dirkbandit schreef:
Hallo,
Mijn vraag is in hoever heeft men nog de mogelijkheid tot het vinden van onderdelen? Zijn er nog vlot nieuwe onderdelen te verkrijgen, leidingen,tubes, delen van motor,boite, rem enz.
Zijn deze allemaal nog te bekomen?
Plaatwerk is nog altijd te vervaardigen met veel moeite of geduld.
Hoe staat het met de algemene schade van 5 jaar stilstaan.( 2 jaar binnen nu 3jaar in open veld).
Zijn deze exemplaren van pure nostalgie er gevoelig aan of niet.
Hallo Dirk,
Er is inderdaad wat schaarste in bepaalde onderdelen maar er rijden nog voldoende bussen rond zodat er nog een redelijke markt is voor nieuw aan te maken onderdelen of oplossingen, helaas hangt daar dus vaak een behoorlijk prijskaartje aan.
Zo zijn de originele banden bijvoorbeeld aardig aan de prijs maar inventieve lieden proberen met aanpassing aan de velg een betaalbaar en duurzaam alternatief te creëren en met de andere onderdelen zal dat hopelijk ook gebeuren.
Wat je echter wel moet bedenken is dat de hele oude exemplaren op een aantal punten toch behoorlijk verschillen van de jongere types waar er nog veel meer van rondrijden en specifieke onderdelen zijn dan toch wat lastiger te vinden. Met wat geluk zijn er overeenkomsten met tijdgenoten zoals de traction zoals bij sommige remdelen.
Over remmen gesproken; na 5 jaar stilstaan zullen die waarschijnlijk behoorlijk vast zitten of in ieder geval een revisie nodig hebben en als je pech hebt hebben ze hem ook nog met de handrem aangetrokken weggezet
Weggezet in een open veld lijkt me ook niet echt fijn voor je balken als de ondergrond een beetje vochtig is.
De roestgevoelig plekken; natuurlijk de neusplaat en dan vooral het gedeelte achter de koplampen, het driehoekje en de 'banaan' bij het voorspatbord, de dakrand aan de zijkanten en midden bovenop en de achterste balk achter onder je auto. Het mooiste is het om de bus van onder te kunnen bekijken, je ziet dan twee grote kokerbalken lopen die er wel imposant uitzien maar slechts van dun plaatmateriaal zijn en als die al weg zijn is het wel erg veel laswerk, maar vooral achteraan wil hij nog wel krokanter zijn, maar dat kan een kwestie zijn van een nieuwe plaat er onder.
Verder willen de wielkasten achter verslechteren en vooral voor exemplaren van na 1969 is het van belang dat hier nog wat verband in zit want die hebben staande schokbrekers (en dus vierkante spatschermen achter).
De motor heeft overeenkomsten met latere tractionmotoren en de eerste DS-motoren dus qua onderdelen vormt dit niet echt een probleem, de boite is aardig uniek maar volgens mij zijn er nog altijd gereviseerde of sloophy-exemplaren verkrijgbaar.
groeten,
Erwin