Het is nu do 28 maart, 2024 19:42


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: aankoop HY
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 18:08 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 26 aug, 2008 17:56
Berichten: 2
Hy'ers en andere,

Ik ben van plan om een hy aan te kopen en op te maken.
Kan iemand mij vertellen wat de zwakke punten zijn waar ik vooral moet op letten?
Zijn de onderdelen van de HY gemakkelijk te vinden (en waar) en redelijk in prijs?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop HY
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 19:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Guy, welkom!
Guy schreef:
Ik ben van plan om een hy aan te kopen en op te maken.
Goed plan!
Guy schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de zwakke punten zijn waar ik vooral moet op letten?
Roest, algehele staat van onderhoud en, eeh, vooral roest ;)
Guy schreef:
Zijn de onderdelen van de HY gemakkelijk te vinden (en waar) en redelijk in prijs?
Onderdelen zijn wel te vinden. Sommige veel te duur, zoals banden en onderdelen van het remsysteem. Andere heel makkelijk omdat ze bv gelijk zijn aan die van een eend.

Koop in ieder geval niet de eerste die je ziet, en zorg dat je iemand meeneemt die de HY kent als je gaat kijken.

Succes, en hou ons op de hoogte van je zoektocht!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop HY
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 22:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
Hallo Guy,

Neem idd een kenner mee voor bezichtiging. Dat heb ik nl niet gedaan en de oorspronkelijke opknapper is niet voor niks gedegradeerd naar onderdelen bus. Teveel plaatsen voor verborgen gebreken!

suc6 en veel plezier met de zoektocht!

gr. Stephan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop HY
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2008 13:27 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 18:08
Berichten: 46
Woonplaats: Ingen
Leuk, een HYrijder in oprichting, welkom!
Wat ik zelf altijd heel leerzaam vindt: is de oude garde raadplegen. Er zijn twee HY clubs in Nederland, één ervan (citroen hy team, Heesch) heeft een onderdelenmagazijn dat elke zaterdag van 1000 tot 1400 geopend is. Vaak zijn er veel doorgewinterde HYrijders, die veel bussen kennen, misschien wel een aantal kunnen aanraden / afraden. Ik weet zeker dat je welkom bent voor informatie en een bakkie. De andere club (Le camion) ken ik niet persoonlijk, maar daar kunnen de andere forummers vast meer over vertellen.

Succes!
marc

_________________
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop HY
BerichtGeplaatst: wo 27 aug, 2008 18:03 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 21 jan, 2008 14:49
Berichten: 26
Dag Guy, denk wel 10 keer na voor je er aan begint een HY te kopen en weer helemaal op te knappen. Ik rij al 35 jaar met zo'n ding en je moet je goed realiseren dat er altijd wel wat aan
de hand is. Het zijn inmiddels oude auto's het laatste bouwjaar is 1981.
Eerste vereiste is dat je behoorlijk handig moet zijn. Je moet in principe ALLES zelf kunnen doen, anders kan het een uitzichtloze ramp worden. Je moet ook een plek hebben waar je kunt werken, het nodige gereedschap en veel geduld.
Vraag nr. 1 is natuurlijk : waar vindt je er een en in wat voor staat moet hij zijn, wat wil en kun je er voor betalen. In Nederland worden er HY's te koop aangeboden via Marktplaats, HY Vereniging
"le Camion" en het Citroën HY Team . In Frankrijk kun je terecht voor annonces bij Les Amis du HY"
via de links op deze website kom je daar terecht. In België, waar jij woont, is zo goed als niets te vinden.
Vraag nr. 2 : waar moet je op letten is simpel te beantwoorden : OP ALLES. Je kunt een auto maar
heel oppervlakkig beoordelen op wat je kunt zien, de verborgen gebreken zie je uiteraard niet,
daar moet je iemand bij hebben die er veel ervaring mee heeft. Ik noem maar een rijtje onderwerpen op : toestand van de motor & versnellingsbak, aandrijfassen en lagers, het hele
remsysteem, de vering en besturing, radiateur-startmotor-dynamo, Dan de carosserie : koker-
balken, wielkasten, deuren en raamrubbers, dan nog de complete uitlaat.
Dat is ruim voldoende om ZEER VOORZICHTIG tewerk te gaan bij de aankoop van een HY.
Je moet er van uitgaan dat er in principe van alles mee mis is want de exemplaren in goede tot
zeer goede staat zijn of niet te koop of (terecht) prijzig.
Nogmaals Guy, wees zeer voorzichtig met het kopen van een HY, doe het beslist niet als je zelf
niet alles kunt en vraag het advies van een kenner. Wat je in een garage moet laten doen kost
je gauw meer dan wat je voor de auto betaald hebt. Dat kan een financiele catastrofe worden.

Vriendelijke groeten, Stevan Luyckx


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop HY
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2009 14:04 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: za 17 okt, 2009 13:59
Berichten: 1
Dag allen,

Ik ben van plan er een te kopen in de kleur groen ter promotie van de website Mijnbuxus.nl. Maar bij welk gerenommeerd bedrijf kan ik terecht?

Gr,

Pim.

_________________
Mijnbuxus.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop HY
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2009 14:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Als je een betrouwbare bus wilt voor bedrijfsdoeleinden waar je verder relatief weinig omkijken naar hebt zou ik eens informeren bij Hy's mooi. Ben kan je verder op weg helpen.

In welke regio woon je? Als het ver weg is zijn er ook alternatieven.

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group