Hi Ree,
Je verhaal is niet volledig. De eerste vraag is of de bus voorzien is van een gelijkstroomdynamo of een wisselstroomdynamo. Dit maakt een groot verschil in het elektrische circuit en de gebruikte regelaar. Jouw tekening gaat uit van een wisselstroomdynamo.
Zoals ik schreef in mijn vorige post wordt het veld van de dynamo altijd direct uit de dynamo gevoedt. De externe plus is uitsluitend om de dynamo op te starten; immers, als de motor niet loopt staat de dynamo stil en kan de dynamo zichzelf niet voeden. Na het starten doet de externe voeding niet meer mee, wordt het veld gevoedt uit de hoofdwikkeling en wordt de spanning gemeten op de hoofdwikkeling (of hulpwikkeling in het geval van een modernere wisselstroomdynamo).
In jouw schema kun je goed zien hoe dat werkt en is tevens te zien hoe het laadstroomlampje werkt. Bij niet draaiende motor en aangezet contact staat er 12V op het lampje terwijl op de L aansluiting van jouw tekening de spanning laag is. Spanningsverschil over het lampje betekent dat er een stroom gaat lopen door het lampje en het lampje brandt. Wordt nu de motor gestart, dan zal het veld van de dynamo aanlopen door de stroom door dat lampje. De dynamo komt op gang, de spanning in de hoofdwikkeling neemt toe, het voeding van het veld wordt overgenomen door de hoofdwikkeling en de spanning op de L aansluiting gaat naar 12V. Nu staat er aan beide zijden van het lampje 12V (dus geen spanningsverschil, dus geen stroom door het lampje) en het lampje gaat uit.
Ik denk niet dat het relais in je schema toegevoegde waarde heeft.
Wie zin heeft kan hier nog eens gaan studeren:
http://www.flyinghy.nl/handelingen/H78_510-1a.pdfGr, Matthijs