De volgende horde is het zoeken naar een geschikte M7 bout en een paar ringen om het binnenste gedeelte van het lager op te sluiten bij montage, zonder de buitenste ring van het lager te raken.
De benodigde bout is een M7x25. Een roest vrij stalen versie is 'off the shelf' niet verkrijgbaar en een hele doos bestellen voor dit experiment gaat mij te ver. Een gegalvaniseerde voldoet ook prima.
De ringen is een verhaal apart. Een standaard M7 ring heeft een buitendiameter van 14mm en die zou net de buitenste ring van het lager kunnen raken en dus opsluiten.
Het binnenste gedeelte van het lager is 10mm. Uiteindelijk een koperen ring gevonden van 10mm met een gat van 6mm.
Groter boren van een ring is onbegonnen werk. Dat wordt of vijlen of een beetje oprekken.
Aangezien de ring van koper is, heb ik voor het laatste gekozen. Met een centerpons achtig greedschapje ging dat prima.
Bij de montage is het zaak dat de kop van de bout niet uitsteekt, want dan loopt deze tegen de rail.
Ik heb tussen de boutkop en het lager een koperen ringetje gedaan en aan de kant van de deur drie ringen.
Vervolgens de wielen weer op de deur gemonteerd. het mooie is dat er aan de schuifdeur niet gemodificeerd hoeft te worden!
Ik moet zeggen dat het resultaat boven mijn verwachting is! De schuifdeur loopt heel soepeltjes door de rail en laat zich heel makkelijk heen en weer bewegen. Te bewegen met de pink!
Ik heb getest met een volledig originele deur en de gelagerde deur.
Voor hen die zich ergeren aan de schuifdeur kan ik het aanraden, voor alle anderen is het hopelijk een leuk verhaal!
Groeten,
Ferry