Het is nu do 28 maart, 2024 17:28


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: aankoop
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2006 1:09 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 28 feb, 2006 23:43
Berichten: 5
Woonplaats: groningen
hallo,

ik heb voorliefde voor citroen, een aantal jaren ds gereden en met veel ingehouden emotie afstand moeten doen van mijn cote d'azur blauwe ds.
Om het nog erger te maken ben ik gaan rijden in een degelijk functionele vw transporter. Maar ja telkens als ik een ds, een 2cv of een hy zie rijden dan krijgt het innerlijke in mij het even moeilijk. Onlangs viel mij oog op hy bus/camper (markplaats) en a.s. zondag gaan we deze zien en proeven.
tja waar let je dan zoal op, hoe klinkt de moter en wat is de geschiedenis niet te vergeten het plaatwerk. mijn vraag aan de doorgewinterde hy rijders welke adviezen moet ik mij zeker ter harte nemen met de eventuele aankoop van de hy.
martijn


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: aankoop HY
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2006 2:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Hallo Martijn

Wat wil je allemaal weten over de HY. Laat maar even weten welke HY je bedoeld, wie weet kennen we die bus. Dan kunnen we je vast wel het een en ander vertellen.
hbolt@wanadoo.nl

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2006 1:09 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 28 feb, 2006 23:43
Berichten: 5
Woonplaats: groningen
hallo,

de advertentie tekst begint met: Zeer bijzondere camper.In 1972 fabrieks verlengd en prof. ingegericht. De hy camper staat op marktplaats onder de rubriek camper / oldtimer. Misschien is het een bekende in hy wereld, ik heb mij laten vertellen dat de 1e eigenaar met zijn gezin half europa heeft doorkruist gelet op de stickers die op de achterkant zaten (ingereden is deze wel) ook is er een soort logboek (bonnen) van reparties/onderhoud, verder heeft deze lang stil gestaan. Ik heb met de huidige eigenaar telefonisch gesproken en als ik mij het goed herinner is hij inmiddels de derde eigenaar van deze hy bus. Verder heb ik het plan opgevat om er een lpg installatie in te laten plaatsen. Echter ik lees hier en daar op het forum dat het niet altijd makkelijk gaat (lekken koppakking) ik weet wel dat de kop dient aangepast te worden (klepzetels) verder heb ik met de ds altijd op lpg gereden met aangepast kop en nooit problemen gehad dus hoe dat nu zit met deze type? ik heb destijds wel laten vertellen dat de moter van een ds en een hy de zelfde zijn met hier en daar een aanpassing (versnellingsbak) maar goed het belangrijkste, het is fors bedrag voor ons en natuurlijk de bus is emotie. echter het is wel prettig om te weten waar je aan begint risico's prima maar als het 'effe' kan gespreid.
vriendelijke groet martijn


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: welke hy
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2006 17:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Hallo Martijn

Ik kan deze HY niet vinden op MP. Er staan wel meerdere HY's op. Misschien kun je een hier een link naar de advertentie zetten, dan kan ik, of een ander, kijken of het een bekende HY is.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 12:07 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Hebben er de laatste tijd niet zoveel gestaan, de rode DJ-69-10 en de grijze enorm lange MB-94-17, enige twee uit 1972 van de laatste tijd.
Of het moet er een zijn zonder foto ofzo.
(ondergetekende heeft de tic elke dag Marktplaats te bekijken en de HY's te verzamelen ;))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: andere bouwjaren
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 16:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Ja Ewaldm je hebt gelijk, maar ik bedoelde ook de HY's van andere bouwjaren.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2006 20:45 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 28 feb, 2006 23:43
Berichten: 5
Woonplaats: groningen
hallo,
het betreft inderdaad een grijze hy camper bwjr ´72 ik heb inmiddels de indruk dat de advertentie is verwijderd van marktplaats. in ieder geval hebben we een date met hy a.s. zondag - tips en adviezen zijn van harte welkom
groet martijn


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2006 0:11 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Kijk in ieder geval even in APK regels door Gerard geschreven. Dat is uiteraard vooral voor de APK, maar kan geen kwaad er even naar te kijken, staan diverse HY-specifieke zaken in.
Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee (de 2e HY die ik bekeek heb ik gekocht en mocht je hier op het forum al wat rond hebben gekeken dan weet je dat het niet de beste keus was ;)), maar aangezien "men" nog niet gereageerd heeft zal ik in ieder geval wat proberen te bedenken waar je morgen wat aan hebt hopelijk:

Uiterlijk
Voor 't uiterlijk lijkt de stelregel: plaatwerk maakt niet uit, dat kun je vervangen/repareren. De balken daarentegen zijn belangrijker.
Ga gerust op de knieen om te chassisbalken te bevoelen, te bekloppen etc. De dikke chassisbalken zijn de ruggegraat van de wagen, die moeten domweg in orde zijn, zeker bij zo'n lengte.
Typische roestplekken (als in: die ik bij mij heb ontdekt): binnenin de cabine de verbinding tussen onderkant van het dak van de cabine met het O-frame wat achter de cabine zit (waar de schuifdeur in sluit, dat is dat frame). Spatborden: enige plek waar je vinger in behoort te kunnen stoppen is op het diepste punt van de treeplank en dat hoort een mooi rond gaatje te zijn. Bevoel (of als je ergens op kunt staan, bekijk) de dakgoten, die kunnen ook flink rot zijn.
Bekijk als deze een standaard omhoogscharnierende achterklep heeft (en dat lijkt zo te zijn) de balk waaraan deze scharniert.
Bekijk de onderkant van de schuifdeur, dat is ook een redelijke indicatie.
Kijk bij alle zijkleppen die open kunnen naar al het plaatwerk dat je daar kan zien.
En controleer meteen even alle sloten.
De schuifdeur moet als ie op slot zit niet open kunnen van buiten en anders wel (blijkt nog wel speling in te kunnen zitten kwam ik achter).

Interieur
Erg bus-afhankelijk natuurlijk, maar kijk vooral naar vochtproblemen bij houten interieurs. Open uiteraard elk kastje en laadje, laat voordoen hoe je 't bed instelt etc.
Kijk in de cabine naar de staat van de stoelen en gordels.

Motor
Eerst even vloeistoffen checken (koelwater (buitenmotorkap) en motorolie (binnenmotorkap :)))
Kun je meteen inventariseren wat er aan gedaan is: zijn er revisies geweest, zaken vervangen? Verbeteringen: electronische ontsteking (bijvoorbeeld 1-2-3 ignition), electrische benzinepomp - twee verbeteringen die de purist niet wil, maar andere juist een keurige aanvulling vinden.
Dan starten (of laten starten, ook goed).
Starten hoeft niet per se in 1 keer goed te zijn, maar na een paar minuten warm lopen moet hij in ieder geval zonder choke netjes lopen... een HY motor kan wat 'hobbelen' kwa geluid, maar alles binnen de grenzen.
Met Franse insteek zeg maar: hij mag best wat onregelmatig klinken, als die onregelmatigheid maar regelmatig is :D
Open de motoroliedop, als je 'm los haalt dan verandert het motorgeluid een beetje, dat hoort zo. Waar je dan naar kijkt: komt er rook/damp uit de vulopening? Dat is niet goed en duidt op motorproblemen, beetje waterdamp kan uiteraard wel na een koude/vochtige nacht. Met de dop er nog af, geef wat gas, dat moet je kunnen voelen in luchtbeweging bij de opening.

Testrit
De motor zal al wel warm zijn, dus rijden maar. Laat eerst de eigenaar een eindje rijden, dan kun je je volledig richten op het luisteren naar de wagen, letten op of de bestuurder 'vreemde dingen moet doen' en hoe de wagen remt en schakelt.
Bij het wisselen van bestuurder: laat 'm de motor uitzetten, wissel dan rustig van plek en start de motor weer. Dit moet zonder problemen en zonder choke gaan.
Trap de rem een paar keer licht in, voel hoe hij reageert. Ik weet niet precies hoe dat hoort te zijn helaas, dus ik volsta helaas met 'voel of 't goed voelt'... de rem moet doen wat je verwacht. Kan zijn dat je de eerste keer dieper kunt trappen dan de tweede keer.

Nou, dan dus maar rijden, laat 'm eerst maar eens rustig op gang komen.
Dan een eindje rijden met divers schakelwerk bij voorkeur. Als de motor eenmaal echt warm is kun je eventueel kijken of de toerenbegrenzer werkt en hoe hij zware belasting aan kan (dus te vroeg opschakelen en dan kijken hoe hij reageert... versnellen gaat dan uiteraard langzamer, maar er moet acceleratie blijven... valt het vermogen weg dan zijn er problemen met motor. Uiteraard is dit niet al te veel aan te bevelen, laat eventueel de huidige eigenaar dat soort dingen doen en geef aan dat dat doet om te kijken hoe de motor reageert :D

Algemeen
Liefde maakt inderdaad blind, dus neem bij voorkeur iemand mee die veel van techniek weet maar liefst helemaal niks met HY's heeft, die kunnen je weer terug naar de aarde praten. Bespreek met die persoon prive wat jullie er van vinden, loop bijvoorbeeld even een blokje om.
Vraag daarna of de eigenaar misschien een blokje om kan lopen, zodat jullie kritische punten even tegen elkaar kunnen luchten ("deze plek hier ziet er rot uit" is makkelijker te bespreken als de eigenaar er niet bij is ;)). Bovenstaande dingen zijn uiteraard te combineren, belangrijkste is dat je even ruggespraak kunt houden met je technische kennis zonder dat de eigenaar meteen in de verdedigingsstand springt zeg maar.
Bij mij kon een technische huisgenoot mij ten minste wat makkelijker vertellen dat hij de chassisbalken maar niks vond en er even in wrijven dat alle banden hard vervangen moesten worden wat dan dus meteen 5x180 euro als eerste investering zou betekenen. Oh en dat die benzinedamp tijdens de testrit vast niet goed zou zijn ;)

Dit is 'm dan zeker?
Afbeelding
Volgens de RDW heeft de vorige eigenaar 'm pas sinds september 2004, dus hij zal niet erg veel van de historie van de bus weten. APK loopt af in augustus, vraag uiteraard naar het keuringsbewijs en kijk naar de punten die daar op staan.
Wat ik op de foto's zie, ziet er goed uit in ieder geval, wat een slagschip ;)

In ieder geval: heel veel succes, we horen het vast wel hoe het is afgelopen!
(en dan liefst in 't 'Even voorstellen' topic ;))

En voor de andere forumleden: geef alsjeblieft heel veel opmerkingen, aanvullingen, verbeteringen etc. hier op, zodat we er eventueel 1 standaard checklist van kunnen maken o.i.d.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2006 0:50 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 28 feb, 2006 23:43
Berichten: 5
Woonplaats: groningen
hallo,
bedankt voor de tips en adviezen, tja de hy bus stond ons goed, op de foto en in de verte zag hij er leuk uit. na enkele rondjes om de bus gelopen te hebben bekoelde de liefde voor deze bus. Optisch zou deze nog wat aandacht behoeven mijn inziens veel aandacht. Ik heb de indruk gekregen dat er goed gekleit is met de plamuurmes bijvoorbeeld de neus en de zijkanten (lasnaden?) om vervolgens alles in een toch wel saaie kleur af te maken. (smaken verschillen) de rubbers moesten hier en daar vervangen worden, het raampje in het dak moest vervangen worden
(een scheur) de radiator zag er niet best uit (roestvorming) alhoewel deze nog functioneerde. het interieur - de tijd heeft passend stil gestaan - originele campeer atributen uit de jaren 70. we hebben een eindje gereden starten, geen probleem, motorisch klonk deze goed, schakelen prima wel houterig maar dat zal wel horen bij de hy. het elektra degelijk. Tijdens het rijden konden we hier en daar naar buiten kijken via de deurkieren. Het remmen prima maar zwaar, kwestie van wennen, dunkt mij. Kortom onze liefde voor deze bus ging niet ver genoeg om tot een koop over tegaan ook de prijs was naar onze mening te hoog er viel wel over te praten maar de verschillen zouden te groot zijn,we hebben dan ook niet de moeite genomen om te onderhandelen. De aanschaf zou leiden tot een extra hobby en daar hebben we geen tijd voor.
ik wens andere potentiele kopers veel wijsheid toe met dit slagschip (het is inderdaad effe wennen met zoveel meters achter je)
groetjes martijn


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2006 17:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Als je niet zit te springen om een extra hobby, dan zou ik je een HY zeker afraden. Wellicht ben je nu een beetje verwend met de VW :lol: . Daar heb je zeker minder onderhoud aan. Hij remt beter, maakt minder lawaai enz. enz. Laat je emoties dus niet de boventoon voeren en hou het gewoon bij het genieten van voorbij rijdende HY's, 2cv's en DS-en. Ze zijn leuk, maar vergen veel tijd en zijn zeker een hobby project. En als je ooit weer een hobby erbij kan hebben, dan kijk je dan geoon weer eens rond.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group