Het is nu do 28 maart, 2024 13:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2006 23:41 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
In de tekst van Gerard Maas over APK-eisen staat o.a. dat de accu niet mag kunnen bewegen en dus goed vast moet zitten. Dit betekent ook dat de accu, als de auto ondersteboven ligt, niet weg mag kunnen schuiven.
Dus moest ik voor de APK met hoekijzers aan de slag om de accu's ook aan de bovenzijde te borgen. Misschien weten, net als ik dus, sommige leden dit niet.


Laatst bijgewerkt door John op ma 16 feb, 2009 12:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2006 7:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
bij mij is de oorspronkeljike bevestiging met een band gewoon goedgekeurd. Ondersteboven kan ie toch niet weg door de vloerplaat?

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2006 11:06 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Maar met/door die vloerplaat kan wel kortsluiting ontstaan en dat wil je er niet bij hebben als je toch al ondersteboven ligt.
Natuurlijk is de orginele riem ook goed, maar die ontbrak bij mij.


Laatst bijgewerkt door John op ma 16 feb, 2009 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2006 12:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
dat van die kortsluiting is waar, hoewel bij mij de pluspool is afgedopt.

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: accu probleem
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2006 21:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Als het (nog) goed is, is het deel bodemplaat wat boven de accu zit aan de binnenkant vooren van een dikke rubberlaag.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2006 22:11 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: wo 13 aug, 2003 8:43
Berichten: 24
Woonplaats: Amsterdam
Als het goed is, dan kan je accu ook zonder rubber geen kortsluiting maken. Er loopt midden over de accu namelijk een verstevigingsbalk die je accu op zijn plaats houdt. Hierdoor kunnen de polen dus nooit je bodemplaat raken.

Ik ga dan wel van uit dat het goede type accu is gemonteerd.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2006 23:55 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dan is er bij mij in ieder geval niets goed ;)
1. onbeschermde polen
2. geen rubber onderaan de vloerplaat
3. slechts een halve riem (voornamelijk nuttig om de accu op te hijsen)
4. geen balk over de accu heen
Maar goed, ik neem vooral aan dat die regel er in zat vanwege het accuzuur. Volgens mij heb ik een sealed accu, ofwel lekvrij.
Daarnaast zit er een spanklem geintegreerd in de bak waar de accu in geplaatst is, die houdt de accu ook al flink vast (zo'n klem zoals ook op een spring-bakvorm zit zeg maar)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2006 13:48 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
In de mijne zit een eende-accu, piepklein, 36 ah en spotgoedkoop. Ik heb de accubak opgevuld met houten plankjes rondom zodat de accu een beetje klem zit, en zo is ie al weer 2 x goedgekeurd. Volgens mij hebben ze het niet eens gecontroleerd.

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: do 15 jan, 2009 2:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Stef schreef:
In de mijne zit een eende-accu, piepklein, 36 ah en spotgoedkoop. Ik heb de accubak opgevuld met houten plankjes rondom zodat de accu een beetje klem zit, en zo is ie al weer 2 x goedgekeurd. Volgens mij hebben ze het niet eens gecontroleerd.

Bij mij hetzelfde....

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: do 15 jan, 2009 12:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Bij mij hebben ze er een blok purschuim (zo'n stuk dat je wel eens in een doos vindt als opvulling) opgelegd zodat ie ook in de hoogte klem zit. Afgelopen APK hebben ze vonden ze 't wel best (moest de accu wel laten zien :D)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2009 20:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Nog even voor de duidelijkheid Ewald. Dat een accu goed bevestigd moet zijn heeft niet zozeer met het zuur te maken, maar meer met brandgevaar door kortsluiting. Je wil niet weten wat er gebeurd als je een 12v accu doorverbind. Hij brandt gegarandeerd af hoor.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: ma 16 feb, 2009 2:25 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Heb dit een paar jaar geleden ook ondervonden; Pino was al goedgekeurd, kwam er een steekproef. Die RDW-meneer wees er dus ook op dat een bus op zijn kop wel een goed vastzittende accu moet hebben. Omdat het formaat van de accu iets kleiner was dan de accubak had ik dat opgelost met een blokje hout, klemt ook, maar dat was dus niet voldoende. De monteurs hebben toen snel een stripje gebogen, 1 zijde om de klem, de andere kant met een dikke lompe zelftapper in een maagedelijk stuk Pino (au!), was ik wel 40 euro duurder uit maar al weer blij dat ie weer goedgekeurd was. Nu dus bij accuwissel wel even weer die zelftapper uitdraaien, maar kan nu wel veilig op de kop gaan!

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2009 1:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Wist - uit eerdere berichten over dit fenomeen - dat de accu inderdaad moet worden "geborgd" aan de carrosserie teneinde etc. etc ... zie eerdere "ramp-scenario's".
Edoch: heb zelf de accu los in de bak (waarbij overigens de accu nèt past) maar heb daar nog nooit problemen mee gehad bij APK-keuringen. Overigens heb ik alle vloerplaten aan de onderzijde voorzien van "onbrandbaar" geluidwerend "eierdoppen-schuimrubber" (Formido, Gamma etc. etc.) dus - mócht m'n bus het in haar bolle hoofd halen eens op haar rug te gaan liggen - raken de accupolen nòg geen metalen delen - en kunnen dus geen kortsluiting veroorzaken ...
Daarnaast: een flink pak schuimrubber tussen accu en vloerplaten voorkomen dat de accu ooit ik aanraking komt met de carrosserie ... én dat 'ie stevig op z'n plaats blijft ...
Het enige nadeel (zoals ik zelf heb ondervonden): muizen vinden het heerlijk om op zo'n droog plekje een nestje te bouwen ... regelmatig "uit-muizen" is dan géén overbodige luxe !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2009 9:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Je kan er beter gewoon rubber tegenaan doen thv de accu. Schuimrubber kan niet zo best tegen zuur (als er bijv. resten aan je accu zitten en kan toch dusdanig indeuken bij een aanrijding, dat er toch nog contact ontstaat tussen polen en plaatwerk. Verder houdt schuimrubber eventueel vocht vast, wat dan weer nadeling is voor je plaatwerk.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bevestiging accu bij APK
BerichtGeplaatst: wo 18 feb, 2009 1:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Klopt .... maar ik heb juist de rubber platen, welke aan (de onderzijde van) de vloerdelen van mijn bus zaten vastgelijmd, er van afgehaald omdat tussen het rubber en de platen het vocht zich ophoopte ... en dientengevolge voor roestgaten zorgde ...
Onderzijde vloerplaten blank gemaakt, hamerslaglak er op en eierdoppen-schuimrubber er tegenaan gelijmd. Uiteindelijk kan het vocht daar beter uit verdampen dan tussen rubber en staalplaat uit ... maar: 't is maar nèt waar je voorkeur naar uit gaat. Roesten doet het uiteindelijk tóch !
Heb overigens het effect van accuzuur op dat schuimrubber uitgeprobeerd: doet dus nix ...
Ben het er wél mee eens dat een plaat rubber boven op de accu in ieder geval elk contact met enig plaatwerk voorkomt !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group