Het is nu do 28 maart, 2024 14:41


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 14:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Ik ben even aan het zoeken geweest op dit forum, maar ik kan nergens iets vinden over hoe makkelijk, moeilijk, stroef, snel, traag, met horten en stoten, vloeiend, zwaar, licht en stroperig men vindt dat de schuifdeur beweegt.
Ik vind dat mijn schuifdeur nogal stroef beweegt en soms zelfs lastig uit de 'dicht positie' te openen is.
Ik heb al wel wat ervaring met slopen en weer een beetje opbouwen van de bus, maar nog helemaal geen ervaring met het gebruik. Toch zat het bewegen van die schuifdeur me niet lekker.
Ik dacht dat moet beter kunnen en zou het mogelijk zijn om de kunststof rollen van een lager te voorzien? Natuurlijk is dit tegen alle originaliteit en wellicht denken velen; waar zeurt hij over, die deur is prima te bewegen. Beetje olie erbij en hij loopt weer als een dolle!
Maar voor diegene die geïnteresseerd zijn heb ik mijn ervaring opgeschreven:

Ik weet niet of u ooit een rol verwijderd hebt en eens goed bekeken?
De rol of noem het een wiel waarop de schuifdeur door de rail beweegt is van kunststof. Althans bij mijn bus uit '73.
Ik heb een 'nieuwe' schuifdeur en ook daarop zit een kunststof versie.
De dikke buitenrand van het wiel loopt door de rail bij het dak. In het midden van het wiel zit een verdikking die ook breder is. Deze brede verdikking loopt over een stalen bout die aan het einde een stukje M7 draad heeft.


Bijlagen:
IMG_0928.jpg
IMG_0928.jpg [ 122.57 KiB | 18209 keer bekeken ]
IMG_0930.jpg
IMG_0930.jpg [ 71.03 KiB | 18209 keer bekeken ]
IMG_1356.JPG
IMG_1356.JPG [ 145.42 KiB | 18209 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 14:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Het dikke stuk van de bout is langer of zo u wilt breder dan het kunststofwiel zodat het wiel vrij loopt als de moer vast aangedraaid zit. Het gat in het kunststof wiel heeft een diameter van 15mm en ook een lengte van 15mm.
Het meest ideaal zou dus zijn een lager van 15mm buitenomtrek met een middengat (boring) van 7mm. Vervolgens het liefst 16mm breed/dik.
Na lang zoeken op internet bij verschillende lager leveranciers ben ik uitgekomen bij een lager van 19mm omtrek met een boring van 7mm. Het lager is alleen slechts 6mm 'dik'.
Om te voorkomen dat het wiel onvoldoende draagt op een 6mm breed lager heb ik er twee per wiel besteld, zodat een breedte van 12mm ontstaat.
De omtrek van het lager van 19mm is wel een gok, want dan blijft er niet veel 'vlees' over op het bredere gedeelte van het wiel.

Omdat ik twee deuren heb en de wielen evt bij KFZ in Duitsland nieuw te bestellen zijn durfde ik het avontuur wel aan.


Bijlagen:
IMG_1357.JPG
IMG_1357.JPG [ 167.51 KiB | 18208 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 14:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Voor het groter maken van het gat in het kunststofwiel ben ik met een draaibank aan de slag gegaan.
Wellicht kan het ook met een kolomboormachine, maar ik vond het risico dat je het gat 'uit-het-midden' boort te groot.
Om te bepalen of het lager wel vast zou komen te zitten in het wiel, heb ik eerst een proefstukje geboord in een stuk kunststof met een boor van 19mm. Het bleek dat het gat net een fractie te klein was voor het lager.
Perfect dus, want nu kan ik het lager in het gat 'persen'.
Als het gat te groot is, kan het wiel over het lager gaan draaien en is het effect weg. Het wiel slijt dan ook te snel.

De verdikking in het midden van het wiel was ongeveer 23mm. Na het boren met 19mm zou ik dus nog 2mm rondom overhouden. Kans dat er iets zou afbreken was aanwezig.

Zonder zeker te zijn van resultaat, het wiel ingespannen in de kop van de draaibank en direct van 15mm naar 19mm geboord. De boor heb ik heeeel langzaam naar binnen gedraaid om oververhitting en mogelijke breuk tot een minimum te beperken.


Bijlagen:
IMG_1358.JPG
IMG_1358.JPG [ 135.09 KiB | 18208 keer bekeken ]
IMG_1359.JPG
IMG_1359.JPG [ 142.37 KiB | 18208 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 14:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Nadat het boren klaar was bleek dat het wiel nog behoorlijk stevig was. Aan het einde van het boorgat zit nu een klein manchetje van gesmolten plastic. Dat is er met een breekmesje prima af te snijden.
Het lager laat zich er met wat kracht indrukken. Later merk ik, als het wiel afgekoeld is, dat het lager lekker vast in het wiel zit. Het tweede lager gaat er gemakkelijk achteraan en uiteindelijk zitten beidde lagers mooi vast in het wiel.
Tot zover een prima resultaat!

Ps op de foto is slechts een lager geplaatst!


Bijlagen:
IMG_1361.JPG
IMG_1361.JPG [ 112.49 KiB | 18208 keer bekeken ]
IMG_1362.jpg
IMG_1362.jpg [ 99.18 KiB | 18208 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 15:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
De volgende horde is het zoeken naar een geschikte M7 bout en een paar ringen om het binnenste gedeelte van het lager op te sluiten bij montage, zonder de buitenste ring van het lager te raken.
De benodigde bout is een M7x25. Een roest vrij stalen versie is 'off the shelf' niet verkrijgbaar en een hele doos bestellen voor dit experiment gaat mij te ver. Een gegalvaniseerde voldoet ook prima.
De ringen is een verhaal apart. Een standaard M7 ring heeft een buitendiameter van 14mm en die zou net de buitenste ring van het lager kunnen raken en dus opsluiten.
Het binnenste gedeelte van het lager is 10mm. Uiteindelijk een koperen ring gevonden van 10mm met een gat van 6mm.
Groter boren van een ring is onbegonnen werk. Dat wordt of vijlen of een beetje oprekken.
Aangezien de ring van koper is, heb ik voor het laatste gekozen. Met een centerpons achtig greedschapje ging dat prima.

Bij de montage is het zaak dat de kop van de bout niet uitsteekt, want dan loopt deze tegen de rail.
Ik heb tussen de boutkop en het lager een koperen ringetje gedaan en aan de kant van de deur drie ringen.
Vervolgens de wielen weer op de deur gemonteerd. het mooie is dat er aan de schuifdeur niet gemodificeerd hoeft te worden!

Ik moet zeggen dat het resultaat boven mijn verwachting is! De schuifdeur loopt heel soepeltjes door de rail en laat zich heel makkelijk heen en weer bewegen. Te bewegen met de pink! :o
Ik heb getest met een volledig originele deur en de gelagerde deur.
Voor hen die zich ergeren aan de schuifdeur kan ik het aanraden, voor alle anderen is het hopelijk een leuk verhaal! :lol:

Groeten,
Ferry


Bijlagen:
IMG_0926.jpg
IMG_0926.jpg [ 130.94 KiB | 18208 keer bekeken ]
IMG_0925.jpg
IMG_0925.jpg [ 106.68 KiB | 18208 keer bekeken ]
IMG_0924.jpg
IMG_0924.jpg [ 110.1 KiB | 18208 keer bekeken ]
IMG_0927.jpg
IMG_0927.jpg [ 94.29 KiB | 18208 keer bekeken ]

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 20:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Geweldig en mooi gedetailleerde uitleg.

Ikzelf ben ook al eens met de rollen bezig geweest. Had ze al los gehad en ingevet maar vond die deur ook maar zwaar rollen. Doordat wielen gesleten waren zwieberde hij ook in de rails. Weer terug vast gezet onder het mom komt in later stadium wel weer maar dit is wel een goede oplossing :)

Zelf ooit gezocht in nieuwe plastic wielen zoals die in palletwagens worden gebruikt.

Als je de smaak te pakket hebt...heb nog wel twee wieltjes liggen ;)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: za 21 sep, 2013 23:07 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 19 dec, 2006 0:10
Berichten: 222
Woonplaats: Oosterbeek
Mooi en leuk om te zien, het probleem herken ik niet maar... het ziet er mooi uit..


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 11:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Leuke oplossing.

Ik heb eerder zelf de wielen ook verbeterd, door een bronzen bus in het wiel te persen.
De bronzen bus lagert op de oorspronkelijke bout, die ik wat afgedraaid heb om het gat in het wiel niet te groot te maken.
Lekker met vet monteren en loopt prima.
Voordeel is dat het niet zo gevoelig is voor vocht en dat je een breed steunvlak hebt over de hele dikte van het wiel.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 18:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
ondanks dat het een perspassing is, zou het kunststof wiel nu van de lagers af kunnen schuiven.
Valt dan de deur op de grond? Of zit hij nog ergens anders vast?

Zou het niet beter zijn om het gat aan 2 kanten met een diepte van 6mm uit te draaien tot 19mm?

dan blijft er binnenin een randje van 3mm breed staan waar de lagers tegenaan komen te liggen.
Met de bout sluit je het spul op en het kan dan geen kant meer op.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 19:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Joost,

Wat een goed idee!
Dat 'probleem' had ik nog geen oplossing voor! De deur kan er inderdaad uit vallen nu. (De lagers zitten wel zo vast dat ik dat niet snel verwacht, maar toch)
Er bestaat dan wel een risico dat de bout gaat uitsteken tov de rand van het wiel. Wellicht is er een plattere versie van de M7 bout te krijgen.
Ik ga het tzt proberen bij de tweede set wielen. Fijn dat je meedenkt.


Groeten, Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Gelagerde schuifdeur?!
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 20:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Je kunt natuurlijk de kop van de bout zelf afdraaien, maar dan is hij niet meer verzinkt.

Ik heb zelf overigens geen problemen met de schuifdeur. Hij klinkt wel een beetje als een knikkerbaan als je hem open doet. Maar dat lijkt me eerder aan de rail te liggen(vuiligheid/ roest) dan aan de lagering van het wieltje zelf.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group