nieuwe band zit eronder. Nieuwe accu ook (oude bleek onderweg nar keuring helemaal niet meer bij te laden)
Startmotor deed na de keuring niets meer dan ratelen, heel raar.
Bleek dat de bovenste ring met andersomse schroefdraad er helemaal af lag en de bendix klem zat door de loszittende ring. Alles schoongemaakt en gesmeerd, is weer goed.

Nu dus alleen een lasser zien te vinden in de buurt van Uden! Iemand tips?

Nb. In Uden wonen mijn ouders én de rest van mijn familie. De HY staat voor de deur bij mijn ouders, tot hij gekeurd is. Dan rij ik hem nasr Hilversum, waar ik woon en een klusschuur(tje) met lasapparaat ed. heb. Al het laswerk ga ik in Hilversum doen.
Na het laswerk komt de Grote Verfklus, en daarna komt de Grote camperinrichting bouwen.

Tot slot komt het Grote Genieten 8)

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 22:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Onderschat deze roest niet. Er is véél meer verrot dan dat je denkt. En je kan alleen lassen op goed staal. Dit is een zeer tijdrovend klusje want met een beetje pech is dit ver te zoeken.

Overweeg of het netjes moet of "quick and dirty".

In het geval van het laatste: is je bus officieel (via het RDW) "afgekeurd" of niet? Zo niet, dan kan je het cosmetisch opknappen en de bus aanbieden bij een ander APK station. Met natuurlijk het risico dan ze hetzelfde of wéér wat anders vinden.

Let wel: ik vind niet vind dat je dit soort zaken niet snel aan moet pakken (zie mijn draadje), maar ik zie het in dit specifieke geval niet direct als een veiligheidsrisico.


Omhoog
 

Online
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 22:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
LEiPiE schreef:
Ik mag volgende week ook weer, snap de stress :D
MurpHY werd vorig jaar bijna afgekeurd omdat bij de rechterdeur het slot niet goed werkt (open en dicht geen probleem, maar letterlijk op slot wilde niet), er was gelukkig een Citrofiele monteur aanwezig die een oplossing wist :)



Daar mag helemaal niet op afgekeurd worden.
De deur moet goed sluiten (dat wil zeggen dicht blijven als je hem dicht gooit) maar hij hoeft echt niet op slot te kunnen.

@MicHYl: ik kan de grootte van de roest niet echt inschatten op deze foto's. Maar volgens mij is het allemaal niet zo erg. Kun je niet langs een (andere) garage rijden en vragen of hij op deze roest wordt afgekeurd?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 1:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Mócht het nu niet lukken om binnen die paar dagen het noodzakelijke laswerk te verrichten dan kun je nog altijd jouw HY afmelden voor de belasting (en dus óók de verzekering). Dan heb je alle tijd om de noodzakelijke reparaties uit te voeren. Maar als ik jouw foto's bestudeer ben ik, uit ervaring, het helemaal eens met:
Citaat:
Onderschat deze roest niet. Er is véél meer verrot dan dat je denkt.
Je kunt de boel provisorisch aan elkaar "plakken" maar dan houd je alleen jezelf voor de gek en ben je niet alleen een gevaar voor jouzelf maar óók voor ándere weggebruikers. Voorbeeld: nú is, althans op jouw foto's, de koker onder de schuifdeur - in ieder geval aan de achterzijde - compleet rot. Kan betekenen dat de rest óók op punt van "springen" staat. Ik wil niet weten wat er gebeurt als, met een beetje snelheid, de onderste geleiding van die deur plotseling afbreekt in een bocht ...
Daarnaast: óók ik heb zo'n "band-ervaring" gehad. Maar IK wist waar het vandaan kwam. Otje had 5 spikspinternieuwe banden. Nog geen kilometer gereden. Ik had, tijdens het werken aan Otje, de gewoonte om m'n (porcelijnen) koffiemok op de grond neer te zetten op een plek dat ik 'm niet omver zou lopen ... zoals vlak voor het voorwiel. Ik vergat die kop een keer ... Toen ik dus de eerste (proef-)rit wilde maken was het meteen raak. Porcelijn is keihard ... en scherp ... dus na de formidabele afstand van 15 cm te hebben afgelegd knalde er iets in het vooronder ... en zat er een flinke scherf diep in de band ... duzzz: exit band ...
MicHYl: wens je veel wijsheid en succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 11:14 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Duur kopje koffie, Gert :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 11:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Daar zullen toch enige klanken van onvrede over je lippen zijn gekomen neem ik aan :roll:

Wat betreft mijn roestige dorpel: natuurlijk moet het goed. Net als de rest van de HY. Perfect hoeft niet, maar wel goed en optisch ook in orde.

Probleem nu is dat ik al het laswerk thuis wil doen, in alle rust zeg maar.
Maar om de HY thuis te krijgen moet hij eerst gekeurd worden, want ongekeurd rijden doe ik niet.

Beetje kip en ei verhaal
Wat weer goed bij dit paasweekend past :)

Ik zit erover te denken om het lasapparaat in mijn auto (dyane) te laden en het toch zelf te gaan doen. Wel passen en meten in het autootje.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2012 8:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
[quote="MicHYl"]want ongekeurd rijden doe ik niet.

quote]

misschien ook een idee voor een volgend apk.
de bus mag je twee maanden voor verval al laten keuren, word die goed gekeurt, dan heb je een geldigheid van 26 maanden, zo niet, dan heb je twee maanden de tijd om te verhelpen wat de problemen zijn, in dat geval zou je dan ook met de hy kunnen rijden, want als er iets mis is weet de hy rijder toch wel een beetje waar de schoen wringt.


rob. :wink:


Omhoog
 

Online
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2012 19:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Als je bus in die 2 maanden tijd niet wordt goedgekeurd (dus afgekeurd) dan mag je er officieel ook niet mee over de weg.
Het doet er niks aan af of dat hij op papier APK heeft of niet.
Je hebt een voertuig wat in deze staat niet door de APK zou kunnen, dus is hij ook niet toegestaan op de openbare weg.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 0:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
cosmetisch opknappen en de bus aanbieden bij een ander APK station
WIE houdt nu WIE voor de gek ... ?
Citaat:
Duur kopje koffie, Gert
Tja Ewald, er zijn zo van die dagen ... die je soms gewoon wilt óverslaan ...
Citaat:
Je hebt een voertuig wat in deze staat niet door de APK zou kunnen, dus is hij ook niet toegestaan op de openbare weg.
Ben ik het absoluut NIET mee eens. Toen ik Otje kocht was het slechts een kwestie van tijd totdat ze zou worden afgekeurd. Desondanks heb ik nog 3 jaar rondgereden, telkens APK-gekeurd. De keuring geldt voor een geheel jaar. Toen wij de 4e keer "óp moesten" wist ik bij voorbaat dat dàt het moment zou zijn waarop ik de "grote restauratie" zou (moeten) beginnen. En dat klopte. Maar Otje had alle (wettelijke) recht tót die datum van keuring geheel legaal de openbare weg te berijden.
Daarnaast zou ik (en naar ik aannneem iedere rHYder met een beetje gezond verstand) nooit zijn blijven rHYden als ik zou hebben geweten dat "wij" ook maar enigzins een "gevaar op de weg" zouden betekenen. Voor ànderen, maar zeker óók voor "ons-" zelf ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Weeeer afgekeurd - slecht voor de bloeddruk
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2012 1:23 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Het hangt er volgens mij puur vanaf of de wagen wordt afgemeld bij de RDW. Zo lang dat niet gebeurd is, is je vorige keuring nog geldig tot de vervaldatum.
Ik weet even niet zeker of je auto als afgekeurd afgemeld kan worden, maar de simpele regel is vooral dat als hij na de vervaldatum niet goedgekeurd is en als zodanig afgemeld is, dan heb je een probleem (en moet je schorsen).
Vandaar dat dus als tip wordt gegeven: doe een APK 2 maanden voor je vervaldatum (eerder kan wel, maar daar heb je niks aan)... dan heb je - gegeven de cooperatie van je garage - dus 2 maanden de tijd om 'm er doorheen te krijgen.

Da's wat ik tenminste denk :D
(misschien moeten we dat eens naar een apart APK topic zetten, maar daar is deze thread een beetje te chaotisch voor ;))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group