Het is nu vr 29 maart, 2024 1:35


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2011 21:04 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
hallo allemaal,

omdat ik toch graag wil dat de deurtjes zYn deurtjes blijven zitten als je ze opendoet. wil ik graag de neuspanelen repareren door zelf inzet stukjes te gaan maken, het vervangende plaatwerk is me veel te duur voor iets wat eigenlijk niet past. en ook vind ik het redelijk zonde om zoveel goede plaat weg te knippen en uit te boren voor die paar roest plekjes

eerste vraag: van een benelux model dus scharnieren aan de neusplaat, worden de scahrnieren nog ondersteund aan de binnenkant van de plaat of zit daar verder niets achter?

wie o wie weet de originele plaatdikte van de volgende delen.
neus paneel
standaard golfplaten
3hoeksplaten wielkast
ruggengraat (balk construktie) met name de balk waar aan de binnenkant achter de stoelen op de vloer.
omega profielen

Ik hoop dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen,

ik haal morgen sowieso 0.5 en 1mm op (1,5 heb ik nog staan) en zal de vingers op de zetbank weer eens stellen.

Ik heb 6 punten gevonden aan de campert die voor de keuring zeker aandacht nodig hebben, allemaal kleine dingen maar toch een hoop werk weer.

Grtz thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2011 21:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Er zit een steun achter het plaatwerk waar de koplamp aan hangt. Daar blijft vuil en vocht achter/tussen zitten, en dat is de reden dat de platen op die plek altijd gaan roesten.

Ga je zelf de ribbels proberen te vormen? Of ga je plat staal erin lassen? En waarom is de exacte dikte zo belangrijk? Volgens mij is de meeste ribbelplaat 0,7 mm, maar ik weet niet zeker hoe dik het bij de neus is.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2011 1:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Thomas
beetje vreemd om te lezen dat die "inzetstukjes" niet zouden passen. Heb al verschillende bussen hiermee gezien en er was niks mis mee. Tóch wèl zaak om weer een stevig geheel te krijgen; je wilt het niet meemaken dat onderweg de voorportieren eruit vallen. Plaatstaal: als je een dikte van 0,8 mm aanhoud zit je over het algemeen "goed". Dikker materiaal is niet nodig; op plaatsen waar "sterkte" wordt vereist zul je (in en aan) de Bus zien dat daar telkens (minimaal) 3 plaatdelen op elkaar zijn ge(punt)last. Door het reliëf wat erin is geperst krijgen grotere plaatdelen hun stijfheid. Dus: zomaar een stuk ribbelplaat vervangen door plat plaatwerk verzwakt de sterkte van het geheel. En, zoals Ree al bevestigde, zit er inderdaad aan de binnenkant van de neusplaten een verstevigingsprofiel achter de koplampen en óók een extra driehoeksplaat voor de boven-scharnier-bevestiging. Maar we mogen aannemen dat je dat toch zelf al hebt onderzocht ?
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2011 9:28 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Hee Jongens,

Ik beroep me op de site flying-hy op de uitspraak de hele vervang panelen niet passen. als je een plaat koopt waarvan je een hele omzet hoek weer plat moet walsen om hem vervolgens ongeveer 1cm verderop weer onder de kantbank te moeten leggen, is dat volgens mij een gebrek aan pasvorm. nou heb ik een engels wieltje en een zet/wals bank dus dat is niet zo'n probleem.

hebben jullie het over losse inzet stukken??? die heb ik nog niet gevonden. waar?

ik ga overigens ook geen platte plaat inlassen op plekken waar dat constructie technisch niet kan. daarbij ik ga sowieso proberen om de originele vorm van de auto zoveel mogelijk te waarborgen, echter is mijn doel om in augustus op vakantie te kunnen dus gaat het om de apk punten. mooi maken doen we als mijn andere bouwproject klaar is.

eerst maar eens de deuren eraf en kijk wat de schade is, lijkt er overigens naar eerste prik testje wel op dat de scharnierpunten alleen in de platte delen verrot zijn, dus dat kan nog meevallen. achter de koplampen is het slechter. maargoed dat is weer een stuk zonder uiteinde van een ribbel dus ook weer zelf te maken.

ik koop dan ook 0.7 en hou de 1mm plaat voor een eventuele ribbel die ingeklopt moet worden op het zandzakje. als je die uitbolling klopt uit 1mm kom je weer aardig in de buurt van de 0.7....
een hoop werk maar wel met voldoening achteraf.

PS vivian pakt zelf de boortol met staalbortsel, heeft ze belooft, Let's see!

zal eens een goede vriend vragen of ie een hardhouten malletje kan maken om de uiteinden van de ribbels in te kunnen kloppen

groetjes Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2011 13:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Hoi,

Het plaatwerk is over het algemeen 0.6 dik. Die pasvorm waar flyinghy het over heeft is een serie uit het verleden en gaat specifiek over de driehoekjes onder de banaan. Als je een paar stukjes ribbel nodig hebt kun je me trouwens een pb sturen.

de deuren hangen overigens aan een versterkingsplaatje achter de neusplaat. daarnaast is er de koplampsteun waar ree het over heeft waar inderdaad ook een balkje achter zit.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2011 1:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
de deuren hangen overigens aan een versterkingsplaatje achter de neusplaat. daarnaast is er de koplampsteun waar ree het over heeft waar inderdaad ook een balkje achter zit.
Komt me bekend voor. :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2011 9:45 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
het spijt mij te moeten melden dat de batterijen van de camera leeg zijn geraakt doordat ik er steeds op moest kijken hoe het ooit geweest was en ik dus nog geen foto's heb behalve die van mijn telefoon waarvan ik dus het USB snoerke kwijt ben...... (prutser hier)

maargoed tot zover: bestuurderskant had het echt zwaar gehad, banaan gerepareerd was echt half weggerot, bovenkantwielkast half vervangen was ook foetsie, achterkant wielkast inzetstuk voor gemaakt, krikpunt helemaal uit elkaar gebouwd en weer opnieuw opgebouwd, geheel nieuw driekhoekspaneeltje gemaakt en erin gepropd(last)
deurstijl bijrijder: groot deel eruit gehaald en vervangen ieder plaatje weer opnieuw opgebouwd en ook met proplassen weer allemaal aan elkaar geknutseld, een nieuw frame voor de koplamp gemaakt/gezet uit 1mm plaat (vorm is als de originele) kapotte neuspaneel aan de bijrijderskant er uit gehaald, en wat ribbels gered voor de andere kant. die is al eens vervangen dus half zo slecht niet.
het vervangend neuspaneel heeft viev ontroest en alle nieuwe metaal weer keurig in de ijzermenie gezet.
het scharnier voor de motorkap wat bijna geheel afgescheurd dus hiervoor het in een inzet stukje (zelf hoeklijn gezet met juiste maatvoering) gemaakt en er onder tegen het "2de motorruimte dak" weer ingelast, moet nu eerst wachter tot dat het neuspaneel er weer op zit voordat ik het daadwerkelijke scharnier weer vast kan maken, anders klopt de maatvoering niet.

oh ja mijn zwager heeft gister een nieuw dakluik in de camper gemaakt, hiervoor moest het gat van 36 naar 40cm verzaagd worden, ik heb zo'n beetje alle gereedschap wel in huis maar geen recoupeer zaag, hij was niet echt blij met de golfplaatjes hihihihihi!

Viev heeft zich aangemeld als lid bij de club, dus nu ook de beschikking over het magazijn en de mogelijkheid om eens de kunst af te kijken op een meeting.

er is nog steeds een hoop te doen maar dat komt allemaal goed, als die remmen meevallen dan rijd het hok over 2 weken weer.

groetjes Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Laatst bijgewerkt door Thomas op za 04 jun, 2011 11:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2011 9:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
volgende week in Oene een meeting, lijkt me zelfs op de fiets te doen voor jullie ;-)

kun je met velen kennis maken, ook van het forum zijn er meerdere mensen.

Gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 13:48 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: zo 10 maart, 2013 22:38
Berichten: 44
Woonplaats: Montfort (Li)
Ik heb een vergelijkbare vraag, dus ga ik maar op dit bestaande topic door.

Wat is de dikte van het plaatwerk bij de zwarsliggende chassisbalken van een HY? (balk onder de achterdeuren)
Ik begreep al van iemand dat 1,5 mm te dik was.
Moet ik dan 1,2 mm hebben?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 22:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Hoe kan het te dik zijn? Wat is het nadeel daarvan?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2017 21:18 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Precies wat ik dacht. Enige nadeel is het gewicht [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2017 23:53 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: zo 10 maart, 2013 22:38
Berichten: 44
Woonplaats: Montfort (Li)
Daar zit wat in, maar wat is de originele dikte van het plaatwerk van de chasisbalk?
ik zit te twijfelen om bekaalde gedeeltes gedeeltelijk te vervangen, en dan is het makkelijker om dezefde dikte te gebruiken. (gedeelte van een plaat)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2017 0:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
iets dikker last gemakkelijker

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2017 1:37 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 jan, 2017 0:51
Berichten: 12
Goedenavond.
Ik heb destijds bij het demonteren van mijn HY al het plaatwerk gemeten in kwam aan de volgende maten.

Les plupart des pièces ondulée : 0,6.
Les plupart des profilés oméga : 1,0, mais je a trouve au-ci de a 0,7
La traverse entre la cabine et la caisse : 0,8
Le longeron : 1,2
Planché : 0,9
trapèze du plancher : 0,5 !
Plancher de cabine : 1,0, avec des renforts de 1,2 et des oméga de 0,7.
Tableau de bord :
Profilé couvre joint :
Charnier YODER :1,0

Ik denk dat de dwarsbalken hetzelfde zijn als de langsbalken dus 1,2.
1,5 heb ik tot nu toe nog niet gevonden.
Groeten
Felix |.°/^\°.|

.

_________________
Felix |.°/^\°.|


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dikte plaatwerk
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2017 9:10 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: zo 10 maart, 2013 22:38
Berichten: 44
Woonplaats: Montfort (Li)
Hoi Felix,
bedankt voor je duidelijke reactie.
Hier kan ik zeker wat mee.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group