Het is nu ma 07 okt, 2024 3:37

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: zonnepanelen versus dakaanpassingen
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2024 18:54 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Dag allemaal, sinds kort ben ik de trotse bezitter van een HY-ambulance uit 1976 (verlengd en verhoogd). Nu heb ik een vraag waarvan ik niet goed kon bepalen of dat deze bij de rubriek "electra" hoort, of bij de rubriek "plaatwerk". Beide rubrieken zijn even relevant in dit vraagstuk wat ik jullie graag wil voorleggen. Daarom maar even in de rubriek "Algemeen". Als de moderator het beter passend vindt in een andere rubriek; helemaal goed.

Enfin, het vraagstuk / dilemma is als volgt.

Ik wil graag de HY voorzien van zonnepanelen. Echter vindt ik daarbij stijve zonnepanelen (dwz in een stijf aluminium frame) omdat ze wat verhoogd moeten geïnstalleerd op een frame of voetjes ze teveel zichtbaar. Esthetisch dus een dingetje. Mogelijk negatieve invloed op de aerodynamica / windgeruis. Bovendien moeten ze op de gebogen zijden worden gemonteerd omdat het dak een bolling heeft en ze daar niet zomaar overheen kunnen. Daardoor ook weer meer in het zicht. Daarentegen gaan ze wat langer mee (duurzamer) dan bv semi-flexibele panelen en kunnen ze beter de warmte kwijt.

Dan heb je ook de semi-flexibele panelen die veel negatieve aspecten van de stijve panelen opheffen maar daarentegen wat gevoeliger zijn en minder duurzaam. Opbrengst is tegenwoordig vergelijkbaar. Echter moeten ze een vlak dakoppervlak hebben om ze vlak en strak op te plakken en dat zijn onze daken niet. Dus dan zou ik bv een vlakke staalplaat op het dak kunnen plakken waar de zonnepanelen moeten komen (en natuurlijk spuiten of afwerken met een polyurea coating). Dat laatste levert natuurlijk ook wat vraagstukken op.

Anyway: iemand ervaring met vergelijkare vraagstukken of wellicht lumineuze ideeën ?

Laatst bijgewerkt door oudemarsakker op do 12 sep, 2024 9:45, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+

Berichttitel: Re: zonnepanelen versus dakaanpassingen
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2024 20:31 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

is dit wat ? (kijken vanaf 6.20 min)

https://youtu.be/hhtnwaMvKgE?feature=shared

BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2024 20:30 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geen ervaring mee maar die laatste opzie zou ik niet voor kiezen. Vlakke plaat erop plakken heeft kans op roest eronder en loslaten op langer termijn. Dak vervangen voor vlakke plaat.

Andere optie is de HY voorzien van een imperiaal en op vlakke deel vaste panelen schroeven. Staat stoer en nog origineel ook

BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2024 18:46 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Entschuldigung ich spreche nur deutsch.
And a little bit English, please goggle translate.

Es gibt auch Solar Folien. Vielleicht kann man das auf das Auto Dach kleben, ähnlich den Folien für PKW im allgemeinen.

BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2024 18:49 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

130Wp 12V Semi-Flexibles Solarmodul | Eco-Worthy
69,99 €
Kostenloser Versand
Eco-Worthy DE
(93)
Solar · Flexibles

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]