Het is nu wo 24 apr, 2024 10:55


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: spatborden
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 1:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Spatborden: ben nog op zoek naar (niet al te dure) fatsoenlijke vóór-spatborden voor m'n 1981-bus. Heeft iemand nog iets in die richting liggen ?

Gert


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: spatborden
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 13:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Ik heb wel eens gehoord (nog niet gezien helaas) dat men een spatbord van een ahw, scheef over, middendoor flexte. Theoretisch zou je dan twee mooie HY voorspatborden krijgen.
Ik weet dus niet of het ooit echt gedaan is, 't is maar een tip.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2005 12:19 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Ja, heb ik ook van gehoord, en gezien!
Harry Reijnders (van de fameuze sleutelweekenden met Tony) heeft mij dit laten zien. Inderdaad een gegalvaniseerde aanhangerwagen spatbord van een paar tientjes scheef over de lengte doormidden zagen. alleen door een purist van echt te onderscheiden.

Hardstikke bedankt voor de deurtjes! Ik ben gisteren meteen begonnen met schuren, ze zijn veeeeel beter dan mijn huidige deuren.

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2006 0:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Tja, dat krijg je als je met een constant vastlopende computer moet werken: na 1 1/2 maand al reactie ...

Voor wat betreft de spatborden heb ik even doorgespaard en inmiddels bij het magazijn twee nieuwe polyester exemplaren gekocht. Voor het overige ben ik me al suf aan het schuren om zoveel mogelijk oude lak van m'n bus af te krijgen. Een beetje voorverwarmen met een verfbrander wil inderdaad nogal eens helpen. Ben er inmiddels ook achter dat de vorige of vorig-vorige eigenaars waarschijnlijk groot-aandeelhouder van een polyester-groothandel moeten zijn geweest; alleen schoten de tranen me soms in m'n klompen als ik zag hoe knullig hier nogal eens mee is omgesprongen.

Heb ik toch nog een vraag: heeft iemand ervaring met het lakken van polyester onderdelen ? Gewoon een kwestie van primer erop en aflakken ? Of moet e.e.a. eerst nog worden geschuurd om betere hechting te krijgen ?

P.S. Stef: Harry en Tony zijn me welbekend en zij hebben inderdaad voor heel wat problemen nogal eens niet alledaagse maar heel bruikbare oplossingen !


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2006 12:38 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 03 sep, 2005 12:47
Berichten: 13
Ottje schreef:
Heb ik toch nog een vraag: heeft iemand ervaring met het lakken van polyester onderdelen ? Gewoon een kwestie van primer erop en aflakken ? Of moet e.e.a. eerst nog worden geschuurd om betere hechting te krijgen ?


Mijn ervaring zit in het gebied van compleet polyester auto's: De Reliant Scimitar. En dat lakken is een compleet ander feest dan metaal.
Opruwen voor het lakken is een basisprincipe voor goede hechting. Dat geldt ook voor de huis/tuin/keuken klussen.
Er zijn drie dingen waar je rekening mee moet houden:
1 - Voor het aanbrengen van een nieuwe laag moet de oude volkomen droog zijn. Vanaf kaal materiaal tot de finish laag kan zo wel weken duren. Het drogen bij voorkeur laten geschieden in een ruimte met constante temperatuur. Zorg dat je onder droge omstandigheden spuit en laat drogen / uitharden.
2 - de materialen: spatbord, primerlaag (of gelcoat - specifieke polyester primer tussenlaag) en de laksoorten moet chemisch gezien met elkaar overweg kunnen. Dus altijd een proefstuk spuiten. Problemen kunnen zich soms pas na een paar jaar openbaren!
3 - Gebruik "taaie"lak. Polyester krimpt en rekt meer dan metaal onder invloed van warmte. De lak moet dit wel kunnen opvangen. Anders krijg je "cracks"in het lakwerk, lelijke scheuren in de lak. Als door deze scheuren het polyester bloot komt te liggen, kan er water in gaan zitten. Glasverzel versterkt polyester is net een spons.
Eind opmerking: in kouder, vochtig weer kunnen er spontaan blaasjes onder de lak ontstaan. Dat is waterdamp die niet weg kan. Niet aan doen (en aan te doen!), bij warmer weer trekken ze meestal gewoon weer weg.

Erik


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group