Het is nu di 16 apr, 2024 21:02


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2008 17:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
In mijn HY uit 1969 zitten geen veiligheidsriemen, of bevestiginspunten hiervoor.

Ik vind dit een onveilig idee, vandaar dat ik voor de voorstoelen driepunts rolgordels wil inbouwen.

Het liefst zonder lassen. De onderste punten bij de deurstijlen is geen punt, daar is het makkelijk om met bouten een beugel vast te zetten. Maar het bovenste punt op de deurstijl en de het punt aan de binnenzijde van de stoel is lastiger omdat je daar met gesloten kokers zit.

Ik zat te denken om boven aan de deurstijlen platen met opgelaste bouten en midden onder beugels met een flink aantal popnagels in de kokers vast te zetten. Qua sterkte lijkt mij dat voldoende.

Maar mag dat ook volgens de wettelijke eisen? Ik zou zeggen iets is beter dan niets, maar het schijnt dat als je gordels hebt deze aan de eisen moeten voldoen. Ik denk dat enkele van de wethandhavers onder ons wel weten wat er wel of niet mag...

Alvast bedankt voor de reactie. Leo :D

_________________
HY rijder sinds 1995.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2008 19:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De wettelijke eis is "deugdelijk bevestigd". Wat jij voorstelt lijkt mij deugdelijk, maar het eindoordeel ligt bij de APK keurmeester.

Ik heb alleen een gordel voor de bijrijder. Die haal ik er altijd af voor de apk ;)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2008 11:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik heb ooit 3 punt gordels in een HY gemonteerd,maar de bovenste moer met Mig ingelast
zodat het metaal van de stijl niet warm werd


Laatst bijgewerkt door Gerard 2cv op za 17 mei, 2008 6:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2008 16:15 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Geen idee wat nu precies de wettelijke eisen zijn maar werken met popnagels lijkt mij uit den boze. Bij de latere HY's die wel zijn voorzien van gordelpunten zit niet alleen een moer in de koker maar ook nog een schetsplaatje. Je zou kunnen overwegen een dikke strip met een gordelbevestiging aan twee kanten om te zetten zodat ie over de koker heen valt en dan in de lengterichting door de koker boren en hier een draadeind doorheen, weinig elegant maar wel stevig. Of toch de koker openmaken, verstevigingen en moeren aanbrengen en weer dichtlassen....
Of tweepuntsgordels....
Pino heeft wel bevestigingspunten en heb er toen originele gordels in gezet, ging jarenlang goed totdat de apk-wetgeving werd aangepast en een gordel met wat franje opeens afkeurpunt werd, met als gevolg dat er nu dus helemaal geen gordels meer in zitten. Wel makkelijker, niet veiliger, goed voorbeeld hoe de wetgeving kan doorslaan :)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2008 16:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Bedankt al voor de reacties. In mijn HY zit aan de achterzijde een houten wand tegen de koker. Ik wil de bevestigingsplaat de breedte van de koker maken, zo'n 17 cm breed en hoog. Deze wordt dan met enkele tientallen 3 of 4 mm klinknagels vast te zitten. en nog een rij boutjes in de voorste flens.

Ik heb ooit geleerd sterkteberekingen hiervoor te doen, ten slotte worden/ werden hele vliegtuigen in elkaar geklonken, maar voor mijn gevoel is dit sterk zat. Ik schat dat een klinknagel of 4mm bout zeker 500N schuifbelasting kan hebben. 25 stuks geeft dat meer dan genoeg sterkte. En dat bij slechts 1 punt

Heb zelfs overwogen om te lijmen met een goede 2 componenten lijm. Deden wij vroeger bij Fokker ook.....

De lasverbinding van de bout op de stalen plaat zou wel eens de zwakste scahkel kunnen zijn.

Maar zoals eerder gezegd beter iets dan niets. Bovendien kan ik ze zoals net als Ree ze er eens in de twee jaar bij de APK eruit halen. Groeten Leo :D

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: za 17 mei, 2008 8:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Leo,Bedenk dat gordels zijn om levens te beschermen,dus beslist geen klink-
nagels,maar met een plaat erin miglassen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2008 11:00 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: ma 19 jun, 2006 11:54
Berichten: 14
Woonplaats: Nieuwegein
Wat betreft de APK problemen met gordels. In AMK las ik daarover de volgende tip. Als je van de gordels de E keurmerken verwijderd zijn het volgens de wet geen "echte" gordels meer. Kortom dan kan je officieel geen bekeuring meer krijgen als je een keer je gordel niet om hebt en voor de keuring is het geen afkeurpunt meer. Ik denk dat het in de praktijk iets moeilijker ligt als je aangehouden wordt maar het is het proberen waard.

Even iets anders: heeft iemand ervaring met het inbouwen van een derde zitplaats (met gordel voor het kinderstoeltje) in de HY? Ik heb eens een foto gezien van een stoeltje dat je aan de bijrijders stoel kon vastmaken. Iemand een idee?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: inbouwen veiligheidsriemen
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2008 13:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Het ligt er dus aan of je een bedrijfsauto of een personenwagen heb (omgebouwd tot camper) Bij een camper zijn de gordels vanaf 1971 verplicht en bij bedrijfswagens pas veel
later.Maar een kinderzitje moet altijd met een gordel vastzitten.dus zal je bij de bijrijdersstoel
minimaal een 2 puntsgordel moeten monteren.Als je die kan plaatsen op een plaats waar je
aan de onderkant 2 borgmoeren kan plaatsen is het oke.ander moet je er moeren mig inlassen


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group