Het is nu do 28 maart, 2024 14:06


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2012 21:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
HY-ers,
Een beetje moderniseren van een HY mag toch wel?
Is er iemand die ervaring heeft met zonnepanelen? Lijkt me zo handig om altijd stroom van de zon te kunnen krijgen.
Iemand ervaring mee? Elektronica is niet mijn beste kant. Of ik er ooit aan ga beginnen weet ik niet, maar laten we eerst eens ervaringen uitwisselen.
Op marktplaats staan wel relatief goedkope setjes, maar of je dan alles hebt is me niet duidelijk.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 14:45 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: di 01 jun, 2004 16:00
Berichten: 26
Woonplaats: Sittard
Ik sluit mij aan bij deze vraag. Ik zou het paneel alleen dan willen plaatsen boven op de daktent.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 18:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Op het dak heb je voldoende ruimte om 2 of 3 amp-uur op te laden op een aardige dag. Peanuts vergeleken met je dynamo, die levert meer dan 10 keer zo veel.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 22:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
jamaar dan kost het benzine ;)

kennis van me heeft op zijn camper (geen HY) een zonnepaneel en dat is de enige voorziening die zijn boordaccu op laad.
Hij zegt dat dat ruimschoots gaat. Natuurlijk is dat afhankelijk van je stroomgebruik dus is moeilijk te berekenen of het voldoet.
Hoeveel oppervlak dat paneel is weet ik niet, dat zal ik eens navragen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 23:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ter info, deze waren €40 per stuk.

http://www.agroluxesale.nl/Aanbieding/9 ... leman.html


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 11:25 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
normaliter zeggen ze dat 1 vierkante meter genoeg energie op zou moeten leveren om je koelkastje te laten draaien.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 11:49 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat kan inderdaad wel kloppen, het paneeltje dat Ree linkte levert 18W voor 100x40cm en een koelkastje (ik neem even mijn 12V koelbox) trekt zo'n 30 a 40W.
18W is aardig om 's avonds je lampjes op te laten werken en je telefoon bijladen nadat het paneel overdag een accu gevuld heeft (nou ja, "accu", aan zo'n een 12V blokje van 10Ah heb je dan wel genoeg, die kun je op zich in elk kastje wel kwijt.

Je zou op je dak bijvoorbeeld vier panelen van 100W kwijt kunnen (zie bijvoorbeeld http://www.de-wit.nl/daglichtpanelen ), dan heb je dus 400W tot je beschikking om accu's mee te laden en dat komt aardig in de buurt van je dynamo (nou ja, 33A vs 40A of 60A) (allemaal optimistische waarden, zie hieronder).

Voornaamste is: bepalen wat je verbruik zal zijn (neem het vermogen van de apparaten bij elkaar, deel dat door 12V dan heb je de continue stroomsterkte die je nodig hebt.
Vermenigvuldig dat met het aantal uur dat je alles wil gebruiken en dan heb je de minimale capaciteit van je accu nodig.
Ik heb bijvoorbeeld een koelbox van 40W en die moet de hele dag aan staan, dus ik heb 40W/12V = 3.33A gedurende 24 uur nodig = 80Ah, maar dan issie ook helemaal leeg aan het eind van de dag en dat is niet goed voor een accu, dus maken we er minimaal 90Ah van (ik noem maar wat, hangt van de accu af wat een gezonde reservecapaciteit is).
En dan moet je bedenken hoeveel tijd je hebt om die accu te vullen en mag je dus de andere kant op rekenen: om een 90Ah accu te vullen in 8 uur (aangenomen dat je zoveel uur wel voldoende zon hebt) heb je dus continu 11.25A laadstroom nodig en dus een zonnepaneel dat 11.25A*12V = 135W. Maar dat is wat je nodig hebt, het vermogen van een paneel wordt altijd optimistisch weergeven als Wp (piekvermogen) bij de meest optimale omstandigheden.
Dus zou ik voor de zekerheid 2x 100W panelen kunnen nemen, dat kost me 500 euro en 2x 125x68cm dakoppervlak oh en natuurlijk een 90Ah accu en de plek die die inneemt (ongeveer anderhalf keer de grootte van je startaccu kwa formaat).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 12:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
LEiPiE schreef:
Ik heb bijvoorbeeld een koelbox van 40W en die moet de hele dag aan staan, dus ik heb 40W/12V = 3.33A gedurende 24 uur nodig = 80Ah, maar dan issie ook helemaal leeg aan het eind van de dag en dat is niet goed voor een accu, dus maken we er minimaal 90Ah van (ik noem maar wat, hangt van de accu af wat een gezonde reservecapaciteit is).

Een accu kan je maar voor ongeveer 50% leeg trekken. Reken maar minimaal op een 150ah accu. Voor een koelkast zou ik gas gebruiken, dan kan je met een veel kleiner elektrisch systeem toe.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 22:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
een tractieaccu mag toch gewoon leeg?
of hoe doen ze dat bij heftrucks dan?

het lijkt me niet dat als de heftruck niet meer heft (= accu leeg geeft hij dan aan) de accu dan maar half leeg is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 22:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Heren,
In ieder geval al dank voor de reacties.
Ik ga echt overwegen om een setje te gaan aanschaffen, maar dat zal naar deze zomervakantie worden.
Ik heb niet veel stroom nodig. Koelkast zou mooi zijn, maar is denk ik iets te veel gevraagd. Gaat meer om wat lampjes en wat laders.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2012 23:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Joost schreef:
een tractieaccu mag toch gewoon leeg?
of hoe doen ze dat bij heftrucks dan?

het lijkt me niet dat als de heftruck niet meer heft (= accu leeg geeft hij dan aan) de accu dan maar half leeg is.

Het is natuurlijk een definitie kwestie, maar reken er niet op dat je 80 amp uit een 80 amp accu kan halen Een halfvolle accu kan al bijna geen vermogen meer leveren. Het voltage stort in bij belasting. Gel- en huishoudaccus hebben hier minder last van.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2012 12:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
als het alleen gaat om een paar lampjes en een telefoontje laden enz. Dan zou ik geen zonnepaneel aanschaffen. Ik heb weliswaar 2 accus's in mijn bus, maar na een week is mn accu van een oaar lampjes nog niet leeg en bij de eerste de beste rit is hij zo weer opgeladen. Maar als je langer ergens staat is het misschien wel handig.

Als je echt een set hebt waar je koelkast op kan draaien ben je een vermogen kwijt volgens mij.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2012 9:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Vandaag is het zonnepaneel weer in de aanbieding. Volgens mij passen er makkelijk 8 op een standaard HY :)

http://www.agroluxesale.nl/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2012 11:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
dank voor de tip
toch wel aantrekkelijk. zal me er vanavond eens in verdiepen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zonnepaneel
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2012 12:39 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dank voor de tip, twee besteld want de meeting van zoveel dagen gaat mijn accu niet redden denk ik :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group