Het is nu do 28 maart, 2024 17:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2008 20:23 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 01 sep, 2008 19:42
Berichten: 43
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw hier, dus eerst maar even voorstellen. Ik sleutel nogal regelmatig aan eenden en zie de HY dan ook als een soort super-besteleend. Ik heb er 10 jaar geleden een voor mijn vader uit Frankrijk gehaald, een '82-er van een oude aannemer met maar 70.000km. Wel een betonnen laadvloer, maar geen echte rottigheid. Ik heb 'm destijds technisch klaargemaakt en op NL-kenteken gezet en voor de onderdelen nog twee HY's "geslacht" (nee, was niet zonde want stonden al 10 jaar in weiland). Hierna heeft eerst mijn vader, daarna ik en nu een klant van me er lekker mee rondgetuft. De klant doet dit overigens nog steeds en nog steeds als bestelwagen.

Ook heb ik per ongeluk me wel eends gewaagd aan het sleutelen aan een Hy voor klanten, maar na het nodige gevloek op de remmen heb ik toch maar besloten dit alleen nog voor mijzelf te doen. En daar begint het volgende hoofdstuk;

Ik heb ondertussen een hobby er bij gevonden; van 2 chevaux rijden naar 1 cheval rijden. Ik wil mijn Friese paard en mogelijk die van een vriendin zo af en toe in stijl vervoeren. Nou kan ik natuurlijk gewoon een trailer kopen, maar daar is geen lol aan. Het moet dus een HY paardenwagen worden, meer specifiek ben ik voor de hoge variant van Heuliez gevallen ( ik kwam er ook al een modelautootje van op internet tegen).

Mijn vraag is; wie kan mij aan meer info over deze wagens helpen. Ik ben, naast de auto zelf, op zoek naar documentatie ivm. maten e.d. om te kijken of mijn paard er sowieso wel inpast. Maar alle info, foto's, links, ervaringen, etc. zijn welkom.

In de bijlage een foto van het model dat ik bedoel.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Sander Aalderink.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Voorbeeld HY paardenwagen
galerie_epoque41.jpg
galerie_epoque41.jpg [ 19.63 KiB | 30153 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2008 20:06 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 01 sep, 2008 19:42
Berichten: 43
Hallo,

Ondanks wat weinig reactie's (geen)op mijn vorige bericht, heb ik me niet laten ontmoedigen; ik heb een Heuliez paardenwagen gevonden en gekocht!

Ik vond 'm op internet. Hij stond alleen niet echt naast de deur, in de Ardeche. Na wat heen en weer gemail toch maar in de auto gestapt om hem te gaan bekijken.

Het bleek een bijzonder leuk opgeknapt, maar niet verknutselde auto te zijn. Er zit altijd meer werk aan dan je hoopt en via mail en telefoon beschreven krijgt, maar na wat gesteggel over de prijs heb ik 'm gekocht.

Hij is in het bezit geweest van diverse paardenliefhebbers in dezelfde streek, welke er in totaal 125.000km mee gereden hebben sinds 1973.

De voorlaatste was de heer Gelibert, Citroën-dealer in Tournon-sur-Rhone. Hij heeft, zo werd mij verteld, de auto 15 jaar bereden, en gebruikt voor het transport van zijn springpaarden. 5 jaar geleden heeft hij de HY opgeknapt en altijd prima technisch onderhouden. Aangezien hij, of zijn familie, steeds meer succes kregen met de paarden en er steeds meer en verder gereisd moest worden, werd er een modernere en comfortabelere wagen gekocht.

De HY werd te koop gezet, waar hij de vrouw van meneer Farq opviel. Deze heer uit hetzelfde stadje, is liefhebber van klassieke auto's en arabische volbloedpaarden. Het leek zijn vrouw dan ook een erg leuke combinatie, dus ze gaf de auto cadeau voor kerst. Aangezien de heer Farq in het bergachtige gebied naast het Rhone-dal woont, vond hij de remmen en het vermogen van de HY niet helemaal toereikend en besloot hem toch weer te verkopen. De advertentie viel mij op, de aankoop werd gedaan en een week later stond de HY op transport naar Nederland.

Mijn paard heeft er al in gestaan en hem goedgekeurd, de rest van de familie is al net zo verliefd als ik, nu de RDW nog. Die hindernis is 9 oktober ook genomen, hij is na weging en een hoop gehannes over de typegoedkeuring ingevoerd. Ook is een chassisnummer ingeslagen aangezien het oude niet goed leesbaar was.

Nu gaat hij grotendeels uit elkaar en wordt hij er perfect bij gezet, met een aantal aanpassingen naar mijn smaak, maar wel op een wijze die dit Franse cultuurstuk waardig is. Ik hou jullie op de hoogte, als het gewaardeerd wordt.

Hieronder een paar foto's. Op mijn site in het fotoboek staan er nog een paar en zal ik er nog meer plaatsen als er wat te zien is.


Bijlagen:
foto 2.jpg
foto 2.jpg [ 58.91 KiB | 30070 keer bekeken ]
foto 3.jpg
foto 3.jpg [ 39.54 KiB | 30070 keer bekeken ]
foto 4.jpg
foto 4.jpg [ 54.81 KiB | 30069 keer bekeken ]
foto 5.jpg
foto 5.jpg [ 60.04 KiB | 30070 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2008 21:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Eendengarage schreef:
Ik hou jullie op de hoogte, als het gewaardeerd wordt.

Zeker!

Waanzinnig mooie bus!

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2008 21:27 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 21:42
Berichten: 241
Woonplaats: Farmsum
Hallo Sander,

Wat een fraaie HY met Heuliez opbouw. Ik kan me wel voorstellen dat je paard hem goedgekeurd heeft. Ik wens je er veel plezier mee en lees graag over de vorderingen.

Bert

_________________
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: vr 10 okt, 2008 14:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Leuk ding, ziet er goed uit op de foto's. Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens richting Wormer ga rijden om hem met eigen ogen te bekijken.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2008 17:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
WOW (meer woorden heb ik eigenlijk niet nodig)

gr CitrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2008 22:13 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 01 sep, 2008 19:42
Berichten: 43
Hallo,

Bedankt voor jullie enthousiaste reactie's.

Ik ben gelijk voortvarend te werk gegaan. De bodem en wielkasten waren bekleed met een soort gietrubber/ granulaat, versterkt met gaas. Dit houdt lekker vocht vast tussen de bekleding en het metaal met als gevolg rottigheid. Toen ik 'm kocht had ik al gezien dat hij klokgaaf was qua chassis e.d.. De "werkbodem" bestaande uit een soort hele dikke traanplaat echter, was bij de aanhechting met de wielkasten eens "gerepareerd" met polyester. Paardenpies is ook niet echt denderend om je bodem roestvrij te houden.

De afgelopen dagen druk bezig geweest om het hele gebeuren er uit te trekken, hakken, bikken. Nu zit ik dus met spierpijn en zere handen op de bank. Maar, de bodem is kaal en de beplating van de wanden is verwijderd. Bijgaand een paar foto's van het resultaat.

Mijn bedoeling is om de roestschade eruit te slijpen, netjes delen in te lassen en de boel in een stevige lak te zetten. Over de bodem komt dan een losse rubber mat voor de gevoelige paardenvoetjes.

De zijwanden ga ik met hout bekleden naar voorbeeld van bijgaande afbeelding. Volgens mij kon je bij Heuliez een normale versie (de mijne) en een luxe versie bestellen. Van de laatste is ook het modelletje van Eligor (bijlage). Ik wil die van mij dus upgraden; wel origineel, maar net iets leuker. Een vriend van me is meubelmaker, dus dat moet goed komen.

Nu even wat vragen.;

Zoals ik al eerder aangaf ben ik dringend op zoek naar alle documentatie over dit type specifiek en de HY in het algemeen. Vooral bedoeld om details te laten kloppen. Ik heb me een ongeluk gezocht naar boeken en folders (vooral de Heuliez-folder waarvan de bijlage de voorkant is), maar tot nu toe niets te koop gevonden. Ik hou me aanbevolen voor aanbiedingen, desnoods zelfs goede kleurencopiën of scans.

Mijn auto is nu Gris Rosé aan de buitenkant, hij was echter ooit AC 109 Gris Metalisée. Dat is hij ook nog aan de binnenkant van de cabine. Ik overweeg om hem weer deze kleur te maken. Mijn spuiter sprong gelijk al op stress, maar dan had hij maar een vak moeten leren. Om een onderbouwde keuze te kunnen maken ben ik ook op zoek naar kleurenfoto's van HY's in deze kleur. Of, nog beter, het adres van iemand die hem in deze kleur heeft laten spuiten en hem aan me wil laten zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Aalderink.


Bijlagen:
wielkast.jpg
wielkast.jpg [ 60.14 KiB | 29965 keer bekeken ]
achter.jpg
achter.jpg [ 45.91 KiB | 29961 keer bekeken ]
a95d_1.jpg
a95d_1.jpg [ 17.94 KiB | 29956 keer bekeken ]
heuliez.jpg
heuliez.jpg [ 43.26 KiB | 30380 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 12:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Hoi Sander. Ik heb op mijn Flickr site nog wat foto's geupload van een Heuliez paardewagen die ik ergens onder de rivieren in NL tegenkwam. Misschien heb je er wat aan, ik laat ze gewoon staan en je kunt ze downloaden. Het is wel van dezelfde carrossier, maar hij is toch weer anders dan de jouwe. Als je op mijn www knop drukt, zie je alles, incl . nog meer moois.



Succes, Edwin

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 14:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Die gris metallise kleur is mooie kleur!!
Mijn HY zal ook in diezelfde kleur herspoten worden aangezien dit origineel was.
Moet naar mijn weten geen probleem zijn voor elke spuiter. Of ziet hij meer op tegen het grote meeroppervlakte? Want in tegenstelling tot een eend valt er hier veel meer te spuiten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 18:20 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 01 sep, 2008 19:42
Berichten: 43
Hallo,

Bedankt voor de foto's. Volgens mij stond deze een tijdje geleden te koop in de buurt van Arnhem, ik heb er toen nog naar gekeken. Het is echter een veewagen en die heeft niet genoeg hoogte voor een paard, wel voor een pony (maar daar pas ik dan weer niet op).

Over de kleur ben ik nagenoeg zeker, het lijkt me ook een mooie combi met de houten zijwanden.

Ik heb gisteren de polyester kap boven de cabine verwijderd omdat ik wist dat daar ook rottigheid zat. Het was even een klusje, maar het is gelukt zonder het polyester helemaal aan flinters te trekken.

Ik heb foto's, maar moet ze nog even omschalen; wordt vervolgd.

Groet,

Sander.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 18:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

mooie kleur ja, dat gris metallisé, onder het brandweerjasje van mijn bus zit ook deze kleur.
Het is ook het enige luxe aan zo'n bus: metallic lak! :lol:

Het probleem met AC109 is dat het recept in de loop der jaren veranderd is. De "moderne" AC109 is te veel goudkleurig en is niet hetzelfde als de "oorspronkelijke" AC109, die meer nijgt naar zilver.
Dit heeft al tot aardig wat discussie geleid binnen bijvoorbeeld de 50-er jaren 2cv wereld.

Het zou het beste zijn om een voorbeeld te hebben waar je spuiter de verf naartoe kan mengen.
Zoals je zegt is de cabine van binnen nog deze kleur das dat komt wel goed, toch?

Edwin

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 23:05 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 01 sep, 2008 19:42
Berichten: 43
Hallo,

Hier nog een paar foto's nadat hij gescalpeerd is. Tussen de polyester kap en het stalen dak heeft zich vocht opgehoopt en daardoor is de boel gaan roesten. De regengoten zijn ook niet helemaal fris meer. de goten zijn vrij makkelijk na te maken. De stijlen zijn nog prima, dus daar kunnen de nieuwe goten zo weer op gelast. Ik haal de stalen kap er af en plaats een iets verlaagd plafond ( ik weet het; niet origineel), waardoor ik een veel grotere bergruimte onder de polyester kap krijg. Dan kan ik daar mijn zadels kwijt.

Kortom; zagen, goten maken, lassen, polyester repareren en netjes terugplaatsen en hij is weer zo goed als nieuw (ahum). wens me maar succes.


Bijlagen:
front.jpg
front.jpg [ 64.84 KiB | 29815 keer bekeken ]
front 2.jpg
front 2.jpg [ 72.07 KiB | 29817 keer bekeken ]
zijkant.jpg
zijkant.jpg [ 99.55 KiB | 29814 keer bekeken ]
zijkant 2.jpg
zijkant 2.jpg [ 77.12 KiB | 29801 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 9:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Eendengarage schreef:
De regengoten zijn ook niet helemaal fris meer. de goten zijn vrij makkelijk na te maken.

Ook te koop by het HY team. Je kan even naar de prijs informeren om te kijken of het zelf namaken de moeite loont ;)

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2008 22:42 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 01 sep, 2008 19:42
Berichten: 43
Hallo,

Daar ben ik weer eens. Weinig tijd om te posten, want te druk met de HY. Wat heb ik allemaal gedaan;

-Vloer kaal gemaakt, zat een rubber laag op.
-Stroomlijn verwijderd en polyester gerepareerd
-Cabinedak verwijderd
-Nieuwe daklijn cabine gemaakt
-Achterschermen en reserwielkast gerepareerd
-Nieuwe buis-achterbumper nagemaakt en ingelast
-Nieuwe voorruit laten maken; knapte bij demontage (zat niet op te letten)

Ben nu bezig de stroomlijn weer te plaatsen, het dak en delen van de rest van de carrosserie kaal te schuren en de laadvloer in de lak (POR15) te zetten.

Het kaal halen is geen overbodige luxe. Alle naden zijn origineel nogal ruim met witte kit afgewerkt, hierachter zit overal lichte roest. Gelukkig geen ellende, maar ik wil het nu wel allemaal kaal hebben om die ellende ook te voorkomen.

Ik heb een aantal kleurstalen laten maken in Gris Métalisée. De oorspronkelijke zijn wat goudkleurig. Mijn spuiter heeft ook een bijgetinte versie gemaakt die meer naar de zilverachtige kleur gaat die op de (gepoetste) binnenkant van de deuren zit. Ik twijfel nog welke tint het wordt, de keuze zal wel duidelijk worden zodra ik volgende week het hout voor de zijkanten heb uitgezocht.

Binnen een week of twee moet hij bij de spuiter staan. Daarvoor alleen ook nog "even" het koppelingetje wisselen. Hebben jullie nog goede/slechte ervaringen met bepaalde merken koppelingen?

Bijgaand een fotootje. Meer volgen.

Groet,

Sander.


Bijlagen:
laadruimte gelast.jpg
laadruimte gelast.jpg [ 55.61 KiB | 29682 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY Heuliez paardenwagen
BerichtGeplaatst: zo 09 nov, 2008 15:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

wat betreft de koppelingen,
vevang meteen de keerring van de prise as,het druklager en het prise as lager in je krukas.
Kleine moeite, groot plezier.

Als je een nieuwe drukgroep plaatst dan is het wel eens nodig om deze af te stellen.
Bij mijn bus was dit het geval en bij enkele andere forum gangers ook. Een nieuwe drukgroep is dus soms niet voldoende!
Om zeker te zijn zou ik dit dus altijd doen.

Edwin

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group