Het is nu do 28 maart, 2024 21:24


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 9:13 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Ha HY-liefhebbers,

Mijn naam is Rizo en ik ben sinds kort ook een HY-enthousiast. Ik heb ruime ervaring met diverse oldtimers (Kever, Dyanes, 2cv's, VW bussen) en rijdt momenteel een 2cv uit 1980 en er staat een Volvo 66 in de stalling. De 2cv, die ik inmiddels bijna 10 jaar in mijn bezit heb, heeft net weer een ritje op en neer naar Frankrijk gemaakt (+/- 4000 km) zonder een centje pijn. Genieten van alle kilometers, ietsje minder als het hard regende (en lekte).

De Vakantie-2cv:
Afbeelding

Kortom: ik ben bekend met het rijden van oude Citroëns en ben niet te beroerd om (bijna) alle klussen daaraan zelf uit te voeren. Mede door een bezoek aan het Citroën-museum in Castellane kwam het idee dat het rijden van een iets grotere auto dan de eend wel voordelen heeft (2 racefietsen en kampeerspullen worden allemaal meegenomen in de 2cv).

De oudst bekende HY volgens het Museum:
Afbeelding

Daarna kwam mijn vriendin met een leuk idee voor een foodtruck en sindsdien kan ik de HY nog maar moeilijk uit mijn hoofd zetten. :roll: :roll: Zodoende ben ik nu aan het kijken wat er mogelijk is met een HY en wat mogelijke knelpunten zouden kunnen zijn bij het berijden van de wagen. Ik mij al behoorlijk ingelezen op het forum, maar toch heb ik nog vragen. Veel zullen pas beantwoord worden als ik naast een HY sta, deels wellicht hier al.

Het plan zoals het nu er ligt:
- Een (originele) HY met een verkoopklep
- Technisch goede HY (danwel technisch goed te maken)
- Harde HY, eventueel het laswerk uit besteden.
- Inbouw van een biogasinstallatie (CNG lijkt nu de beste optie, zijn hier meer HY-rijders mee bekend?)
- In te richten met een werkblad, koelkastje en kastruimte
- Uitklap/inbouw/oplossing voor een mogelijkheid voor een bed
- Lakwerk hoeft niet perfect, mogelijkheid tot zelf rollen van de bus, zoals ik al meer voorbeelden hier heb gezien, mede om kosten te besparen.

Kortom lijkt nu een HY als goede basis vinden het doel. De vragen waar ik nog mee worstel:

- Hoe hoog is de auto? Ik heb beschikking tot een parkeergarage met een beperkte hoogte.
- Hoe hoog is een standaard HY binnenin? Ik ben zelf niet de kleinste (2 meter), maar mijn vriendin ook niet (1.80), mogelijk is uitproberen hierbij het handigst. Al krijg ik de indruk dat het niet ruim is binnen. ;)
- Zijn er rijdende exemplaren bekend op (Bio)gas? (Tot nu toe vind ik alleen kokende HY's op Biogas of electrisch aangedreven)
- Zijn de veel klussen aan de HY te doen zonder uitgebreide garageuitrusting?
- Is er ergens een topic met de zwakke (roestgevoelige) punten van de HY en een indicatie van de moeilijkheid (lees: kosten) van eventuele reparatie's?
- Zijn er typische 'doorsnee'-modellen of hele bijzondere modellen?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat ik wat antwoorden kan vinden.

Groet,

Rizo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 9:40 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Misschien moet dit topic overigens wel onder voorstellen, maar aangezien ik op zoek ben....

Ik zie wel waar het de moderator hem vind passen. :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 12:40 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Welkom!
Het zijn inderdaad twee posts eigenlijk, maar staat hier wel goed denk ik :)

De stahoogte in een standaard HY is ongeveer 1.80-1.85.
En hij is totaal zo'n 2.30 hoog, vergeet de drempel van je stalling niet ;)


Bijlagen:
maten.jpg
maten.jpg [ 620.49 KiB | 47608 keer bekeken ]

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 13:53 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Oe, de 2.30 kon wel eens een probleem worden, dat ga ik checken.

De 185 stahoogte valt me nog behoorlijk mee. Afhankelijk van of 2.30 überhaupt past in de garage is mogelijk in een andere stalling ook een verhoogd exemplaar mogelijk. Snel maar even meten dus.

Thanx!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 14:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Rizo, welkom op het forum!

Rizo schreef:
- Is er ergens een topic met de zwakke (roestgevoelige) punten van de HY en een indicatie van de moeilijkheid (lees: kosten) van eventuele reparatie's?

Er zijn een aantal zaken aan de HY die duur zijn om te repareren. Roest kan overal zitten, al is de bodem meestal wel hard. Let vooral op slechte eerdere reparaties. Aan de hand van een paar foto's kunnen we meestal prima zeggen of het duur is bepaalde reparaties uit te voeren. Als je hier een schreeuw geeft als je een bus wil bezichtigen is de kans groot dat er iemand uit de regio even met je mee kan gaan.

Rizo schreef:
- Zijn er typische 'doorsnee'-modellen of hele bijzondere modellen?

Het goedkoopst is een pickup. Deze kosten beduidend minder dan een standaard bus. Een bus wordt duurder als hij
- een dubbel voorruitje heeft
- helemaal als hij nóg wat ouder is
- verlengd of verhoogd is
- origineel in de lak zit en roestvrij is

Benzine of diesel maakt in prijs niet veel uit, maar je wil de benzinemotor hebben.

Je bent dus in principe het best uit met een bus van na '63 die net verlengd of verhoogd is, indien deze voldoet aan je eisen. Wil je een verhoogde bus, dan wordt het aanbod meteen veel kleiner en dus de prijs hoger.

Houd ons op de hoogte van je zoektocht, misschien kunnen we je erbij helpen.

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 15:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Rizo schreef:
- Inbouw van een biogasinstallatie (CNG lijkt nu de beste optie, zijn hier meer HY-rijders mee bekend?)
- Zijn er rijdende exemplaren bekend op (Bio)gas? (Tot nu toe vind ik alleen kokende HY's op Biogas of electrisch aangedreven)
- Zijn de veel klussen aan de HY te doen zonder uitgebreide garageuitrusting?


Welkom op dit forum Rizo.
Ik weet dat veel HY's (vooral kampeerbussen) tegenwoordig op LPG rijden. Dat gaat prima. Maar ik ken niemand die op CNG rijdt en weet daar dus geen ervaringen mee.
Nadeel is natuurlijk dat je veel ruimte kwijt bent voor een gastank.

Je kunt al veel doen met een gewone gereedschapkist. Voor sommige klussen (m.n. de remmen) heb je wel wat meer nodig in de vorm van grotere maten ringsleutels of centreergereedschap.
Maar sommige speciale gereedschappen zijn ook te leen bij het Citroën HY Team in Heesch, (alleen voor donateurs).
Veel succes en stel je vragen gerust hier!

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 18:28 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Dank voor de berichten! Ik heb op meerdere fora's een account, maar ik vind het 'sfeertje' wat hier hangt, erg gezellig ogen, (in hoeverre dat kan voor een digitaal forum natuurlijk :roll: :lol: ). Ben erg benieuwd naar een meeting. Is dit forum verbonden met een club, nee toch?

Hoeveel HY bussen rijden er eigenlijk nog rond in NL? Ik kom van Autotypes (kever/eend) waar er nogal veel van zijn en dus ook de clubs e.d. divers zijn. Helaas is het HY Team niet om de hoek voor mij, jammer.

Ik zag hier een Hy Bus te koop staan (verhoogd) in dit topic, maar heb weinig gevoel bij prijzen van deze bussen nog. Wat doet ongeveer een bus van restauratiebus tot perfect? Zit ik met een 3000 tot 15000 Euro aardig in de richting?

Ik word met de minuut enthousiaster! :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 19:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Rizo schreef:
Ben erg benieuwd naar een meeting. Is dit forum verbonden met een club, nee toch?

Dit is het forum van Le-Camion. Le-Camion wil een open vereniging zijn en voor iedereen toegankelijk, daarom staat het niet prominent op dit forum. Iedereen is hier even welkom, lid van een club of niet.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 19:56 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Ree schreef:
Rizo schreef:
Ben erg benieuwd naar een meeting. Is dit forum verbonden met een club, nee toch?

Dit is het forum van Le-Camion. Le-Camion wil een open vereniging zijn en voor iedereen toegankelijk, daarom staat het niet prominent op dit forum. Iedereen is hier even welkom, lid van een club of niet.


Leuk! Ik ken verenigingen waar dat absoluut niet het geval is. Mijn ervaring en de verhalen die ik lees bevestigen dat alleen maar.

Als ik een HY koop, zal ik zeker lid worden! :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 20:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
En word ook meteen lid van het HY-team! Die hebben evenals Le-Camion een grote groep vrijwilligeren die altijd klaar staan om de bus op de weg te houden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 22:05 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Hmmmm.... De toegang voor mijn garage is 'officieel' 1.90, maar na zelf te hebben gemeten zou ik het tot 2.10 nog prima aandurven.

Dat is wel verrekte jammer, aangezien een andere stalling niet direct zo voorhanden is. En buiten stallen, ... dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen hoor... :?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 11:41 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Inmiddels al wat mensen in de HY wereld gesproken. Ik ga op zoek naar een goeie basis, welke uitvoering weet ik nog niet, dat zal ook nog moeten passen bij het bedrijfsconcept.

Ik heb ook de tip gekregen om veel te gaan kijken naar diverse bussen om gevoel te ontwikkelen wat we uiteindelijk echt willen.

Ik houd jullie op de hoogte! 8)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 11:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Op zich kan een HY die goed in de lak zit wel tegen het buiten staan (als je een carport kunt maken is dat natuurlijk beter), maar een Foodtruck komt tegenwoordig ook bij kijken dat die ook gewild zijn bij het dievengilde, die wil je wel achter slot en grendel weg kunnen zetten. Met alleen de aanschaf ben je er tenslotte niet, de apparatuur kan gerust net zoveel kosten en een HY is niet echt inbraakbestendig te maken.
Maar kijk inderdaad goed rond! Er zijn allerlei Foodtruckfestivals (zeker in de omgeving Amsterdam) en daar zijn er altijd wel een paar bij.
En google natuurlijk ;)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2015 18:50 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
Nou, drie weken verder en ik heb twee HY's bekeken.

De eerste was een Camper, leuk ding, op zich niet veel mis mee, maar in de (nabije) toekomst wel liefde nodig. De eigenaren waren zeer meedenkend en vriendelijk, maar deze hebben we vriendelijk bedankt. Omdat de wensen best specifiek zijn, is een minder ingevulde basis een beter idee voor ons.

De tweede was een 56'er uit Frankrijk die (bijna) keihard was. De achterbalk had TLC nodig vanwege een trekinstallatie die er op geknutseld was, maar de mooie stoeltjes en gereviseerde motor waren mooi. Stevig geprijsd, compleet het tegenovergestelde van de eerder bekeken camper (achter was helemaal niets ingebouwd), maar stiekem best wel heel veel werk, tijd en geld om het enigszins in de buurt van de wensen te voldoen.

Al met al heeft ons dit al heel veel inzicht en wijsheid gegeven en het stimuleert ons om door te gaan. Langzaam maar zeker tekent een eis van verhoging en verkoopklep zich wel af. Ik wil binnenkort bij een handelaar gaan kijken die er meerdere heeft staan.

Het advies van een HY-club lid over prijs en staat is zeker niet gelogen, maar ook zeer wijs over 'het niet verliefd worden'. Gelukkig is de ervaring met oude auto's inmiddels ruim te noemen, dus hap ik niet meer op elk aangeboden voertuig.

Kortom: the story continues .... :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Voorstellen HY enthousiast: Rizo!
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2023 19:39 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 22 sep, 2015 14:34
Berichten: 15
Woonplaats: Omgeving Meppel
En zo ben je in "één" keer 9 jaar verder! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sinds het laatste bericht is er nogal veel gebeurd, te veel om op te noemen, maar kort gezegd: een (klus)huis, 2 koters en dezelfde vrouw verder en het onderwerp HY kwam ineens weer boven tafel. De bovenstaande ideeën zijn zoals voor te stellen is niet uitgevoerd en de HY bus is dus nooit gekomen. Het HY-idee was even in de ijskast gezet.

Totdat afgelopen weken vrienden van ons op zoek gingen naar een camper en de HY weer ter sprake kwam. En wel deze. Ondanks het enthousiasme aan tafel ("We gaan nú kijken!), heb ik even pas op de plaats gemaakt. Bij nadere inspectie van de foto's lijkt het zoals altijd te mooi om waar te zijn. En zodoende gaan we rustig aan de markt (weer) verkennen.

Ook gaan we binnenkort met kennissen mee die een HY hebben om de volledige ervaring eens te beleven. En dan rustig op de uitkijk naar een goed exemplaar.

We gaan dus nu op zoek naar een camper, maar er moet nog wel uit de achterklep verkocht kunnen worden. Kortom: de focus is een beetje verplaatst.

In de afgelopen 9 jaar heb ik inmiddels heel veel meer ervaring opgedaan met (oude) auto's en toegang tot een uitgebreide werkplaats en stalling. De randvoorwaarden zijn inmiddels aanwezig dus het uitkijken kan (nu écht) serieuze vormen aannemen.

Mochten er hier mensen zijn die een mooi exemplaar hebben / weten te staan, houd ik mij weer erg aanbevolen.

Met nog even enthousiaste groet,

Rizo


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group