Het is nu do 28 maart, 2024 13:52


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: ruitenwissers vervangen
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2011 13:28 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: wo 25 jun, 2008 16:13
Berichten: 13
Dit is vast een heel domme vraag maar ik ben ook niet erg technisch. :| [het onderwerp staat mogelijk zelfs op de verkeerde plaats, maar ik weet niet goed waar dan wel; de wissers zelf zijn natuurlijk mechanisch, maar worden wel elektrisch aangedreven]

Het rubber van de ruitenwissers is versleten, had nieuwe gekocht zodat ie vandaag of morgen door de APK komt, maar krijg de oude met geen mogelijkheid los. Die ruitenwisserarmpjes zien er fragiel uit, durf er niet met alle kracht aan te gaan sjorren. Hoe moet je dit doen?!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ruitenwissers vervangen
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 0:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Heb je de originele armpjes gekocht, met een aluminium strip of de goedkopere ' normale ' ruitenwisserbladen?

Ik weet niet hoe het werkt met de oude bladen, want ik vond ze veel te duur. Ik heb er gewone ruitenwisserbladen van Valeo op gezet. Goedkoop (6-8 euro p. stuk) en makkelijk te bevestigen. Wel even rommelen voor de armpjes de kop wilden loslaten.

Je haalt de kop van het armpje af, er blijft dan alleen een 'steeltje' over met een scharnierpunt.
Daar past precies het clipje van valeo op (zit in de doos van de ruitenwisser), waarna je het blad kan op/aanklikken.

De ruitenwissers komen trouwens los door ze omhoog te klappen en dan voorzichtig los te wrikken.
Pas op voor je vingers als je het kopje eraf probeert te wrikken daarna; ik heb nog een bloedblaar(tje) :roll:

oja: het zijn exact dezelfde ruitenwissers als van de citroen dyane, dat zoekt een stuk makkelijker.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ruitenwissers vervangen
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 1:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Officieel moet je bij het demonteren van de ruitenwissers een palletje/veerplaatje oplichten, die zekert het geheel namelijk een beetje. Meestal is dat echter al vrij los, maar dat kan dus een punt zijn waar het geheel klemt.

Verder: het uiteinde van de ruitenwisser is een U bocht, dus het dunne ijzertje gaat daar de bocht om en komt weer ongeveer een centimeter terug.
Om een blad te vervangen moet je het oude blad dus naar de kant van het scharnierpunt toe duwen.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ruitenwissers vervangen
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 12:50 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: wo 25 jun, 2008 16:13
Berichten: 13
Ik had bij Besbo (Tilburg) [te dure, maar dus niet de originele] ruitenwissers gekocht, merk SWF, 11", die ook op een 2CV passen. Ik ga met jullie tips aan de slag, alvast bedankt!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ruitenwissers vervangen
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2011 2:47 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: wo 25 jun, 2008 16:13
Berichten: 13
Hm, door jullie tips kreeg ik de ruitenwissers wel los, het is dus een soort click-systeem, maar toen bleek dat ze me bij Besbo de verkeerde hadden verkocht [te smal, past dus niet en clickt niet vast]. Maar alleen de rubber strips vervangen lijkt ook mogelijk, ze zitten er gewoon ingeschoven (ongetwijfeld met een soort zekering, anders zouden ze er bij gebruik afschuiven). Bij APK zijn er nog tig dingen bijgekomen (kapotte demper, speling op fuseekogel RV, reflectoren verroest, remlichten werken niet, ingeslagen chassisnummer onleesbaar) en tot overmaat van ramp heeft ook de clignoteur het begeven. Kom daar in een ander draadje op terug. Maar laat ik besluiten met het goede nieuws: remlichten bleken gewoon niet te werken door kapotte zekering, en de reflectoren heb ik van George Weiss uit zijn collectie spare parts overgenomen. :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ruitenwissers vervangen
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2011 23:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
LEiPiE schreef:
Verder: het uiteinde van de ruitenwisser is een U bocht, dus het dunne ijzertje gaat daar de bocht om en komt weer ongeveer een centimeter terug.
Om een blad te vervangen moet je het oude blad dus naar de kant van het scharnierpunt toe duwen.

:?: Volgens mij zijn dat niet de originele wisserarmen.
Volgens mij zijn ze net als van de Dyane: Uiteinde kwart slag gedraaid en een 'hap' eruit waar - bij de originele wisserbladen een schroefje doorheen komt en bij de moderne een plastic lipje.
Elias schreef:
Ik had bij Besbo (Tilburg) [te dure, maar dus niet de originele] ruitenwissers gekocht, merk SWF, 11", die ook op een 2CV passen. Ik ga met jullie tips aan de slag, alvast bedankt!

Die van een 2cv zijn te kort! Als je klein van stuk bent dan kan het, lange mensen krijgen bij regen pijn in de rug :cry:
Ik heb even gemeten (heerlijk zo'n wagen park :wink: ). Van de eend zijn ze 24cm, van de Acadiane=Dyane en de HY 26 a 27cm.
11 inch lijkt dus wel te kloppen voor de HY.
MicHYl schreef:
oja: het zijn exact dezelfde ruitenwissers als van de citroen dyane, dat zoekt een stuk makkelijker.

Een aanvulling: De lengte van de ruitenwisserbladen zijn idd hetzelfde als van de Dyane.
De ruitenwisserarmpjes zijn ook hetzelfde als van de Dyane, maar omdat de ruststand vd wissers aan de andere kant vd ruit is, is de knik bij het uiteinde net andersom!
Voorzichtig in de bankschroef, omzetten en hoppa, een HY armpje :D

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group