Het is nu vr 29 maart, 2024 1:31


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 14:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Ik ben nu bezig met de 2de accu, ik heb er een diode brug inzitten van de vorige eigenaar.
ik heb een 54ah startaccu, een 110ah 2de Accu en een max 70ampere Diode brug (Surepower 702R).
Nu heb ik een schema gemaakt zoals ik een beetje heb kunnen opmaken van wat mijn ogen zagen :D.

Wie kan de laatste draadjes voor mij aansluiten?

Het volgende moet nog aangesloten worden:

de diodebrug
de Acculader
de 2de Accu
Een draadje dat ik misschien vergeten ben.

Als iemand hier ervaring mee heeft of het gewoonweg weet, teken het er maar lekker in!
Dat zal mijn enorm helpen!

ik heb gebruik gemaakt van een surepower diode brug met een max van 70 ampere. Nu is mijn 2de accu 110 ampere.
Volgens mij gaat die om het max vermogen wat de brug in 1 keer door kan laten. Of misschien niet? Mocht iemand hier verstand van hebben?

Alle hulp is gewenst! :D


Bijlagen:
Electriek.jpg
Electriek.jpg [ 113.63 KiB | 25871 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 15:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
hoihoi

Om te beginnen moet er aan de huishoudaccu nog een massa draad. Je zou er voor kunnen kiezen om daarvoor een extra massaschakelaar op te nemen.

Je tekent een amperemeter, maar bedoel je daarmee niet je digitale voltmeter? Als je doel is om het voltage te meten van je tweede accu, dan moet je hem in dat circuit opnemen. nu meet je de laadstroom vanaf je dynamo (en dus niet de accuspanning)

‘A’ aansluiting is de ingang voor de alternator en/of batterijlader, '1’ en ‘2’ is de uitgang naar de respectievelijke batterijgroep
‘R’ aansluiting is de compensatiediode; deze wordt op de D+ van de regelaar aangesloten.

hooi

teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 19:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Een 70 amp diodebrug is voldoende. Jouw dynamo levert max 40 amp.

Verder wat Teun zegt!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 19:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Om te beginnen moet er aan de huishoudaccu nog een massa draad.>
Dat houd in van de - naar de versnellingbak?

Je zou er voor kunnen kiezen om daarvoor een extra massaschakelaar op te nemen.>
Wat zou ik hier aan hebben? das toch voornamelijk voor startmotor en diefstal?

Je tekent een amperemeter, maar bedoel je daarmee niet je digitale voltmeter?
Nee, deze ampere meter zit er al.

Als je doel is om het voltage te meten van je tweede accu, dan moet je hem in dat circuit opnemen. nu meet je de laadstroom vanaf je dynamo (en dus niet de accuspanning)
Zie vorige antwoord

Maar je doelt op mijn voltmeter die ik ook nog heb liggen. Deze kan ik toch gewoon op de + en - van de hhaccu aansluiten?

Hier de aanpassing:


Laatst bijgewerkt door Para-Plu op wo 31 aug, 2011 20:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 20:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De min van de 2e accu kan overal aan het chassis.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 20:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Dus als ik het goed heb, klopt dit plaatje nu?


Bijlagen:
Electriek 2.jpg
Electriek 2.jpg [ 125.81 KiB | 25857 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 21:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De d+ gaat volgens mij niet naar de spanningregelaar. Deze regelaar krijgt wel een stuurstroom, maar dat is volgens mij niet de d+. De d+ geeft geen spanning totdat de motor is aangeslagen. Dan geeft ie 12/13/14 volt. Even meten dus welke uitgang van de dynamo dit gedrag geeft en vervolgens aansluiten op de "r".

De A moet niet naar de accu lader, volgens mij wordt hier de dikke plus uit de dynamo mee bedoeld.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 21:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
alternator = wisselstroomdynamo

Vind dit altijd maar een gepuzzel.. waar is leipie :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 23:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Iemand die precies weet hoe het moet? Ik hoor / zie het graag! :D
Alles ligt klaar om erin gezet te worden, nu wachten op de slimme harrie :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 11:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik weet wel hoe het moet, maar ik zie het liever in het echt en meet het even na voordat ik al te stellig word :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 11:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Ja, ik snap het ree, altijd moeilijk om het zo ff te zeggen.
Ik wil het zo graag aansluiten :D

Goed.. ik denk dat ik al een stukje verder ben.
We hebben op de diodebrug een:
1 = Accu 1
2 = Accu 2
A = Altenator > Wisselstroom dynamo
R = Regulator > Volt regelaar (denk ik)

Hieronder heb ik nog een schema van de diode brug fabrikant.
Wat ik vreemd vind is dat er al een kabel aan mijn diode brug zit.
Deze zit op de R. Heeft iemand een idee? (zie foto)


Bijlagen:
SCHEMA2.png
SCHEMA2.png [ 176.58 KiB | 25826 keer bekeken ]
Diode.jpg
Diode.jpg [ 51.89 KiB | 25826 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 20:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De d+ is een dunne draad uit je dynamo die spanning geeft als hij draait en de b+ is de laadstroom die je dynamo levert, die gaat naar À. Deze zit nu waarschijnlijk nog aan je eerste accu vast, al lijkt de kabel op je diodeverdeler wel heel veel op de laadstroom uit je dynamo qua dikte.

Volgens mij heeft ie ook massa nodig?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 21:05 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Para-Plu schreef:
alternator = wisselstroomdynamo

Vind dit altijd maar een gepuzzel.. waar is leipie :)

Huh? He? Wat? :D :D
Mja, is ondertussen allemaal al wel gemeld.

Op de diodebrug sluit je aan:
+ van accu 1
+ van accu 2
draad die eerst naar + van accu 1 ging afkomstig van de dynamo
D+ / reg van de dynamo
mogelijk nog een massa, maar normaal is dat al de behuizing van de brug.

De D+ is de minst triviale wellicht en moet je dus splitsen, zodat ie zowel naar de spanningsregelaar gaat, als je die hebt, als naar de diodebrug.

Hoe het precies zit met de terminologie van dynamo en alternator ben ik ook niet 100% zeker van. Men noemt ze meestal dynamo als men alternator bedoelt en gelijkstroomdynamo als men dynamo bedoelt als ik het goed heb.
En soms heb je geen aparte spanningsregelaar nodig omdat die al in moderne dynamo's zit.

Overigens ga ik mijn set in de verkoop doen denk ik... kan ik een nieuwe normale accu van kopen :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 21:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
Dankjewel Leipie! :D

Heb vandaag maar ff met het bedrijf gebeld die de diode verkopen.
en hij ze dat ik de R niet nodig heb, maar dan wel een verlies van 0,iets hebt en de accu niet helemaal vol laad.
Ik moest na de spanningsregelaar een draad trekken naar de A.

Wat bedoel je hier mee?

draad die eerst naar + van accu 1 ging afkomstig van de dynamo
D+ / reg van de dynamo


Bijlagen:
Electriek 2.jpg
Electriek 2.jpg [ 122.44 KiB | 25808 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Aansluitschema 2de accu
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 22:53 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Para-Plu schreef:
Wat bedoel je hier mee?
draad die eerst naar + van accu 1 ging afkomstig van de dynamo
D+ / reg van de dynamo

D+ / reg is hetzelfde als 'R', het is de draad van de dynamo die puur voor Regelen bedoeld is (voor de spanningsregelaar en kan dus ook voor een diodebrug gebruikt worden, het is echter NIET de draad waardoor de grote stromen lopen).

En de 'draad die eerst naar + van accu 1 ging' bedoel ik dus precies dat mee :D
Dat is de dikke kabel die van de dynamo afkomstig is om de accu's te laden, ik denk dat dat de 'A' is op die van jou?

Ik zou dan in jouw laatste schema de kabel die je nu van dashboard naar 'A' hebt lopen weghalen of aan 'R' verbinden.
De rode kabel met de amperemeter moet je dan ipv aan accu 1 aan de 'A' hangen.
Die amperemeter moet dan dus wel minimaal 40A aankunnen, weet niet wat je er precies mee van plan was :)

Dit is de handleiding van mijne: http://www.proostenelectronics.nl/galle ... e_V1.2.pdf

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group