Het is nu do 28 maart, 2024 16:13


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 19:02 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Ik constateer dat alleen bij dimlicht de ene koplamp iets feller brandt dan de andere...?
De beide hebben dezelfde aarde..
Als ik de lampen omdraai blijft de situatie hetzelfde, dus de lampen zijn t niet.
Als ik de voltmeter op de beide contacten v h dimlicht hou, meet ik 11,2 en 11,5 ..
Wat kan dit dan veroorzaken...??? Er is wel iets verschil, maar ik denk te weinig om t verschil in felheid te kunnen veroorzaken.
Stadslicht en grootlicht zie ik met het blote oog geen verschil.


Ik zou wellicht de beide dimdraden kunnen verbinden om te zien of dat enige soulaas biedt..?

Rene


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 19:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het verschil in voltage verklaart het zeker wel!

Voor het beste resultaat moet je een relais plaatsen, en met je schakelaar een directe, gezekerde plus bekrachtigen die naar je koplamp gaat. Zo overkom je bijna alle overgangsweerstanden, bijvoorbeeld uit je schakelaar, en wordt alles een stuk veiliger omdat het gezekerd is.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 20:31 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Ree,
Kan je uitleggen hoe ik dit moet aanpakken.
Waar plaats ik dit relais ...?

Tussen de lichtschakelaar aan het stuur en de electro draden die via het dashboard naar de koplampen gaat..?

Misschien een stomme vraag maar wat doet de ralais dan . Tis toch gewoon een schakelaar??? Versterkt die het voltage extra ?



Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 20:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Rene,

Hier staat het wel duidelijk uitgelegd.

Als je het nog steeds onduidelijk vindt, kan ik het ook meer "doe dit, doe dat" opschrijven, maar waarschijnlijk is het in dat geval beter om het samen met iemand te doen die er verstand van heeft.

Ik moet het ook nog bij mijn bus doen. Meeting? :)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 21:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hier een praktische uitleg op een CX: http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 45/#882118


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 21:54 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Hoi Ree
Bedankt, zal het eens rustig bestuderen...LOL
Kijken of ik eruit kom...

Ik zag net dat de massa draad nogal in dikte afweek van de andere draad naar de andere lamp...
Misschien kan dit de oorzaak zijn ???


Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 22:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Reken er maar op dat het door de weerstand naar je lamp toe komt. 5% verschil in spanning geeft ruim 15% verschil in lichtsterkte.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 17:46 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Moet ook nog eens kijken of er verschil in sterkte is tussen de beide dimlichten als de motor loopt....

ps: een dikkere massadraad was t probleem helaas niet..
Deze heb ik vandaag vervangen.
Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2013 23:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Beste Ree,
Het is wel zo, dat de accu bij de HY achter de lichtschakelaar ligt. En niet zo als bij " standaard" auto,s dat de accu voorin ligt en de draden vd lichtschakelaar dus een langere (heen en weer) weg moet afleggen.

Dus is vlgs mij de enige mogelijkheid om via een relais 2 nwe draden (2,3mm) te verbinden met de accu en rechtstreeks naar koplampen . De lichtschakelaar verbinden met het relais..

Rene

Ik kon nog niet zien of t probleem zich ook voor doet, bij draaiende motor( accu is er even uit)...want dan is t niet erg denk ik ( ook niet voor de apk, je lichten doe je immers aan aks je wegrijdt....-:)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2013 10:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Inderdaad, Rene, je moet een nieuwe gezekerde plus vanaf de accu naar je koplampen trekken, en deze schakelen met een relais die aan/uit gezet wordt door je lichtschakelaar. Waar je het relais zet doet er niet toe, maar een logische plek is ergens waar je nieuwe pluskabel langs de huidige pluskabel loopt. Meestal dus in de buurt van je koplampen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2013 18:52 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Beste Ree,
Ik heb gezien, dat er 1 permanente plus draad is in de lichtschakelaar( voor de koplampen en de claxon.

Er zijn 3 contacten met draden zonder stroom in de schakelaar als deze op "0" staat.
Als je de schakelaar draait dan komt er op een vd contacten stroom te staan die dan zorgt dat het stadslicht/dimlicht of grootlicht aangaat.

Vraag is welke van deze draden verbind ik met het relais...?
Ik neem aan het contact/draad van t dimlicht omdat daar t probleem ligt...?

Maar dat zou inhouden dat je in principe ook voor het stadslicht en grootlicht
een relais moet maken, als je daar problemen mee hebt......
En dat kan ik me weer niet voorstellen...

Groet Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2013 19:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Alleen voor je dimlicht, inderdaad. Stadslicht verbruikt weinig stroom en grootlicht gebruik je zelden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2013 19:32 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Ok, then " it is a piece of cake"...
Thanks ...lukt nu wel.!-:)
Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2013 14:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Ik wilde vandaag beginnen aan dit klusje...(relais, nw draden etc)...

Maar ik dacht eerst nog (tip van Ger), om eerst de draad eens te checken lopend vanaf de schakelaar naar de lampen.... Kan je wellicht zin welk deel van de draad spanningsverlies heeft....
Deel van accu naar schakelaar of vanaf schakelaar naar lampen.

De dim-draad bij de schakelaar meet 12,74 volt. Lijkt mij prima...

De draad bij de rechter koplamp meet , als de draad nog niet aan de lamp is verbonden 12,58 volt en de linker koplamp 12,51.

Als ik de draad op het dimlicht aansluit zodat de dimlichten gaan branden meet de draad/aansluiting op de koplamp , rechter 12,11 Volt
en de linker 12,03

En toch is de felheid van de linker koplamp zichtbaar minder....????
Dit verschil lijkt mij te weinig .....

Nieuw massa draad getrokken, nieuwe lamp erin, maakt niet uit...

Zou het aan het blokje van de koplamp kunnen liggen waar je de lamp moet indrukken/ monteren.. ..

Rene


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koplampen
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2013 15:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
ja natuurlijk Rene, daar kan ook spanningsverlies optreden als de contacten vervuild zijn.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group