Het is nu do 28 maart, 2024 15:43


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Beperkingen onderdelen?
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 19:39 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 feb, 2008 23:45
Berichten: 5
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en koester al jaren de snoet van de HY. Wel in gedachten en ergens in mijn achterhoofd was ik bezig met ooit koop ik mij er een.
Nu ben ik sinds een paar weken aan het surfen en zoeken naar info of te koop aangeboden exemplaren.
Mijn vraag is in hoever heeft men nog de mogelijkheid tot het vinden van onderdelen? Zijn er nog vlot nieuwe onderdelen te verkrijgen, leidingen,tubes, delen van motor,boite, rem enz.
Zijn deze allemaal nog te bekomen?
Plaatwerk is nog altijd te vervaardigen met veel moeite of geduld.
Hoe staat het met de algemene schade van 5 jaar stilstaan.( 2 jaar binnen nu 3jaar in open veld).
Zijn deze exemplaren van pure nostalgie er gevoelig aan of niet.
Donderdag eerste bezoek aan een exemplaar, als het slapen er nog mar van komt. lol
Nee,nee ik heb het al gelezen, niet de eerste kopen en goed rond kijken.
word vervolgt.

MVG
Dirk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Beperkingen onderdelen?
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 20:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi Dirk,

Leuk dat je er aan denkt een bus te kopen.
Via de handel en diverse clubs is veel te verkrijgen.
Ik zou als ik jou was een bus kopen die zo hard mogelijk is, dus zo weinig mogelijk roest heeft.
Als je een bus koopt met veel rottigheid blijft je dit achtervolgen, en de strijd win je op den duur niet. De techniek op orde brengen is minder werk dan de carrosserie opknappen.

Veel succes, en inderdaad: niet de 1e bus kopen die je ziet, en altijd een kenner meenemen!

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Beperkingen onderdelen?
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 21:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Dirk, welkom!

Alles is te krijgen, alleen merk je steeds meer dat er aan veel onderdelen een groot prijskaartje komt te hangen. Wiellagers, banden, remcupjes, uitlaatspruitstuk, goedkoper zullen ze niet worden...

Veel plezier met je zoektocht! Vertel eventueel van te voren waar je heen gaat om te kijken, er bestaat best een kans dat iemand op dit forum met plezier even mee komt kijken.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Beperkingen onderdelen?
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 22:52 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 feb, 2008 23:45
Berichten: 5
Alvast bedankt voor de goede ontvangst.

Ja, de jaren die verstrijken zullen idd. niet in het voordeel van de prijs zijn.
Hard, ja, waar klop je dan?
De zwakke plekken zijn waarschijnlijk in de hoeken te bespeuren.
Wat betreft iemand in de buurt? Ik ben een Belg Lol. Het zou allemaal in Herentals plaats.
De Bus is van 1962. Oude markt wagen, Kop is zeer goed zelfs de zijvleugels thv koplichten. Chassis zou ook hard zijn.
Ik ben benieuwd.
Het voordeel? is dat de achterbouw deels uit alu. is opgebouwd en het volledige dak polyester. Enkel de ribbels moet je hierbij missen, alles heeft voor en nadelen. ook is hij iets hoger.
Bij mij is het om een camper van te maken dus vlak heeft een voordeel voor de ramen.
De lengte is om een bij de 6 m, en twee dakluiken.
Camper zullen jullie denken? Ja, je moet een compromis sluiten als je niet alleen bent, een camper leuk zij de vriendin, lol. Voor mij is het de nostalgie, het karakter van de oude auto's gekoppeld aan het aangename.

Groetjes
Dirk


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Beperkingen onderdelen?
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2008 19:11 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 11 feb, 2008 23:45
Berichten: 5
Eerste Bezoek aan Hy geen succes.

Zoals eerder gemeld ben ik donderdag gaan kijken naar een exemplaar.
Achterkant bleek volledig rot te zijn. En ook de rest van de wagen bleek minder goed, dan de foto's.
Dus blijven we verder zoeken.

MVG
Dirk


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Beperkingen onderdelen?
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2008 2:44 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
dirkbandit schreef:
Hallo,
Mijn vraag is in hoever heeft men nog de mogelijkheid tot het vinden van onderdelen? Zijn er nog vlot nieuwe onderdelen te verkrijgen, leidingen,tubes, delen van motor,boite, rem enz.
Zijn deze allemaal nog te bekomen?
Plaatwerk is nog altijd te vervaardigen met veel moeite of geduld.
Hoe staat het met de algemene schade van 5 jaar stilstaan.( 2 jaar binnen nu 3jaar in open veld).
Zijn deze exemplaren van pure nostalgie er gevoelig aan of niet.


Hallo Dirk,

Er is inderdaad wat schaarste in bepaalde onderdelen maar er rijden nog voldoende bussen rond zodat er nog een redelijke markt is voor nieuw aan te maken onderdelen of oplossingen, helaas hangt daar dus vaak een behoorlijk prijskaartje aan.
Zo zijn de originele banden bijvoorbeeld aardig aan de prijs maar inventieve lieden proberen met aanpassing aan de velg een betaalbaar en duurzaam alternatief te creëren en met de andere onderdelen zal dat hopelijk ook gebeuren.
Wat je echter wel moet bedenken is dat de hele oude exemplaren op een aantal punten toch behoorlijk verschillen van de jongere types waar er nog veel meer van rondrijden en specifieke onderdelen zijn dan toch wat lastiger te vinden. Met wat geluk zijn er overeenkomsten met tijdgenoten zoals de traction zoals bij sommige remdelen.
Over remmen gesproken; na 5 jaar stilstaan zullen die waarschijnlijk behoorlijk vast zitten of in ieder geval een revisie nodig hebben en als je pech hebt hebben ze hem ook nog met de handrem aangetrokken weggezet :?
Weggezet in een open veld lijkt me ook niet echt fijn voor je balken als de ondergrond een beetje vochtig is.

De roestgevoelig plekken; natuurlijk de neusplaat en dan vooral het gedeelte achter de koplampen, het driehoekje en de 'banaan' bij het voorspatbord, de dakrand aan de zijkanten en midden bovenop en de achterste balk achter onder je auto. Het mooiste is het om de bus van onder te kunnen bekijken, je ziet dan twee grote kokerbalken lopen die er wel imposant uitzien maar slechts van dun plaatmateriaal zijn en als die al weg zijn is het wel erg veel laswerk, maar vooral achteraan wil hij nog wel krokanter zijn, maar dat kan een kwestie zijn van een nieuwe plaat er onder.
Verder willen de wielkasten achter verslechteren en vooral voor exemplaren van na 1969 is het van belang dat hier nog wat verband in zit want die hebben staande schokbrekers (en dus vierkante spatschermen achter).

De motor heeft overeenkomsten met latere tractionmotoren en de eerste DS-motoren dus qua onderdelen vormt dit niet echt een probleem, de boite is aardig uniek maar volgens mij zijn er nog altijd gereviseerde of sloophy-exemplaren verkrijgbaar.

groeten,

Erwin :)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group