Ik vermoed dat je niet al binnen een dag een kant en klaar antwoord kunt verwachten, er zijn denk ik wel mensen die dat al hebben gedaan, maar je moet ze net vinden.
Wat misschien verstandig is, is om met de beide clubs contact op te nemen of er misschien nog officiele documentatie beschikbaar is.
Als ik het goed heb ben je overigens verplicht om na de verbouwing de wagen te laten herkeuren door de RDW omdat dit een ingrijpende verbouwing is en je kentekenbewijs dan niet meer klopt.
Dus op zich kwa veiligheid zit je altijd goed, alleen of je door de keuring komt
Maar in principe is de HY er voor gemaakt makkelijk te verlengen:
- originele bus doorzagen, direct achter het "O-frame" (het dikke frame achter de voorstoelen) of voor de achterwielen is het handigste
- het O-frame dient intact te blijven voor zover ik weet, maar mag indien nodig bovenin verlengd worden de hoogte in
- chassis construeren, dit is een dubbel kokerchassis, ik zou daar niet het chassis van de andere bus voor gebruiken, maar een nieuw chassis construeren dat in/over het originele past of bij hergebruik andere chassis wel die verbindingen voorzien van een balk er in o.i.d., dat is zeer zeker een zwaar inspectiepunt
- daarna opbouwen carosserie, dat is op zich niet bijster ingewikkeld bij een HY, daar kun je voor heel origineel of iets totaal anders gaan (zolang alles redelijk aan elkaar zit is het sterk zat, het chassis zorgt toch voor de meeste stevigheid
- remleidingen verlengen en verlichtingsdraden verlengen.
- Indien de benzinetank mee verhuisd is, dan moet die leiding ook verlengd worden natuurlijk
Volgens mij is dat het wel, het belangrijkste is het frame en uiteraard correcte remleidingen.
De keuring is het belangrijkste en kom je niet onder uit
Misschien dat je ook daar (bij de RDW) informatie kunt inwinnen, maar ik zou de clubs als eerste proberen.