Het is nu do 28 maart, 2024 13:35


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Tips voor stabielere spanning / werking dynamo
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2012 9:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Twee tips in dezen:

1- schakel je koplampen via een relais en zeker dit
2- voedt je spanningsregelaar met een aparte pluskabel van je accu die geschakeld is via je cintactslot door een relais.

Dit geeft veel betere lichtopbrengst, is veiliger, en dat geschommel in lichtopbrengst is ook meteen verdwenen.


Laatst bijgewerkt door Ree op do 20 sep, 2012 21:07, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2012 10:00 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ree schreef:
2- voedt je spanningsregelaar met een aparte pluskabel van je accu die geschakeld is door een relais.

Hoe bedoel je dat precies?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2012 11:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Ree,

Tip 1 is redelijk straight forward en ontlast de schakelaar en resulteert zeer zeker in betere verlichting.

De 2e tip is niet zo eenvoudig te begrijpen en als je niet heel erg goed weet wat je doet, is de kans op fouten vrij groot. Tevens zie ik het nut niet zo van deze actie omdat de aanloopstroom door de veldwikkeling van de dynamo niet groot is. De spanning op de veldwikkeling is niet kritisch, verlies in dit circuit maakt niet veel uit.

Bovendien, waarom zou de boordspanning daardoor stabieler worden? De geregelde spanning wordt bij een gelijkstroomdynamo gemeten op de hoofdwikkeling, bij een wisselstroomdynamo op de hulpwikkeling maar nergens zit een contact op verstoring waardoor die meting onnauwkeurig wordt.

Dus, mijn advies is om tip 1 te overwegen maar tip 2 niet op te volgen.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2012 14:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je spanningsregelaar regelt hoeveel vermogen je dynamo moet leveren. Hiervoor krijgt hij een stuurspanning binnen. Hoe lager het voltage op je stuurspanning, hoe meer vermogen hij je dynamo laat leveren.

Deze stuurspanning komt standaard gewoon ergens uit je draadboom vandaan. Hier zitten dus ook allerlei verbruikers op. Door deze verbruikers gaat je stuurspanning fluctueren terwijl het bijladen alleen hoort af te hangen van de spanning in je accu. Daarbovenop zit er een vertraging in de werking van je spanningsregelaar. Hierdoor zie je de lichtintensiteit van de koplampen heel vaak schommelen.

Wat je dus wilt, is dat je spanningsregelaar een "zuivere" plus krijgt. Direct van je accu, dus, en niet geschakeld vanaf dezelfde plus draad waar ook bv je koplampen op zitten. Hieronder staat een schema:

Afbeelding

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2012 15:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Ree,

Je verhaal is niet volledig. De eerste vraag is of de bus voorzien is van een gelijkstroomdynamo of een wisselstroomdynamo. Dit maakt een groot verschil in het elektrische circuit en de gebruikte regelaar. Jouw tekening gaat uit van een wisselstroomdynamo.

Zoals ik schreef in mijn vorige post wordt het veld van de dynamo altijd direct uit de dynamo gevoedt. De externe plus is uitsluitend om de dynamo op te starten; immers, als de motor niet loopt staat de dynamo stil en kan de dynamo zichzelf niet voeden. Na het starten doet de externe voeding niet meer mee, wordt het veld gevoedt uit de hoofdwikkeling en wordt de spanning gemeten op de hoofdwikkeling (of hulpwikkeling in het geval van een modernere wisselstroomdynamo).

In jouw schema kun je goed zien hoe dat werkt en is tevens te zien hoe het laadstroomlampje werkt. Bij niet draaiende motor en aangezet contact staat er 12V op het lampje terwijl op de L aansluiting van jouw tekening de spanning laag is. Spanningsverschil over het lampje betekent dat er een stroom gaat lopen door het lampje en het lampje brandt. Wordt nu de motor gestart, dan zal het veld van de dynamo aanlopen door de stroom door dat lampje. De dynamo komt op gang, de spanning in de hoofdwikkeling neemt toe, het voeding van het veld wordt overgenomen door de hoofdwikkeling en de spanning op de L aansluiting gaat naar 12V. Nu staat er aan beide zijden van het lampje 12V (dus geen spanningsverschil, dus geen stroom door het lampje) en het lampje gaat uit.

Ik denk niet dat het relais in je schema toegevoegde waarde heeft.

Wie zin heeft kan hier nog eens gaan studeren: http://www.flyinghy.nl/handelingen/H78_510-1a.pdf

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2012 16:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Matthijs164 schreef:
Zoals ik schreef in mijn vorige post wordt het veld van de dynamo altijd direct uit de dynamo gevoedt.

Wat zijn dan de functies van de "r" én de "exc" op de regelaar die beide naar de dynamo gaan? Eén van de twee - ik weet uit mijn hoofd niet welke - regelt de opbrengst van de dynamo.


Matthijs164 schreef:
Ik denk niet dat het relais in je schema toegevoegde waarde heeft.

Ken je het fenomeen van een schommelende lichtopbrengst? Ik verzeker je dat dit schema hier de oplossing voor is. Het verhaal geldt inderdaad voor een wisselstroomdynamo met een aparte spanningsregelaar.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2012 15:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Ree,

De EXC aansluiting op de dynamo is de veldaansluiting. De andere kant van het veld hangt aan massa via het huis van de dynamo. De R aansluiting heet meestal D+ op de dynamo en da's de uitgang van de hulpwikkeling. Dit is een kleine diodebrug die aangesloten zit op de hoofdwikkeling. D+ voedt het veld. De regelaar schakelt het veld aan en uit, vandaar de kabel van de D+ aansluiting op de dynamo via de regelaar naar de EXC aansluiting op de dynamo.

Ken zelf het fenomeen van schommelende lichtopbrengst niet, mijn bus en DSen hebben een gelijkstroomdynamo. Alleen bij stationair zakt de lichtopbrengst (stevig) in.. :( Als het relais jouw probleem heeft opgelost, dan was het een goed idee en zou ik hem lekker laten zitten :D

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2012 15:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hee Mattijs,

Mijn verstand van elektronoka komt niet verder dan de middelbare schoolkennis, dus ik vind dit soort discussies altijd leerzaam. Toch weet ik niet zeker of je helemaal begrijp want volgens mij schrijf je twee verschillende dingen.

Matthijs164 schreef:
Zoals ik schreef in mijn vorige post wordt het veld van de dynamo altijd direct uit de dynamo gevoedt.


Matthijs164 schreef:
De EXC aansluiting op de dynamo is de veldaansluiting.


Als de EXC de veldaansluiting is (jouw tweede citaat) dan snap ik dat het relais werkt omdat dit singaal niet verstoord wordt door andere verbruikers. Wat bedoel je dan met je eerste citaat, dat het veld van de dynamo direct uit de dynamo gevoedt wordt? Gaat dit over hetzelfde "veld"?

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rook uit Lamp schakelaar
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2012 16:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Ree,

Inderdaad wordt het veld uit de dynamo zelf gevoed. De 'hulpwikkeling' (kleine diodebrug) in de dynamo voedt het veld. Uiteraard moet de regelaar wel het veld aan en uit kunnen zetten dus vandaar de draad van D+ ('hulpwikkeling') naar de aan/uit schakelaar in de regelaar en terug naar de dynamo op de aansluiting van het veld (EXC).

De spanning op het veld is helemaal niet kritisch, het gaat om de zogenaamde 'duty cycle' op het veld (sorry, kan het niet makkelijker maken...). De duty cycle is de verhouding tussen aan- en uitschakelen van het veld. Bij een duty cycle van 50% is het veld de helft van de tijd aan in 1 cycle. Dat schakelen gaat behoorlijk snel (voor mechanische begrippen dan - een paar keer per seconde). Hoe meer verbruikers er ingeschakeld worden in de bus, hoe langer de regelaar het veld aan zet. Op een gegeven moment wordt het maximum bereikt en is het veld continue aan. De dynamo levert dan het maximale vermogen en in feite zal je accu nu ontladen.

Wat ik in de posts beschreven heb, geldt eigenlijk voor alle wisselstroomdynamo's. De afgegeven spanning wordt gemeten op D+ (op die hulpwikkeling dus). Echter, bij Citroen is nooit iets standaard. Ik zou me voor kunnen stellen dat de + aansluiting op de regelaar de 'meetingang' is waar de accuspanning gemeten wordt. Nogmaals, dit is vreemd en onconventioneel. Dat zou de werking van het relais kunnen verklaren. De enige manier om dat goed uit te zoeken is een regelaar open maken en kijken hoe dat ding werkt.

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group