Op de site
http://www.nicospilt.com kwam ik de volgende HY tegen.
Utrecht, 21 september 1980 (Nobelstraat) en april 1982 (Van Alphenstraat). Citroën HY, kenteken JB-44-75. Met een paar vrienden was ik mede-eigenaar van deze bus. We gingen er mee naar locaties waar we filmopnamen maakten. We noemden ons Z-film. De Z stond voor Zwerver, de achternaam van de oprichters van het filmclubje. De bus reed lekker. Heel erg hard ging het niet. De auto had maar drie versnellingen nodig. De motor zat grotendeels in de cabine. In de aansluiting tussen de motor en de uitlaat lekte iets, vandaar dat het zaak was om goed te ventileren, want anders zou je langzaam wegsuffen. Ook wilde de achterruit vrij makkelijk loskomen uit het rubber. Een van de Zwervers was er handig in om de ruit weer op z'n plek te krijgen, door tussen de rubberstrips een touwtje te leggen. Als hij dat er uit trok, werd tegelijk de ruit tussen de strips getrokken. Bij het onderhoud aan deze bus heb ik ook kennis gemaakt met de poptang; met zogeheten popnagels kun je carrosseriedelen die eigenlijk aan elkaar vast horen te zitten weer met elkaar verbinden volgens hetzelfde idee als klinknagels, alleen hoef je er vanaf de achterkant niet bij te kunnen. De bus is na een paar jaar verkocht, waarschijnlijk is hij gesloopt of uiteindelijk in het buitenland terecht gekomen. De Citroën HY had veel ruimte van binnen. Hij werd bijvoorbeeld graag gebruikt als overvalwagen bij de politie.
De RDW site kent het kenteken niet meer. Dus sloop of toch naar het buitenland?
Bert