Ottje schreef:
Heb ik toch nog een vraag: heeft iemand ervaring met het lakken van polyester onderdelen ? Gewoon een kwestie van primer erop en aflakken ? Of moet e.e.a. eerst nog worden geschuurd om betere hechting te krijgen ?
Mijn ervaring zit in het gebied van compleet polyester auto's: De Reliant Scimitar. En dat lakken is een compleet ander feest dan metaal.
Opruwen voor het lakken is een basisprincipe voor goede hechting. Dat geldt ook voor de huis/tuin/keuken klussen.
Er zijn drie dingen waar je rekening mee moet houden:
1 - Voor het aanbrengen van een nieuwe laag moet de oude volkomen droog zijn. Vanaf kaal materiaal tot de finish laag kan zo wel weken duren. Het drogen bij voorkeur laten geschieden in een ruimte met constante temperatuur. Zorg dat je onder droge omstandigheden spuit en laat drogen / uitharden.
2 - de materialen: spatbord, primerlaag (of gelcoat - specifieke polyester primer tussenlaag) en de laksoorten moet chemisch gezien met elkaar overweg kunnen. Dus altijd een proefstuk spuiten. Problemen kunnen zich soms pas na een paar jaar openbaren!
3 - Gebruik "taaie"lak. Polyester krimpt en rekt meer dan metaal onder invloed van warmte. De lak moet dit wel kunnen opvangen. Anders krijg je "cracks"in het lakwerk, lelijke scheuren in de lak. Als door deze scheuren het polyester bloot komt te liggen, kan er water in gaan zitten. Glasverzel versterkt polyester is net een spons.
Eind opmerking: in kouder, vochtig weer kunnen er spontaan blaasjes onder de lak ontstaan. Dat is waterdamp die niet weg kan. Niet aan doen (en aan te doen!), bij warmer weer trekken ze meestal gewoon weer weg.
Erik