Hoi,
been there, done that (not!) Ik had hetzelfde probleem, een HY ingevoerd vanuit Nederland, bouwjaar 1973 dus moet een gelijkvormigheidsattest hebben. Dat attest kennen ze in Nederland niet, dus kan je hem gewoon niet aanbieden op de keuring voor dagelijks verkeer.
Alle mogelijke manieren geprobeerd om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken langs "administratieve weg", maar bij Citroën zelf zijn ze zo niet begaan met oude Citroëns, ze zouden nog liever hebben dat je hem naar het schroot brengt en een nieuwe koopt. Medewerking nul komma nul, één of andere pipo bij Citroën Brussel had zelfs het lef om lakoniek te verkondigen dat ik kon beweren wat ik wou maar dat het aan MIJ was om te bewijzen dat een HY echt bestaan heeft in België, volgens hem niet... ONVOORSTELBAAR, niet?
Eenvoudigste mogelijkheid was toen om als oldtimer in te schrijven, wel beperkte gebruiksmogelijkheden maar een tamelijk simpele keuring. Ik heb deze weg gekozen, leek me beter voor de zenuwen en de bloeddruk.
Er is nog een andere manier: je HY terug een eenmalige typegoedkeuring laten ondergaan. Dit kan niet in alle keuringsstations, op voorhand goed bevragen bij stationschef wat de termijn is en vooral wat de kosten zijn. Je zal zelf ter plaatse vanalles moeten demonteren zodat de heren kunnen meten en kijken wat ze willen. Zoals daar bijvoorbeeld zijn: de "zuigerdiameter van de wielremcilinders"... ik ben er niet aan begonnen...
Alleszins veel succes! Peter
|