Bevindingen van Ree bij deze advertentie:
Citroen HY HB2AS 1600 Kampeerauto 1975 Beige
http://link.marktplaats.nl/449154857Het is over het algemeen een hele goede bus die niet versleuteld is, al is HY wel aan een grote beurt toe (en een APK). Hij is niet recent doorgesmeerd en koud loopt hij niet lekker (de motor was al wat warm bij aankomst).
Rondje puntjes en eventueel bougie(kabels) lijkt voldoende om hem weer lekker te laten lopen. Mechanisch heveltje op de benzinepomp is kapot en het benzinefilter zit na de pomp wat niet slim is ivm brandgevaar en vuil in de pomp.
Richtingaanwijzer is afgebroken en stoel kan niet ver naar achteren. Het chassisnummer is er ranzig in gefluxt, de vraag is in hoeverre dit origineel is. Vooral omdat de bus erg hard is voor een origineel Nederlandse bus.
Het plaatwerk is in goede, maar niet perfecte staat met relatief weinig roest. De neusplaten hebben beginnende gaatjes die behandeld zijn. Op de bodem laat op enkele plekken het tectyl los, waar inmiddels beginnende blaasjes roestvorming zijn. De bus is recent geverfd met een kwast wat de komende tijd het roesten van het plaatwerk wat zal vertragen, al is het onbekend hoe de ondergrond behandeld is.
Achter zitten 16” banden en voor zitten 17cm Michelins uit 1991 met haarschurtjes maar voldoende profiel.
De remmen blijven na inspectie een onbekende. Het pedaal is hard, maar de remmen zijn waarschijnlijk recent te veel opgesteld. LV lopen ze aan (eigenlijk te veel voor na het stellen van de remmen) maar laten ze wel direct los nadat het pedaal los gaat. RV zit het wiel permanent dusdanig vast dat het niet met de hand rond te krijgen is. Er kan dus niet geconstateerd worden of deze rem in orde is.
Volgens de eigenaar is er wel mee te rijden. De handrem moet ook veel te hoog opgetrokken worden om aan te grijpen, dit strookt dus niet met het recente opstellen van de remmen. De remleidingen naar achter zitten ingepakt in tectyl of plastic. Slechts enkele plekken zijn zichtbaar en daar zit wat roestvorming, maar geen putvorming op. Je mag echter wel aannemen dat de leidingen in de tectyl gezet zijn om roestvorming te verbergen voor de APK. Er is ook geen aanwijzing dat de remvloeistof recent vervangen is (nippels zien er ongebruikt uit).
Volgens de eigenaar rookt de uitlaat. Misschien druppelt er olie op de demper of is ie niet luchtdicht. De motor lijkt echter relatief droog. De olie is zit er al wel een tijdje in.
Het camperinterieur is niet professioneel maar voldoet voor de gemiddelde kampeerder. Er is geen tweede accu, maar er is wel enige luxe in het interieur. Met name het plafond is niet zo netjes (plastic schrootjes met schroeven erdoor) en erg dik waardoor de stahoogte niet meer is dan 1m90.
Als deze auto met gereviseerde remmen en nieuwe banden voor dit bedrag zou worden aangeboden, zou ik het niet raar vinden als HY redelijk snel voor dit bedrag verkocht wordt. Als de remmen daadwerkelijk goed zijn is het dus geen slechte koop, maar zonder serieuze proefrit kan je hier helemaal niets over zeggen. Dit geldt ook voor de versnellingsbak die ongetwijfeld ook al een paar jaar geen nieuwe olie heeft gezien. Het is in ieder geval geen buitenkasje voor dit geld.