Het is nu vr 29 maart, 2024 0:12


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 11:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Net discussie bij de APK, vanaf 1 april 2012 geldt dat er een verklikker voor grootlicht aanwezig moet zijn. Ik had hier nog helemaal niks over gehoord en leek me sterk dat het ook voor oldtimers geldt. Nou werd MurpHY op andere punten ook afgekeurd dus hij heeft het laten varen.
Even opgezocht, de officiele tekst is:
Citaat:
Artikel 5.2.62 komt te luiden als volgt:
Artikel 5.2.62
Eisen
1.
Het ingeschakeld zijn van het grootlicht, de mistvoorlichten indien de personenauto na 31 december 2012 in gebruik is genomen, het mistachterlicht of de mistachterlichten moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.

(bron, punt O)

Zeer precies gelezen geldt de bepaling na 31/12/2012 *alleen* voor het lampje van de mistvoorlichten. De overige punten gelden dus voor alle jaartallen blijkbaar (mistachterlicht was mij bekend, hoewel daar altijd van werd gezegd dat als het er al op zat het niet daar aan hoeft te voldoen, ik kan daar echter niks over terugvinden).

(Vraag ook bij de RDW neergelegd).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Laatst bijgewerkt door LEiPiE op do 12 apr, 2012 11:47, in totaal 2 keer bewerkt.
foei, verkeerde forumonderdeel :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 22:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Niet beters te weten (ik ben iets voorzichtiger, omdat ik in een ander topic ook fout zat :wink: ) moet een auto voldoen aan de eisen die gesteld werden ten tijde van de productie/ bouwjaar van het voertuig.

Dat wil zeggen: het kan niet zo zijn dat je jaren met je auto naar de apk bent gegaan en nu opeens iets moet veranderen aan de auto omdat hij niet meer voldoet aan de regeltjes.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 22:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het lijkt me dat afkeur wel volgens de letter, maar niet volgens de geest van de wetstekst is. Ik ben benieuwd wat het RDW hiervan vindt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 23:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Ik ben ook benieuwd wat de rdw te melden heeft want zoals ik het lees geldt voor grootlicht wel een indicatieverplichting op het dashboard. Enkel als je auto van na 31 dec 2012 op kenteken is gezet en mistlampen draagt geldt een aanvullende indicator.

De tekst/artikel zegt niet vanaf welk bouwjaar deze indicator verplicht is. Mijn eerdere AZ had geen indicator. Als je daar het groot licht aandeed ging dashboard verlichting juist zwakker branden, of is dat juist de bewuste indicatie ;)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 23:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
:lol:

Misschien kan je tegen de keurmeester zeggen dat tegenliggers altijd seinen als je grootlicht brandt :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 1:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Citaat:
Misschien kan je tegen de keurmeester zeggen dat tegenliggers altijd seinen als je grootlicht brandt


8) 8) 8) Zo is het! 8) 8) 8)

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 8:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
dit is wat een monteur van Garage Ruimzicht erover te melden heeft:

Citaat:
Hier in het Amsterdamse zijn er idd al een Ds en een Dyane op het ontbreken van een grootlichtverklikkerlicht afgekeurd de afgelopen week. De DS omdat ie het niet deed bij een steekproef, de Dyane omdat ie ‘m niet had. Volgens de RDW controleur moest het vanaf 1 april bij alle auto’s aanwezig zijn

Gisteren maar zelf de RDW gebeld (omdat we geen zin hebben om bij de helft van het klantenbestand een lamp te moeten gaan inbouwen) et voila, idd alleen geldig voor auto’s afgeleverd na 2012.
Klaar met het gezeur

Bij afkeur, gewoon bezwaar aantekenen, dus!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 10:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ok, da's al wel fijn zo'n uitspraak. Ik heb net bericht dat men mijn vraag doorspeelt naar de technische afdeling die in 5 werkdagen een antwoord geven :D
Mijn bus is toch niet binnen die termijn weer klaar voor herkeuring.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 21:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
ik ben benieuwd wat de RDW hierop schriftelijk zal antwoorden. Als je het artikel leest op de letter, dan zouden alle auto's voorzien moeten zijn van een lampje voor het groot licht. de datum van 31-12-2012 slaat namelijk alleen op de mist voorlichten.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 23:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Yup, precies mijn punt. Of komma eigenlijk :D
Die leestekens maken het verplicht zoals het er nu staat. Daarbij was een mistachterlichtindicatie ook al verplicht blijkbaar? Wist wel dat dat zo was als je er een nieuw mistachterlicht op monteert.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 0:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
"In het algemeen" kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er plots (nieuwe) verplichtingen ontstaan op het aanwezig zijn van allerlei attributen/indicators etc. op auto's van oudere bouwjaren, dewelke er van origine "van de fabriek uit" destijds niet op/aan/in hebben gezeten. Dit zou betekenen dat iedere "antieke-auto"-bezitter telkens zijn voiture zou moeten modificeren naar gelang de wet hieromtrent wordt aangepast of gewijzigd. Ik heb een flauw vermoeden dat dit weer een voorbeeld is van een APK-meester die dezelfde merites aanhoudt bij de keuring van zowel moderne als "gedateerde" auto's. Heb gelukkig zelf een vaste keurmeester die Otje beoordeeld in de geest van de tijd waarin de HY's (nog) van de band rolden ... (alhoewel destijds de APK-keuring zèlf nog moest worden uitgevonden ...)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 8:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
indicatie van een mistachterlicht was al verplicht inderdaad. Maar een mistachterlicht is niet verplicht voor een bepaald bouwjaar. dat de wet af en toe aangepast moet worden is logisch gezien de verandering van drukte en snelheid op de wegen. Alleen moet het wel binnen de perken blijven.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2012 15:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
(informatieverzoeknummer #128820)
RDW schreef:
Geachte heer Borger,

U vraagt de RDW informatie over de verplichting van het controlelampje voor grootlichten.

Nee voor uw Citroën is dit niet van toepassing, deze regeling is van toepassing voor voertuigen die na 31 december 2012 ingebruik zijn genomen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Dat scheelt weer 1 puntje in ieder geval.
Neem aan dat ze dan vast een update van de APKeisen zullen sturen naar de garages...

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2012 21:17 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 19 dec, 2011 23:21
Berichten: 30
Hoi,
Ook ik heb vandaag gehoord dat er een controlelamp voor groot licht moet komen. Ik lees dat jullie er al mee bezig zijn geweest dus bedankt. Ik zal het RDW bericht aan de garagehouder laten lezen.
Maar ik kom wel steeds tegen in de berichten: voor auto's die na 31-12-2012 in gebruik zijn genomen, nu ben ik nog een klein beetje blond, maar 31-12-2012 moet toch nog komen?! :wink: :idea: of begrijp ik iets niet goed?
groetjes Margo


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Verplichte indicatie grootlicht
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2012 22:18 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Neuh, ze lopen gewoon alvast een beetje vooruit :D
Ik heb het informatieverzoeknummer er nog even bijgezet, wie weet mochten ze het willen navragen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group