Het is nu do 28 maart, 2024 16:37


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 16:36 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 03 okt, 2010 15:12
Berichten: 22
Woonplaats: Delft/Groningen
HY hallo,

Al enige tijd geleden heeft de HY mijn hart weten te veroveren.
Ik heb deze site dan ook met veel plezier van voor naar achter doorgelezen.
Inmiddels heb ik mijn blik al een aantal maal over dat van onze geribbelde helden laten dwalen en met een grote grijns enkele testritjes gemaakt. Helaas zat HY er tot nu toe nog niet bij...

Maar nu heeft er een in Zeeland, met het zelfde bouwjaar, een flink aantal snaren bij mij weten te raken. (hij stond pas nog op Marktplaats). Daarom ben ik hem met eigen lekenogen gaan bekijken. En toen sloeg de twijfel toe (bedongen prijs-conditie). Daarom zou ik graag nogmaals met een ervaren HY-rijder/kenner gaan kijken en mij van advies laten voorzien.
Ik moet dit wel op korte termijn doen. Uit telefonsch contact met de verkoper heb ik begrepen dat er inmiddels belgische kapers op de zeeuwse kust liggen...

Dus;
Wie o wie wil met mij in Kapelle Zeeland een HY bekijken en mij van advies voorzien?
Ik woon zelf in Delft en heb (gewoon) vervoer; BX break TZI....

met vriendelijke groeten,
Dick

ps. ik ben via een huisgenoot, wiens vader een citgarage in Belgie heeft, in bezit gekomen van de werkmap; Citroen camionnettes H-HY-HZ essence Depuis 1958 no 651. Een werkmap vol met technische data en schitterende technische tekeningen. Bij jullie bekend?

_________________
in vrederoest


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 16:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Dick,

Ik wil in principe wel een keer met je op en neer rijden. Mijn agenda zit wat vol, maar het lukt vast wel om een gaatje te vinden. Om nader af te spreken kan je me mailen op info-at-ree-punt-nu of gewoon via dit forum.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 20:53 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Welkom!

bixxy schreef:
ps. ik ben via een huisgenoot, wiens vader een citgarage in Belgie heeft, in bezit gekomen van de werkmap; Citroen camionnettes H-HY-HZ essence Depuis 1958 no 651. Een werkmap vol met technische data en schitterende technische tekeningen. Bij jullie bekend?


Jazeker, goed bewaren :D
Dat is naast het veelgenoemde werkplaatshandboek een handig boekwerk (wordt over het algemeen aan gerefereerd als het "onderdelenboek") om te zien hoe alles in elkaar zit. Alleen is het handig wat woordjes Frans te kunnen lezen (c.q. http://translate.google.com/ te kunnen vinden)
Voor sommige secties hangt het er een beetje vanaf hoe oud de versie is die je hebt. Over de meer dan 30 jaar van productie is er elke zoveel tijd wel wat veranderd - nog afgezien van de huisvlijt die er op veel bussen is toegepast :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2010 0:03 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
Ook ik ben bereid met je mee te gaan kijken. Ik woon net onder Goes dus aardig eindje in de buurt van Kapelle. Motorisch ben ik niet echt waardevol, maar weet wel goed waar ze roesten.

laat maar weten. mvg. Stephan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2010 8:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik verwacht één dezer dagen wel een verslagje van ons bezoek aan de HY...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2010 11:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Dick,

Heb je al naar deze bus gekeken?

http://link.marktplaats.nl/384050342

Van binnen is ie minder - geen originele stoelen, geen mooi camper interieur - ook geen achterbumper, maar volgens de advertientie is ie roestvrij én met gereviseerde remmen.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 16:36 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 03 okt, 2010 15:12
Berichten: 22
Woonplaats: Delft/Groningen
Hallo HY-ers,

Bedankt voor de reacties!
Ik zal even een update geven van de laatste dagen.

Afgelopen woensdag ben ik samen met Ree in zijn CX naar Kapelle gereden. Lekker zoeven over de weg 8) . Bij de verkoper aangekomen hebben we de HY van alle kanten bekeken, de motor laten lopen, op de krik gezet en uiteindelijk nog een klein ritje gemaakt. Achteraf kom je er dan achter dat je toch nog vergeten bent naar een aantal dingen te kijken of even foto’s te maken :roll: . Bijvoorbeeld van een stukje techniek voorin wat we niet thuis konden brengen; Een groot rond zwart “ding” (ja lekker duidelijk) waar leidingen van water, lucht en olie/LPG(?) van en naar toe lopen. Vlak erboven een relais. Rembekrachtiging? Voorverwarming LPG? …?

Nu ja, de bevindingen:
Onvolkomenheden:
- Motor niet droog, lekt op het oog niet ernstig
- Uitlaatspruitstuk gebarsten en gelast
- Koelwaterslangen beginnen uit te drogen
- Te grote vrije slag koppeling
- Uitlaat niet origineel
- Remmen:
RA laat niet direct los, voelt alsof veertjes de weerstand niet makkelijk kunnen
overwinnen
RV gaat niet direct terug, rubber slang slipt dicht?
Ovalen trommels?
Handrem veel te hoog, grijpt wel snel aan maar trekt niet door.
- Lichte speling fusee RV
- Banden uit 1995
- Geen reservewiel en neushoes
- Watertemperatuursensor en overige en zelf aangebrachte elektronica klungelig
aangebracht
- Roest aan de carrosserie (uiteraard):
LV hoek kraal/dwarsbalk tussen cabinedak en voorruit, flink uit elkaar gedrukt
LV & RV kraal van de wangen boven spatborden (de banaantjes?), uit elkaar
gedrukt
LV & RV kraal achter voordeuren, uit elkaar gedrukt
RV deur binnenkant roestblazen
R reling schuifdeur roestblazen
Kraal bovenste achterklep en reservewielklep
Her en der nog wat kleine roestvlekken en blaasjes die door de handmatig
aangebrachte dikke verf komen
- Laswerk achter de koplampen (plat geen ribbels meer), aan neusklepkraal,
voorruitplaat, achterklep netjes gedaan maar begint op sommige plekken weer te
roesten
- Dak niet strak
- Geen onderhoudspapieren e.d., weinig bekend over geschiedenis

Volkomenheden:
- Rijdt netjes, voelt degelijk en strak, geen rammels
- Buiten de genoemde roestplekken harde auto
- Net interieur
- Originele trekhaak

Niet gecontroleerd ( :oops: ):
- LPG systeem
- Verlichting voor
- Ruitenwissers/motor
- Kleppen
- Motorolieniveau
- Boordspanning
- Bevestiging van de accu

De auto heeft carterontluchting. Is het normaal dat er stationair uitlaatgassen uit de olievuldop van het kleppendeksel komen? Op toeren verdwijnt dit. Normaal, of teken van compressieverlies?

De bus is sinds mei 2009 niet bekend bij Le-Camion, de eigenaar van de bus is de afgelopen anderhalf jaar waarschijnlijk geen lid geweest van die club. Kenteken DF-66-97.

En toen…wist ik het nog steeds niet!
Dus door blijven piekeren en ondertussen ook op het internet verder gekeken naar andere ribbeltjes.

Afgelopen vrijdag bij Van Bemmelen nieuwe APK voor mijn BX aangevraagd. Gelijk even geïnformeerd naar de HY die hij op zijn site te koop heeft staan. Had hij er twee te koop. ’s Middags even gaan kijken. Aardige HY’s voor een zacht prijsje maar ik denk toch niet geschikt voor mij…
Nog even gevraag naar de carterontluchting. Volgens Van Bemmelen is het vrij normaal dat er bij stationair uitlaatgassen uit de olievuldop komen.

En toen…wist ik het nog steeds niet!
Ik vind de HY in Kapelle nog steeds een aantrekkelijke bus. Aan de andere kant vind ik de prijs die er voor gevraagd wordt aan de hoge kant. Ik denk dat er nog eens even goed over ga nadenken en aan het eind van deze week mijn besluit maak. Misschien dat verder advies/hulp/informatie van jullie mijn keuze kan vereenvoudigen.


Ree, hartstikke bedankt voor het meekijken naar de bus, het lijstje met (on)volkomenheden en je adviezen!


@Leipie:
Aha, dus dit is het onderdelenboek. De editie is van 1974 en hij is, volgens de aantekeningen voorin, tot 1976 bijgehouden.

@Stephan:
Bedankt voor het aanbod.

@Ree:
Had hem ook zien staan. Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een standaard maat. Maar toch bedankt.
Grappig, het lijkt wel of deze HY een transparant dak heeft…

_________________
in vrederoest


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 16:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
bixxy schreef:
Bijvoorbeeld van een stukje techniek voorin wat we niet thuis konden brengen; ...


We hebben niet lang genoeg de moeite genomen om te kijken wat er precies in het ding gaat, maar volgens mij is het de verdamper van de LPG. Ik heb zelf geen auto's op gas, dus ik heb geen idee hoe zo'n ding eruit ziet. Trommel RV is wat ovaal en dat voel je terug in de remmen. Verder remt ie erg goed en is het een gezonde bus. Het lijstje is lang maar we hebben ook best kritisch gekeken.

Succes met je beslissing.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 18:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Heej Bixxy wat is het geworden? Heb je al een nieuwe aanwinst?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 23:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik heb bixxy een mail gestuurd met de vraag om jou de gegevens van deze bus te mailen in het geval hij besloten heeft de bus niet te kopen.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 3:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
LV hoek kraal/dwarsbalk tussen cabinedak en voorruit, flink uit elkaar gedrukt
LV & RV kraal van de wangen boven spatborden (de banaantjes?), uit elkaar
gedrukt
LV & RV kraal achter voordeuren, uit elkaar gedrukt
RV deur binnenkant roestblazen
R reling schuifdeur roestblazen

Zodra de boel "uit elkaar gedrukt" wordt betekent dit meestal dat alle tussenliggend ijzermateriaal intussen is omgezet tot onherstelbare roest. En impliceert dat je alle (!) aangetaste delen (ruimschoots) weg zult moeten slijpen en dus opnieuw moet reconstrueren ! Bij de "banaantjes" alsmede achter de koplampen is dit een bekend euvel. Dit valt goed te repareren op een niet àl te ingewikkelde manier. Maar zodra het complete deurstijlen betreft wordt het toch wel een ànder verhaal. Tenzij je plaatwerker bent, je de juiste machines hebt en héél goed kunt lassen ...

Of, nèt als ik, op onorthodoxe wijze alle plaatmateriaal met de hand uit staalplaat kloppen ...

Kost je alleen een paar jaar ... maar met genoeg "liefde voor de zaak" en héééél véééél geduld kom je een heel eind ...

Kortom: wil je niet demotiveren, maar héél kort door de bocht gedacht is het uiteindelijk beter een TUB met een goede carrosserie met mindere techniek te kopen dan eentje met een soepeldraaiende motor in een roestbak ...Het HY-Holland team magazijn kan je uiteindelijk voorzien in (practisch) allerlei complete (gereviseerde) technische motoronderdelen ...
Succes !!
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 3:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Achteraf kom je er dan achter dat je toch nog vergeten bent naar een aantal dingen te kijken of even foto’s te maken . Bijvoorbeeld van een stukje techniek voorin wat we niet thuis konden brengen; Een groot rond zwart “ding” (ja lekker duidelijk) waar leidingen van water, lucht en olie/LPG(?) van en naar toe lopen. Vlak erboven een relais. Rembekrachtiging? Voorverwarming LPG? …?

tjaaa ... sorry ... kan het niet laten hierop NIET te reageren.
Heb je aan de eigenaar gevraagd of deez' HY op gas rijdt ? Hoogstwaarschijnlijk dus wèl en is dat "ding" onderdeel van de gasinstallatie. Mits de hele installatie goed werkt is dat een pré voor die bus. Scheelt je uiteindelijk aanzienlijk in brandstofkosten. Maar: daarvan dient dan wél een keuringsrapport aanwezig te zijn en als zodanig op het kentekenbewijs te zijn vermeld. Impliceert daarnaast wèl, zodra je aan de motor wilt werken, een extra "handicap". Tenzij je info kunt krijgen van de "inbouwer" van het geheel.
Enne: van origine kent de HY geen rem- of stuurbekrachtiging. 't Is maar dat je het weet ...
Dus gewoon "spierkracht" ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 9:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Volgens de papieren rijdt de bus op gas en de schakelaar zit op het dashbord. Het bewuste ding is de verdamper en is netjes ingebouwd. Tijdens het rijden hebben we alleen op benzine gereden dus over de werking van de gasinstallatie weet ik niets. Hij rijdt heel goed op benzine. De "eigenaar" is een handelaar, die weet helemaal niets van de bus; ik moest hem helpen met starten omdat ie niet gewend is met een choke om te gaan. Hij remt heel goed en heel licht al voel je wel dat de trommel rv niet rond is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2010 0:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
De "eigenaar" is een handelaar, die weet helemaal niets van de bus;

Da's op zich al een pré ! Kun je (als je enige deskundigheid op HY-gebied vertoont) óók nog onderhandelen over de prijs ...
Wens Bixxy véél succes en hopelijk horen we nog wat het geworden is. Elke "geredde"HY, en dan vooral in "liefhebbers-handen" is er uiteindelijk weer één méér hè !

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: hulp van hy-rijder/kenner gezocht
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2010 20:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Als deze auto hard is en écht maar 30000 km gereden heeft is ie het geld wel waard...

Afbeelding


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group