Mja, het uiterlijk is altijd een persoonlijk iets, de een wil zo origineel mogelijk, de andere juist totaal niet.
Vaak zit er ook een hele historie achter waarom een bus is geworden zoals ie is.
Zal nog wat punten noemen die me zo binnen vallen, kunnen overlappen met de checklist
Maar zijn dingen die ik naar zou kijken als ik mee had kunnen gaan zeg maar.
Loopt de motor goed (lawaaiig zijn ze, zeker als je ze niet eerder hebt gehoord), maar als hij stationair redelijk gelijkmatig loopt is het goed.
Trek de olievuldop open als de motor loopt, kijk of er aan de binnenkant van de dop "snot" zit (een mayonaise-achtige substantie, ook die kleur) - dat is een flink minpunt want dat betekent dat er water bij de olie kan komen. Kan gebeuren als ie lang heeft stil gestaan, maar bij actief gebruik hoort dat niet.
Ook hoort er uit de vuldop geen uitlaatgas te komen, lucht komt er allicht uit, maar geen rook dus.
Uitlaat kun je redelijk testen zoals bij veel auto's: houdt het uiteinde even dicht, de motor moet er merkbaar anders van gaan lopen, anders is de uitlaat lek.
Bekijk ook de electra: als de lampen op groot licht staan (of dimlicht) en je zet een knipperlicht aan of remt, blijven ze dan nog vrijwel even fel branden?
De pedalen moet je gevoel voor krijgen, maar een rempedaal behoort in het bovenste gebied al goed aan te grijpen, een slap rempedaal is geen goed teken.
Probeer bij een proefrit eens te remmen zonder het stuur vast te houden, of losjes, hij hoort dan recht te remmen en niet te trekken.
Koppeling moet bij goed intrappen geheel vrij komen, schakelen zul je aan moeten wennen, denk dat een boel HY rijders nog wel eens knarsende tanden hebben bij schakelen tussen twee en drie.
Handrem moet in een paar klikken vast zitten.
Buitenkant: sja, veel kloppen en voelen eigenlijk. Een HY die retestraks is en perfect in de lak, zijn er niet veel van, maar het oog wil wel wat
Het chassis is meestal wat lastig te bekijken, maar kruip toch even onder de bus om daar te kloppen en voelen. Als er aan gelast is, hoeft dat geen minpunt te zijn als het maar goed is gedaan en de rest ook goed is.
Banden: misschien al wel gezien op het forum, er is veel om te doen. Kijk of ze in ieder geval goed zijn. Als ze op zijn (glad aanvoelen, glimmen, droogtescheuren, weinig profiel), dan moet je rekenen dat een set nieuwe banden je 1200 a 1500 euro kost voor de officiele maat.
Kijk verder naar alles wat er bijgeleverd wordt.
Maar aller belangrijkste (en Otje zal zich dan verbazen dat ik dit zo zeg
): het moet goed voelen.
Voelt het vertrouwd achter het stuur? Zie je jezelf er mee op weg gaan?
Zorg er sowieso voor dat je even zonder de verkoper kunt overleggen en er nog een rondje omheen en doorheen kunt doen.
En bedenk dat er elke dag minstens een paar HY's te koop staan, je hoeft 'm dus niet per se te kopen
En mocht het niks zijn, wat dacht je van [url=/viewtopic.php?f=30&t=1984]deze[/url]