Het is nu di 13 nov, 2018 5:47


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 2:29 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 119
Beste HY liefhebbers,
Ik zou u willen vragen om eens over het volgende te willen nadenken:

Ik en mijn vriendin hebben recentelijk een HY bus (1971) gekocht in België (we zijn zelf woonachtig in Eindhoven). We hebben nauwelijks verstand van HY bussen, maar voor ons is de HY bus een stuk prachtig jeugdsentiment. En hier hebben we ons misschien wat te veel door laten leiden.....

We hebben de bus eergisteren door een monteur naar een citroen garage laten rijden (de bus is verder in technisch redelijke staat en heeft een prachtige nieuwe camperinrichting) waar gekeken is wat er aan de bus moet gebeuren om hem door de keuring te krijgen. De dag erop kregen we telefonisch een desastreus bericht van de monteur: de HY kan (mogelijk) naar de schroot!! De onderkant van de bus is namelijk zeer rot (kokerbalken). Dat wisten we enigszins, maar niet dat dat in deze mate zou zijn. Veel balken aan de onderkant zijn rot / hebben rotte plekken ,de geribbelde bodemplaten zijn wel nog goed. (zie foto's die zijn bijgevoegd). De monteur heeft er een hard hoofd in dat het nog goed kan komen met de bus en wil in ieder geval niet zelf beginnen aan deze bus.

U voelt de vraag nu waarschijnlijk wel aankomen. Op basis van bovenstaand verhaal (en eventueel aanvullende info) en bijgevoegde foto's: denkt u dat onze HY nog van de ondergang te redden is? En zou iemand (die u kent) daar een rol in kunnen spelen? Wij hopen natuurlijk van ganser harte dat een onheilspellend lot de bus bespaard kan blijven. Het moet echter financieel ook niet de spuigaten uitlopen.

Alvast hartelijk dank voor uw moeite, adviezen en tips.

Vriendelijke groet,

Michiel Mattheijssen en Yvonne Smulders

PS Hieronder enkele foto's:

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938tl ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|938l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|93dt| ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)

https://rapidshare.com/#!download|326l3 ... 6|RapidPro expired. (34fa3175)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 3:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1700
Woonplaats: Asten (N.B.)
Laat je niet meteen ontmoedigen ! Je zult inderdaad een lasser moeten vinden met "passie" voor oude auto's; je zult inderdaad je portemonnee (nog) een keer goed moeten trekken, maar niets is onmogelijk ! Heb TUB's gezien in slechtere staat die uiteindelijk vlekkeloos door de keuring kwamen ... (zoals mijn "Otje"). Maar: kost (véél) tijd ... en inderdaad geld (als je het laswerk moet uitbesteden).
Misschien daarover eens een keertje contact opnemen met Geert Bukkems in Heeze, da's vlakbij.
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=1

Succes !!!

En onthoud: vóórdat een HY "de schroothoop" op gaat moet er toch wel héél wat méér mis zijn ! (maar de meeste "automonteurs van tegenwoordig" weten niets meer (of hebben er "geen zin meer in") van "ouderwets reparatiewerk"; ze weten alleen van "weggooien en vervangen", liefst óók nog als "kant-en-klaar-pakket" ...).

Groet, Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 12:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2771
Woonplaats: Delft
Hoi Michiel en Yvonne,

Welkom op het forum, maar wat een rot situatie waar jullie in zitten :?

Om jullie een beetje op te beuren: alleen vanwege de roest is dit zeker geen busje dat op de sloop thuis hoort. De mededeling van de garagist dat hij er geen zin in heeft zegt meer over de garage dan over jullie bus. Voordat je geld gaat investeren moet je echter zeker weten dat het geen "water naar de zee dragen" gaat worden. De ene Citroen garage is de andere niet, maar degene die de HY nog een warm hart toedragen zijn bijna op één hand te tellen. Mijn tip zou zijn om de bus naar een echte specialist te brengen - of door een kenner op het forum te laten bekijken - en dan een plan van aanpak maken om te kijken wat er moet gebeuren. Dit roest gaat in de papieren lopen, maar het busje is de reparatie zonder meer waard als de lagers, fusees, banden, remmen en het uitlaatspruitstuk nog in orde zijn. Daar moeten jullie dus eerst zeker van zijn.

Het grote gat voor is volgens mij het enige roest punt wat APK afkeur is, en ik kan me niet voorstellen dat jullie dit niet hebben gezien voor de verkoop. Maar goed, als je dan toch bezig gaat, zou ik ook het krikpunt achter aanpakken en het zal bij elkaar best in de euro's gaan lopen. Als je dit allemaal laat uitvoeren ben je snel meer dan 2000 euro kwijt.

Op veel foto's kan je zien dat de vorige eigenaar "goedkoop" belangrijker vond dan "netjes". Dat is op zich wel zorgwekkend. Stond de auto in BE op "o" platen (een oldtimer kenteken)? Zo ja, dan moet je de auto extra goed laten inspecteren, want dan heeft hij al jááren geen keuringsstation meer gezien.

Er zijn heel wat alternatieven hoe je nu een plannetje kan gaan maken. Dit kan via het HY team. Zij hebben een magazijn in Heesch, dat is bij jullie een half uurtje naar het noorden. Telefonisch kunnen ze je ook een heel stuk op weg helpen, maar naar jullie bus zal echt gekeken moeten worden. Lid worden van het HY Team is dan wel een vereiste, maar dat is sowieso een tip als je een HY hebt. Je kan ook naar CTA in Zeeland, NB gaan. Ook niet zo ver weg. 10 januari wordt mijn bus gelast bij Chateau Deux Chevaux in Beesd. Hij is van huis uit lasser, en dan weet je zeker dat het góed gebeurt. Als jullie die dag met het busje naar het Chateau kunnen komen, kunnen we misschien even met zijn allen naar het busje kijken? Ik kan me herinneren dat Rob (Merdy) zijn bus ook netjes dichtgelast is aan de bodem, al weet ik niet meer wie dat voor hem gedaan heeft. Anyway, alternatieven genoeg, maar eerst tijd voor een betere inspectie.

Grtn,

Ree

Ooh, en nog een tip voor alle stille meelezers op dit forum: even foto's posten vóórdat je de bus aankoopt! En neem een kenner mee, die is via het forum bijna altijd wel in de buurt te vinden. Je hoeft niet bang te zijn dat de bus daardoor voor je neus weggekaapt wordt, want er zijn zat mooie bussen te vinden. Misschien moeten we deze tip maar op de voorpagina zetten...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 14:32 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 119
Beste HY liefhebbers,
Hartelijk dank voor al jullie snelle en meelevende reacties, zowel op dit forum als via mail. De reacties lopen echter sterk uiteen. Een greep:

'Als ik de fotoos bekijk (is wel lastig) en met de mening van de moteur
die hem echt zag in het achterhoofd, zeg ik neem afscheid van deze bus.
Dat wil niet zeggen geen HY meer, maar steek hier geen geld of tijd in,
gebruik hem evt als donor voor een minder/niet rot exemplaar.
Wil je deze bus restaureren binnen een redelijk budget, kan ik je
verzekeren dat het NOOIT een echte bus wordt, maar een aan elkaar
gebakken rommeltje. Ik begin er ZEKER niet aan en diegene die het wel doet heeft of geen
verstand van zaken of is bezig jullie weer een poot uit te draaien".

'Ik ben bang dat er ook nog wat roestschade bij de koplampen, regengoten, instap voorzijde, achterspatborden, en achterzijde zit, dit zijn namelijk de gebruikelijke plaatsen welke goed te repareren zijn..
Deze bodem is een heel ander verhaal, als je hier al gaat repareren blijft het uitstel van [je weet wel] ik heb al best veel bussen laten lassen, maar aan deze zou ik eerlijk gezegd niet meer beginnen'.

'Van buiten en van binnen een leuke bus.
Buitenzijde plaatwerk ziet er (op de foto) redelijk hard uit.
Onderzijde is op een paar punten echt slecht, vooral links onder, echter een kundig lasser kan hier wel wat mee.
Ik ben dat niet en in de kring van hulp krachten waar ik uit kan putten zitten die er ook niet bij'.

'Wat heb je voor een budget als het gaat om het restaureren van de bodem , echt goedkoop zal het niet worden maar sloop is nu ook weer niet nodig , er is heel veel mogelijk en als het goed moet gebeuren (en op die basis neem ik werk aan ) dan zal het zeker een redelijke ingreep worden maar als ik de foto`s zo inschat heb je er dan ook wel weer wat voor terug".

"De bus ziet er zo in het geheel van binnen en van buiten redelijk uit, maar de onderkant is heel erg. Zoals ik al telefonisch heb meegedeeld zijn de chassisbalken en zelfs het haam aangetast. Het positieve is, dat alles te maken is, maar om het financieel aantrekkelijk te houden is dit een bus voor iemand die het zelf kan en veel tijd heeft".

'Laat je niet meteen ontmoedigen ! Je zult inderdaad een lasser moeten vinden met "passie" voor oude auto's; je zult inderdaad je portemonnee (nog) een keer goed moeten trekken, maar niets is onmogelijk !'

'Mijn tip zou zijn om de bus naar een echte specialist te brengen - of door een kenner op het forum te laten bekijken - en dan een plan van aanpak maken om te kijken wat er moet gebeuren. Dit roest gaat in de papieren lopen, maar het busje is de reparatie zonder meer waard als de lagers, fusees, banden, remmen en het uitlaatspruitstuk nog in orde zijn. Daar moeten jullie dus eerst zeker van zijn'.


Nogal wat verschillende opties en adviezen dus. We zijn er nog niet uit.

Maak er een goede jaarwisseling van.

Michiel en Yvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 17:49 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2499
Woonplaats: Hengelo (OV)
Welkom!
Ik hoop dat de aanschaf goedkoop was in ieder geval, dan kun je in het uiterste geval het interieur en alle goede delen gebruiken in een andere bus, zie het in dat geval alvast als een rijdende partij reserveonderdelen, ook nooit slecht om te hebben :D
Dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij de rest: ga langs bij een bedrijf dat kennis heeft van HY's en bepaal van te voren waar je zelf de grens trekt kwa kosten. Komen de schattingen daar al in de buurt: gewoon NIET doen, er zijn altijd HY's beschikbaar, daar hoef je je niet druk om te maken.

Nog een adrestip: revisiebedrijf HY's Mooi in Gouderak van Ben Boortman, hij weet heel veel en kan je zeker ook helpen en een goede kostenindicatie geven verwacht ik.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 21:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2771
Woonplaats: Delft
Michiel M schreef:
Beste HY liefhebbers,
Hartelijk dank voor al jullie snelle en meelevende reacties, zowel op dit forum als via mail. De reacties lopen echter sterk uiteen. Een greep:

Zo sterk lopen ze niet uiteen, hoor. Het is een gat waar iedereen van schrikt, de een is alleen wat opportunistischer dan de andere. Ik zal ze even langslopen...

Michiel M schreef:
'Als ik de fotoos bekijk (is wel lastig) en met de mening van de moteur
die hem echt zag in het achterhoofd, zeg ik neem afscheid van deze bus.
Dat wil niet zeggen geen HY meer, maar steek hier geen geld of tijd in,
gebruik hem evt als donor voor een minder/niet rot exemplaar.
Wil je deze bus restaureren binnen een redelijk budget, kan ik je
verzekeren dat het NOOIT een echte bus wordt, maar een aan elkaar
gebakken rommeltje. Ik begin er ZEKER niet aan en diegene die het wel doet heeft of geen
verstand van zaken of is bezig jullie weer een poot uit te draaien".

Ik vind (met name het laatste) het een beetje te kort door de bocht. Mijn angst is meer gebaseerd op dat de vorige eigenaar niet voldoende geïnvesteerd heeft in deze bus. Meer dan in het gat in de bodem, dat is voor een paar duizend euro netjes te herstellen, en dat is de bus dan weer waard.

Michiel M schreef:
'Ik ben bang dat er ook nog wat roestschade bij de koplampen, regengoten, instap voorzijde, achterspatborden, en achterzijde zit, dit zijn namelijk de gebruikelijke plaatsen welke goed te repareren zijn..
Deze bodem is een heel ander verhaal, als je hier al gaat repareren blijft het uitstel van [je weet wel] ik heb al best veel bussen laten lassen, maar aan deze zou ik eerlijk gezegd niet meer beginnen'.

Inderdaad. Als er nog veel ander roestschade is bij de koplampen, goten, bananen, spatborden etc dan ga je het niet voor €3000 reden. Maar goed, dat weten we niet op basis van de gegeven foto's

Michiel M schreef:
'Van buiten en van binnen een leuke bus.
Buitenzijde plaatwerk ziet er (op de foto) redelijk hard uit.
Onderzijde is op een paar punten echt slecht, vooral links onder, echter een kundig lasser kan hier wel wat mee.
Ik ben dat niet en in de kring van hulp krachten waar ik uit kan putten zitten die er ook niet bij'.

Dit klinkt toch meer als een verkooppraatje...

Het interieur is mooi, maar grote kans dat het volledig eruit moet om de bus te lassen.

Michiel M schreef:
'Wat heb je voor een budget als het gaat om het restaureren van de bodem , echt goedkoop zal het niet worden maar sloop is nu ook weer niet nodig , er is heel veel mogelijk en als het goed moet gebeuren (en op die basis neem ik werk aan ) dan zal het zeker een redelijke ingreep worden maar als ik de foto`s zo inschat heb je er dan ook wel weer wat voor terug".

Idd, echt goedkoop zal het niet worden. :) Een verlies op de bus zal je sowieso moeten nemen. Dat is niet erg, als je er maar lang van kan genieten...

Michiel M schreef:
"De bus ziet er zo in het geheel van binnen en van buiten redelijk uit, maar de onderkant is heel erg. Zoals ik al telefonisch heb meegedeeld zijn de chassisbalken en zelfs het haam aangetast. Het positieve is, dat alles te maken is, maar om het financieel aantrekkelijk te houden is dit een bus voor iemand die het zelf kan en veel tijd heeft".

Kijk, als deze bus in goede staat is - redelijk roestvrij en technisch in goede staat - dan is ie wel zo'n 5000 euro waard. Zoals ie nu is, kan je hem niet voor €1500 verkopen. Als de bus verder in goede staat is, kan het heel goed aantrekkelijk zijn om te bus toch te maken. Dus ook voor iemand die zelf niet veel kan en niet veel tijd heeft, kan het toch aantrekkelijk zijn om hem op te knappen. Maar dus wel eerst even een goede analyse maken.

Michiel M schreef:
'Laat je niet meteen ontmoedigen ! Je zult inderdaad een lasser moeten vinden met "passie" voor oude auto's; je zult inderdaad je portemonnee (nog) een keer goed moeten trekken, maar niets is onmogelijk !'

Maar ik vertel je alvast, je gaat niet iemand vinden die voor een tientje per uur deze klus gaat aannemen. Het blijven toch altijd zaken, ondanks de passie.

De huidige voorzitter van Le-Camion heeft volgens mij zijn bus laten restaureren bij De Koppeling in Haarlem. Een leerbedrijf voor ontspoorde jongeren. Zijn ervaring was volgens mij heel goed.

Michiel M schreef:
'Mijn tip zou zijn om de bus naar een echte specialist te brengen - of door een kenner op het forum te laten bekijken - en dan een plan van aanpak maken om te kijken wat er moet gebeuren. Dit roest gaat in de papieren lopen, maar het busje is de reparatie zonder meer waard als de lagers, fusees, banden, remmen en het uitlaatspruitstuk nog in orde zijn. Daar moeten jullie dus eerst zeker van zijn

Mooier had ik het niet kunnen zeggen :) Het is onfortuinlijk dat je de bus te impulsief hebt aangeschaft, nu moet je hem niet te impulsief van de hand doen. Even wat scenario's in excel maken met de euro's ernaast, kijken wat er in je portemonnee zit, en dan beslissen wat je het beste kan doen. Is er niemand in de buurt van Eindhoven die even met jullie naar de bus kan kijken? Foto's vertekenen altijd nogal. Omdat de roest van alle kanten gefotografeerd is lijkt het net of er overal roest zit, maar daar ben ik nog niet zo zeker van.

Michiel M schreef:
Nogal wat verschillende opties en adviezen dus. We zijn er nog niet uit.

Maak er een goede jaarwisseling van.

Michiel en Yvonne

Ik snap dat jullie er nog niet uit zijn. Dat gaat ook nog wel even duren. Ondanks dat, ook een goede jaarwisseling.

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 18:29 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 119
Dag,
Weer bedankt voor de uitgebreide en constructieve reacties. Even een korte update:

Morgen gaat de bus naar de RDW vanwege het chassisnummer. Komt de bus hier zonder schrammen doorheen, dan gaan we waarschijnlijk door met het volgende obstakel: het restaureren van de bodem. We hebben inmiddels enkele personen / garages gevonden die voor een relatief schappelijk bedrag de bus onder handen willen nemen.

De monteur van de garage waar de bus nu staat geeft overigens aan dat de bus verder in redelijke/goede staat is: een paar relatief kleine dingen / ingrepen zijn nodig om de bus door de keuring te krijgen. De remmen zijn ook goed.

Groeten en nog de beste wensen,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 21:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2499
Woonplaats: Hengelo (OV)
Michiel M schreef:
We hebben inmiddels enkele personen / garages gevonden die voor een relatief schappelijk bedrag de bus onder handen willen nemen.

Voor mensen die hier mee lezen is het wellicht interessant een indicatie te geven van wat dat nou kost :D
Zodat we andere mensen die met eenzelfde soort vraag komen ook weer kunnen inlichten.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 22:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2771
Woonplaats: Delft
Hoi Michiel,

Nou, gelukkig lijkt de situatie weer enigszins overzichtelijk te worden. Ik hoop voor je dat de bodem netjes en betaalbaar gerepareerd kan worden, al ben ik bang dat je pas echt weet wat het gekost heeft als je eenmaal door de APK bent. Ik wil niet zeuren, en alles is je eigen keuze, maar ik wil toch nog twee dingen kwijt.

Ik heb niet zo'n goed gevoel bij de garage waar je bus nu staat. De monteur had je veel beter moeten helpen dan dat hij gedaan heeft. Zomaar vertellen dat de bus een sloper is omdat hij geen zin in de klus heeft vind ik geen goede gang van zaken. Dit doet me ook twijfelen aan hoeveel energie hij heeft gestoken in het bekijken van de rest van de bus. Hoeveel HY's ziet hij ieder jaar? Ik zou hem niet zonder meer geloven dat er maar een paar kleine dingen hoeven te gebeuren voor de keuring. En zelfs als dit het geval is, bestaat de kans dat er buiten de APK om nog significante kosten aankomen.

Ten tweede heb ik niet zo'n goed gevoel bij de verkoper van je bus. Volgens mij heeft je de bus niet voor een prikkie verkocht en heeft hij jullie niet doen beseffen hoe slecht de bodem eraan toe was. Met een beetje pech was het een bus op een oldtimer kenteken. Dus nogmaals de tip om, voordat je meer geld gaat investeren, zeker te weten wat de technische staat van de bus is. Dus geen vaagheden van "redelijk goede staat" en "relatief kleine dingen" want, geloof me, een HY kan echt een bodemloze put zijn als je niet alles zelf doet.

Dus voordat je gaat laten lassen, breng de bus naar een echte liefhebber/specialist om zeker te weten welke kosten je nog kan verwachten. Dat is alsnog geen garantie, maar je kan de kans op een grotere financiële domper wel verkleinen.

Sorry dat ik zo'n zeurpiet ben, ik zal me verder zo veel mogelijk inhouden. :) Jammer dat ik niet om de hoek woon, dan was ik zelf even komen kijken.

Met een beetje geluk is van de zomer je busje gelast en door de RDW en kan je lekker op vakantie!

Grtn,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 23:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 955
Woonplaats: Zuid-Limburg
ik heb zelden zulke wijze woorden gelezen of gehoord van Ree! .......en dat meen ik echt.

_________________
Citroen HY + Yvonne caravan = HYvonne


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 23:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 937
Woonplaats: Didam Gld
Helemaal met Ree en Jacques eens. We zijn allemaal liefhebbers van de HY en weten vaak door schade en schande wat een bus met zich mee kan brengen. Zowel in positieve zin qua meevallers als je er met kennis van zaken naar kijkt, als in negatieve zin als je dat niet doet. Gelukkig kun je veel doen om een HY op de weg te houden, handigheid en een beetje geld zijn daarbij wel erg welkom.

Verder woon ik ook niet echt naast de deur, maar ik adviseer je net als Ree van harte om eens een kenner mee te laten kijken. Misschien willen de Brabanders onder ons eens meekijken??? Neem anders eens contact op met de infolijn van het HY Team. Het Team zit zelf in Heesch en de lijn wordt bemenst door mensen uit Brabant/ Limburg. En zij kennen veel HY-rijders.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 13:15 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 119
Dag HY liefhebbers,
Weer even een wat langere update.

Gister zijn we met een eendagskentekenplaat naar de RDW gereden om naar het chassisnummer te laten zoeken en om informatie in te winnen of het überhaupt haalbaar/zinvol is om deze bus in te voeren in Nederland (de juiste papieren aanwezig zijn etc) en gekeurd te krijgen. Alles bleek in kannen en kruiken wat betreft de papieren. De keurmeester kon het nummer helaas ook niet vinden. Het was echter mogelijk om een nieuw nummer in te laten slaan (deze beslissing hebben we uitgesteld; we willen zelf nog een poging wagen om het nummer op te sporen). We zullen sowieso terug moeten naar de RDW voor de keuring; aangezien het een voertuig betreft dat als oldtimer geregistreerd heeft gestaan in België (inderdaad op de beruchte o-plaat) móet het gekeurd worden door de RDW.

De keurmeester heeft verder het chassis volledig geïnspecteerd en vond de staat van de bus lang niet zo dramatisch als we hadden gedacht. Hij schatte dat een kundige lasser het euvel voor ongeveer 500-750 euro zou moeten kunnen verhelpen. Verder moeten er nog 4 nieuwe banden op en moeten er remkabels vervangen worden (door koperen). Dat was een grote meevaller.

We hebben smiddags een grote ronde gemaakt langs APK stations, gepensioneerde lassers, garages, plaatwerkbedrijfjes etc etc in de regio Eindhoven. Brug op, brug af. Het was prachtig; hoewel niet geheel zonder risico's. Volgens de keurmeester kon de bus door onvoorziene kuilen in de weg wel eens doormidden zakken. Met beleid ook drempels over dus. We zijn uiteindelijk uitgekomen bij een bedrijfje langs het RDW station. Voor 600 à 700 euro wordt de bus nu onder handen genomen. De prijs (marge) staat vast en er wordt een garantie gegeven dat de bus door de keuring komt. Het blijft nu natuurlijk afwachten of het bedrijfje de hoge verwachting kan inlossen. De RDW heeft in ieder geval goede ervaringen met dit bedrijfje.

Het repareren neemt waarschijnlijk een week in beslag. We houden jullie op de hoogte over het resultaat.

Met vriendelijke groet,

Michiel en Yvonne


Ps

Citaat:
Ik heb niet zo'n goed gevoel bij de garage waar je bus nu staat. De monteur had je veel beter moeten helpen dan dat hij gedaan heeft. Zomaar vertellen dat de bus een sloper is omdat hij geen zin in de klus heeft vind ik geen goede gang van zaken.


Wij zijn ook ontevreden over de gang van zaken bij deze garage Raymond. Ze stellen zich niet erg constructief op zullen we maar zeggen. Als we de adviezen van deze Citroen(!) garage hadden opgevolgd, lag de HY nu op de schroot. Niet echt een toonbeeld van omgang met je cultureel erfgoed. Maar goed, laten we maar niet te hard van stapel lopen. Wie weet zeggen we over een week: hadden we de adviezen van de beste man maar niet in de wind geslagen.....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 13:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2499
Woonplaats: Hengelo (OV)
Michiel M schreef:
Gister zijn we met een eendagskentekenplaat naar de RDW gereden om naar het chassisnummer te laten zoeken en om informatie in te winnen of het überhaupt haalbaar/zinvol is om deze bus in te voeren in Nederland (de juiste papieren aanwezig zijn etc) en gekeurd te krijgen. Alles bleek in kannen en kruiken wat betreft de papieren. De keurmeester kon het nummer helaas ook niet vinden. Het was echter mogelijk om een nieuw nummer in te laten slaan (deze beslissing hebben we uitgesteld; we willen zelf nog een poging wagen om het nummer op te sporen).

Waar hebben jullie al gezocht naar het nummer?
Er zijn maar een paar plekken waar het nummer behoort te staan namelijk. Zo uit m'n hoofd: bovenop de rechterarm van het paard, als je je (neus)motorkap opendoet links naast de radiator dus. Bij anderen staat het in de rand naast de voorstoel, aan de binnenkant. Even op het forum zoeken op chassisnummer kan helpen :D

Succes in ieder geval, het klinkt alsof het inderdaad "meevalt".

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 18:05 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
kijk dat geeft een mens hoop

nu alleen nog even 4 goede banden vinden :mrgreen:

misschien zijn de 16inch velgen al verkrijgbaar?!

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Grootschalige restauratie van het chassis
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 18:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Normaal gesproken staat het chassis-nummer op de ronding van het binnenscherm [banaan]. bij de instap van de bijrijders stoel.

Een andere mogelijke plaats is inderdaad voor op het paard [subframe waar de motor op staat] op de punten juist voor de radiateur.

Michiel, gezien de foto's is dit laswerk alleen om hem door de apk/rdw te krijgen, dit kan nooit een restauratie zijn, niet om je te ontmoedigen hoor. Gewoon door gaan, je kunt na deze drempel weer 2 jaar genieten.

Jammer dat het niet gelukt is om nog langs te komen met je bus, ik had hem ook graag even bekeken.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group