Het is nu do 28 maart, 2024 21:30


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 23:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Helaas is onze bus bij de apk keuring afgelopen week afgekeurd op enkele punten. Ik heb daar enkele vragen/opmerkingen over. Misschien dat iemand ons van tips kan voorzien.

1. Benzinelek bij carburateur: ik heb de carburateur gedemonteerd en van nieuwe pakkingen voorzien. De vlotter bleek overigens de helft vol te zitten met benzine. Die heb ik vervangen. Hopelijk is het euvel nu verholpen. Heb nog niet kunnen testrijden aangezien de bus op blokken hout staat.
2. Enorm remverschil, zowel op de vooras als achteras. Afgelopen meeting met Pinksteren is de bus nog door veel verschillende deskundigen onder handen genomen tijdens het HY weekend. Ik heb nu alle wielen eraf. De trommels heb ik tot nog toe laten zitten. Met de stelschroeven heb ik de remschoenen 'strakker' gezet. Bij sommige schroeven kon ik best wel veel draaien voordat de trommel daadwerkelijk vast kwam te zitten. Kan het zijn dat het remverschil nu wel acceptabel is? Of moet ik per se de trommels eraf halen en met de excentrieken aan de slag? (Ik heb momenteel geen dopsleutels voor de asmoeren...) Ook heb ik de remmen ontlucht. Bij een eerste keer pompen kon ik de rem aanmerkelijk dieper intrappen. Dat lijkt nu minder het geval te zijn.
3. Veiligheidgordel bijrijder ontbreekt. Bus is van 1971. Ik heb gelezen dat vanaf dat jaar er inderdaad gordels in de bus moeten zitten.

Heb ik nog 2 andere vragen/opmerkingen:
4. Bij het afremmen van de bus, bv bij een stoplicht, slaat de motor steeds af. Ik heb de stelschroef op de carburateur ver genoeg open staan. Zou dit iets te maken kunnen hebben gehad met die lekke vlotter? Zo niet, heeft het zin mijn 123 ontsteking opnieuw af te stellen?
5. De verchroomde koplampen zijn flink aan het verweren. Kent iemand een laksoort die geschikt is om de behuizing weer in nieuwstaat te brengen?

Alvast bedankt voor de tips!

Michiel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 0:08 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Beste Michiel,
Ik zou eerst kijken of alles met de nieuwe vlotter beter gaat. Opnieuw afstellen van de 123 lijkt mij niet nodig.

Wat betreft de remmen; afstellen heeft geen effect op het remverschil. Dat heeft alleen invloed op de pedaalslag. Je zult de trommels er af moeten halen en kijken wat er aan de hand is.

De afkeur op veiligheidsgordel vind ik vreemd. Mijn bus is van 1974 en heeft geen gordels. Ik heb hem al 34 jaar, en hij is er nog nooit op afgekeurd. Ik kan me wel voorstellen dat als er links een zit, dat er dan rechts ook een moet zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 8:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Voor de remmen echt even de trommels eraf. En je geeft aan 2e keer betere pedaaldruk. Nieuwe remcilinders of rubbers geplaatst? Bij de nieuwe achterremcilinders worden ze met wat stuggere cups geleverd zonder veer ertussen. Wil nog wel eens voorkomen dat daardoor 2 keer trappen nodig is.

Met verschenen bedoel je denk ik de buitenzijde. Indien koplampblakers aan het afbladeren zijn opzoek naar frisse exemplaren. Buitenzijde kan met chroomspray. Niet zo mooi als origineel.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 9:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Marc schreef:
De afkeur op veiligheidsgordel vind ik vreemd. Mijn bus is van 1974 en heeft geen gordels. Ik heb hem al 34 jaar, en hij is er nog nooit op afgekeurd. Ik kan me wel voorstellen dat als er links een zit, dat er dan rechts ook een moet zijn.


Dit hangt af van wat er op je kenteken staat. Op geel kenteken (bijvoorbeeld als het een kampeerauto is) moet je vanaf 1 januari 1971 gordels hebben. Op grijs kenteken is dit pas veel later.

Nieuwe remmen moeten wat inslijten. Dat kan verklaren waarom je moet opstellen. Aangezien alles vernieuwd is, zou ik de remmen opstellen, een aantal keer goed remmen, en dan nogmaals testen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 12:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Wat betreft de remmen; afstellen heeft geen effect op het remverschil. Dat heeft alleen invloed op de pedaalslag. Je zult de trommels er af moeten halen en kijken wat er aan de hand is.

Klinkt logisch. Dan zal ik op zoek moeten naar dopsleutels om de asmoeren los te krijgen. Welke maat waren ze ook alweer? 55 sowieso (voor toch) en wat was die andere maat (achter)? 43? Ik denk dat ik ze maar zelf ga aanschaffen. Heb ze toch vaker nodig dan gedacht.

Citaat:
De afkeur op veiligheidsgordel vind ik vreemd. Mijn bus is van 1974 en heeft geen gordels. Ik heb hem al 34 jaar, en hij is er nog nooit op afgekeurd. Ik kan me wel voorstellen dat als er links een zit, dat er dan rechts ook een moet zijn.

Is inderdaad wel vaker gedonder geweest met de keuring. De een zegt wel, de ander niet. Aangezien ik een kinderstoeltje wil vastzetten op deze stoel is het sowieso noodzakelijk.

Citaat:
Nieuwe remcilinders of rubbers geplaatst?

Inderdaad. Afgelopen zomer alles vervangen: van remcilinder, remschoentjes tot aan remslangen. We eten nu nog steeds droog brood ;).

Citaat:
Op geel kenteken (bijvoorbeeld als het een kampeerauto is) moet je vanaf 1 januari 1971 gordels hebben. Op grijs kenteken is dit pas veel later.

Wij hebben een grijs kenteken en staat als camper geregistreerd.

Citaat:
Nieuwe remmen moeten wat inslijten. Dat kan verklaren waarom je moet opstellen. Aangezien alles vernieuwd is, zou ik de remmen opstellen, een aantal keer goed remmen, en dan nogmaals testen.

Dus toch zonder de trommels los te halen? Jammer dat ik de remmen nu al niet kan testen op die houten blokken. Of is hier een trucje voor? Hele klus om nu alles weer te monteren en straks eventueel wederom alles te moeten demonteren.

Bedankt voor alle snelle reacties. Heel prettig.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 13:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Een auto op grijs kenteken kreeg pas per 1-1-1998 de gordelverplichting op nieuwe auto's, dus HY op grijs kenteken vallen daar buiten. Aantekening kampeerauto veranderd daar niets aan.
Alleen als je echt een personenautokenteken hebt moet er sinds 1-1-1971 gordels in zitten. Alhoewel de HY vaak ontheffing kreeg omdat standaard de officiële gordelbevestigingspunten ontbreken.
Ik denk dat de keurmeester op het verkeerde been is gezet omdat er wel 1 gordel aanwezig is. Overigens, áls er een gordel in zit ben je wel verplicht die te gebruiken.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Laatst bijgewerkt door hyliner op do 12 maart, 2020 21:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 13:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Citaat:
Dus toch zonder de trommels los te halen? Jammer dat ik de remmen nu al niet kan testen op die houten blokken. Of is hier een trucje voor? Hele klus om nu alles weer te monteren en straks eventueel wederom alles te moeten demonteren.

Bedankt voor alle snelle reacties. Heel prettig.

Michiel

Als je een hulpje regelt die de rem op jouw commando wil intrappen en loslaten kun je met de hand voelen of de rem vastkomt bij intrappen en goed loskomt bij loslaten. Dan weet je iig of ze goed werken.
Of de bus rechtuit remt kun je helaas alleen met een proefrit merken. En uiteindelijk op de remmentestbank uiteraard.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 19:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
was het niet zo dat als er 1 gordel in zit je automatisch ook de 2de moet plaatsen?
een lekke vlotter kan al je gachetste problen oplossen
Ikzelf heb na een paar kilometer ook een fors remverschil gehd. Ik heb ekele kilometers gereden met het rempedaal ingedrukt, wel af en toe keoeln.
Omdat ik zeker wist dat de centrering goed was heb ik eerst maar eens de speling gesteld, et voila, prima (gelukkig)

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 22:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Michiel M schreef:
Wij hebben een grijs kenteken en staat als camper geregistreerd.

Voor de gordels van een auto op grijs kenteken staan de regels in sectie 5.3.47: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk5 Hier staat:
Citaat:
Bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor.

en daarna staan geen argumenten waarom er toch een gordel op je bijrijdersstoel moet zitten.

Ik denk dat ik dit geval de afkeur onterecht is, ik zou dit artikel tonen aan de keurmeester. Misschien heeft hij een ander argument.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 18:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik heb nog nooit gehoord dat als er 1 gordel zit dat er bij andere zitplaatsen dan ook gordels moeten zitten. Gordelplicht is afhankelijk van bouwjaar tenzij een ontheffing. Als de gordel er zit dan moet hij in orde zijn.
Ik heb jaren een bus gehad met links geen gordel en rechts wel. Nooit commentaar op gehad.
Dus ik ben eens met Ree, en als je er niet uitkomt kun je zelfs een steekproef aanvragen. Dan wordt wel de verstandhouding met je garage slecht denk ik ;)

En de remmen: heeft de bus lang stil gestaan? Dan is het vrij normaal dat hij scheef trekt. Het makkelijkste is toch een stuk gaan rijden en een paar keer flink remmen. Zoveel werk is het toch niet om de wielen er terug op te zetten?
Een stuk minder werk dan alles uit elkaar halen en er achter komen dat er niks te vinden is


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2020 21:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Als je een hulpje regelt die de rem op jouw commando wil intrappen en loslaten kun je met de hand voelen of de rem vastkomt bij intrappen en goed loskomt bij loslaten. Dan weet je iig of ze goed werken.
Of de bus rechtuit remt kun je helaas alleen met een proefrit merken. En uiteindelijk op de remmentestbank uiteraard.

Alle 4 de trommels remmen kei vast bij het 'droog' intrappen.

Citaat:
Ikzelf heb na een paar kilometer ook een fors remverschil gehd. Ik heb ekele kilometers gereden met het rempedaal ingedrukt, wel af en toe keoeln.

Ik heb al zo'n 1500km gereden met deze nieuwe remmen. Zou dat niet genoeg moeten zijn?

Citaat:
k denk dat ik dit geval de afkeur onterecht is, ik zou dit artikel tonen aan de keurmeester. Misschien heeft hij een ander argument.

Ik zal het eens navragen. Maar goed. Voor het kinderzitje wat we willen plaatsen ben ik nu toch bezig met een nieuwe gordel.

Citaat:
Zoveel werk is het toch niet om de wielen er terug op te zetten?

Zeker niet. Maar om de trommels eraf te moeten halen wel. Dan moet ik eerst weer naar het magazijn om gereedschap te lenen. En met mijn kennis is het maar de vraag of de remmen in een keer goed gesteld worden. Het kost nogal wat moeite en tijd om de bus met een versleten krikje in de achtertuin op houtblokken te krijgen.

Ik heb inmiddels besloten om zaterdag naar het magazijn te rijden om het gereedschap te lenen en alle trommels eraf te halen en alles nog een keer af te stellen met zo'n metalen schijf ipv passer. Moet ik daarna ontluchten? Het remsysteem is niet open geweest.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 19:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Nogmaals de vraag, als ik daar antwoord op heb kan ik gerichter een oorzaak geven: Je hebt 1500 km gereden, maar hoelang is het geleden dat je een langere rit genaakt hebt?
Als de bus sinds terugkomst van vakantie stil staar en je 5 km naar de garage hebt gereden dan kan het best zijn dat hij scheef remt.

Zelfs al zouden de remmen 1500 km geleden verkeerd zijn afgesteld dan is te verwachten dat het inmiddels goed is ingesleten.
Zeker omdat je zelf al zegt dat je niet zo goed bent in het afstellen, zou ik de trommels laten zitten.

Nogmaals de tip: zet de wielen er weer tegen en ga een lang stuk rijden en een flink aantal keer hard remmen.
En koop meteen een goede krik als hij je niet goed bevalt ;)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 21:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Je hebt 1500 km gereden, maar hoelang is het geleden dat je een langere rit genaakt hebt?

Bij nader inzien heb ik enkele duizenden km's meer gereden met deze remmen. De motor ligt er nu 1500km (Augustus) in maar de remmen al sinds Pinksteren afgelopen jaar. We zijn er oa mee naar Z-Frankrijk gereden in de zomer. Ik denk dat we dus een km of 4000 a 5000 hebben gereden met deze remmen. De laatste lange rit is dus in de zomervakantie geweest: de terugweg (tot het moment dat de motor het compleet begaf in N-Frankrijk :wink: ). Bij terugkomst max stukjes van 30 a 50 km schat ik zo in.

Citaat:
Zeker omdat je zelf al zegt dat je niet zo goed bent in het afstellen, zou ik de trommels laten zitten.

Morgen kan ik remgereedschap lenen dus ik ga toch maar aan de slag met de trommels. Eens moet ik het leren niet? Heb er eigenlijk ook best goesting in om het morgen aan te gaan pakken. Lekker weertje erbij en heb alle tijd. Slechter als nu gaat het sowieso niet worden. Volgens de garagist ging het verschil richting de 100%. Ik hou jullie op de hoogte.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 20:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Voelde je zelf niets bij het remmen? Met zo'n groot verschil moet de HY toch naar links of rechts trekken!
Ik zou zeker beginnen met alleen goed afstellen. Misschien kan iemand je helpen?
groet
Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afkeur Bus
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2020 9:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dat klopt. Ooit een Ami gehad met aan 1 kant verkeerd afgestelde trommels. Levensgevaarlijk. Stuur sloeg uit je handen bij het remmen. Met 100 procent verschil verwacht ik het zelfde effect.

Er zijn een paar filmpjes gemaakt tijdens een remmencursus. Die zijn wel goed om voorafgaand nog even te bekijken.
Als alles los gaat begin eerst met alle onderdelen schoon te maken zodat ze echt vloeiend kunnen bewegen. Opbouwen en opnieuw stellen. Met al.die vernieuwde delen moet dat een strak remmende bus opleveren.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group