Het is nu do 28 maart, 2024 22:47


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: aankoop hy
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 16:24 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: wo 22 sep, 2004 16:12
Berichten: 3
hallo allemaal,

ik ben van plan om een citroën hy te kopen. ondanks dat ik nóg geen rijbewijs heb.. maar deze wel op korte termijn kan gaan halen, ben ik al langzamerhand op zoek naar een hy. kan ik in die tussentijd nog wat opknappen :wink: nou heb ik er een te koop zien staan, voor niet al te veel geld.... nou wil ik wel gaan kijken daar, maa rik zou graag willen weten wat julie mij adviseren om in het bijzonder op te lettten? enw aar kun je het beste eventuele roestvorming controleren? ook stond erbij dat hij een tectylbehandeling heeft gehad.. zou één van jullie mij kunnen/willen uitleggen wat dat precies :oops: .... ook was de waterpomp kapot, weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten.... alleen aan materiaal? in ieder geval allemaal alvast bedankt voor jullie reacties :o


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 16:32 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: wo 15 sep, 2004 0:35
Berichten: 19
... lees ook mijn vraag over hetzelfde onderwerp...
Tectyl is een antiroestbehandelingproduct (scrabble!) dat ze in de holle ruimten spuiten.
Dit heeft (alleen) effect als de delen nog niet te hard zijn aangetast.
En maak je niet druk over de prijs van een waterpomp: dat zal in het niet vallen bij de andere kosten die je nog zal moeten maken ;)

Dieter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: aankoop hy
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 16:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
janneman schreef:
ook was de waterpomp kapot, weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten.... alleen aan materiaal?

Revisiesetje voor waterpomp kost volgens mij 25 euro en met wat nieuwe klemmetjes ben je voor 30 euro klaar.

Risico is ook dat er wat dikke (zeldzame) slangen gescheurd zijn of niet meer afsluittbaar te krijgen zonder al te veel rommel. Die kosten ook rond de 20 euro.

De vraag is echter of een revisiesetje voldoende is wanneer de waterpomp kapot is. Je hebt kapot en je hebt kapot...

Wanneer je een nieuwe pomp zelf in- en uit bouwt kan je niet veel meer dan 100 euro kwijtraken.

Belangrijkere vraag is echter: waarom is de waterpomp kapot gegaan. Dat ze in de loop van de tijd wat gaan lekken en gereviseerd moeten worden is niet raar, maar kapot, dat gebeurt niet zomaar. Zit de radiator niet helemaal dichtgekoekt? Dat wordt een duurder grapje.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 17:12 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: wo 22 sep, 2004 16:12
Berichten: 3
bedankt voor de snelle reacties!!

de radiator was al nagekeken, dus die moet nou al goed zijn, (ik vertrouw nog op het woord van de verkoper) maar iig bedankt voor uw reactie, hier kan ik zeker wel wat mee, de kosten vallen mij trouwens nog mee.. maar dat kan ook aan mij liggen. ik zal trouwens wel even navragen of de oorzaak bekend is, en of hij echt "kapot" is.

wat ik bedoelde bij mijn eerstre vraag: de meeste auto's hebben bepaalde punten waar over het algemeen het snelst roest optreedt, van die zogeheten "bekende plekken" weet iemand hier een paar daarvan te noemen? verder zijn alle reacties welkom


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 19:16 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 20:30
Berichten: 24
(Mij) bekende roestplekken:
- neusplaten (rond de koplampen)
- bodem (bij de mijne net achter de voorwielen bij de draagbalken)
- en overal waar hoekjes zitten.

Met de getectyleerde bodem moet je wel oppassen. Het kan perfect zijn, of juist een hoop roest en bijna gaten verhullen. Nou heb ik zelf nog geen tectyl gebruikt, maar bij mijn weten maakt het alleen een min of meer elastische op de bodem. Als de bodem roest, en daar tectyl overheen wordt gespoten, ziet het er strak uit en blijft het lekker doorroesten. Dus ik zou even vragen welke stappen ondernomen zijn. Als eerst de hele bodem schoongemaakt is (volgens mij een enorme klus), dan antiroest is toegepast d.m.v. Owatrol of RX producten (o.a. http://www.owachem.nl en http://www.rustbuster.nl) en dan tectyl erop is gespoten: dan is het echt goed. Anders zal je na enige tijd zelf de bodem schoon kunnen maken. Je moet ook even vragen of de kokerbalken behandeld zijn. Als hier domweg tectyl ingespoten is, kan je eigenlijk nooit meer zinnige antiroest behandeling aan de binnenkant toepassen.

Als ik het goed gelezen heb, gaat dit over een verhoogde HY uit het noorden van het land die op marktplaats staat. Als ik dit juist geraden heb, dan nog de volgende zaken:
- Deze wagen heeft de 1600cc motor. Deze heeft een nogal beperkt vermogen (zeker voor een verhoogde bus met extra windweerstand), waarvoor (vooralsnog) geen electronische ontsteking (123ignition) verkrijgbaar is. Dit is misschien in het begin geen punt, maar later zal je misschien anders willen. Een andere motor is natuurlijk mogelijk, maarja...
- Deze wagen heeft geen apk. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar ik heb ook een wagen zonder apk gekocht wat ik beter niet had kunnen doen. Ofwel, als je voor die bus gaat, probeer dan te regelen dat je voor een meerprijs de bus met apk koopt.
- Mocht apk niet bespreekbaar zijn, wees op je hoede en maak eerst een proefrit (ja, inderdaad, zonder apk). Test de remmen (remmen zonder handen aan het stuur zonder naar links of rechts weg te trekken), of ie makkelijk een acceptabele "snelheid" bereikt. etc

Nu klink ik misschien negatief, wat ik overigens niet wil zijn, maar mijn ervaring van een HY aanschaffen was niet al te positief. Verder wil ik alleen maar zeggen: Weet waar je aan begint, want het is gewoon een hoop meer werk dan een moderne wagen en als je zo'n klassieker aan wilt blijven houden komen daar mogelijk nog aanzienlijke kosten bij (afhankelijk van de staat)...

Maar ja, als je er eenmaal in rijdt he, dan ben je natuurlijk verkocht :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2004 15:39 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: wo 22 sep, 2004 16:12
Berichten: 3
dat was inderdaad de HY die ik bedoelde ja, kon ook bijna niet missen, maar helaas is hij in middels verkocht :( maar toch allemaal bedankt voor de reacties, zijn altijd nuttig voor een volgende aanbieding :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 okt, 2004 1:19 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
janneman schreef:
dat was inderdaad de HY die ik bedoelde ja, kon ook bijna niet missen, maar helaas is hij in middels verkocht :( maar toch allemaal bedankt voor de reacties, zijn altijd nuttig voor een volgende aanbieding :wink:


En andere lezers die ook op zoek zijn :wink:

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 20:37 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 28 feb, 2006 23:43
Berichten: 5
Woonplaats: groningen
hallo,

het betreft inderdaad de grijze hy camper verlengd ik heb inmiddels de indruk dat deze advertentie is verwijderd op markplaats (sinds een dag of twee)
in ieder geval we hebben een date met de hy camper a.s. zondag dus tips en adviezen zijn altijd welkom.
groet martijn


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group