Het is nu di 19 maart, 2024 8:24


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2010 13:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Ik heb besloten de bus van achter na voren aan te pakken. De eerste klus was het verwijderen van het omegaprofiel waar de achterklep aan hangt. De (in mijn geval) gladde plaat die hier onder zat, was behoorlijk aangetast en aanvankelijk heb ik de hoeken gerepareerd. Op zich is dit wel goed gelukt maar ik ben niet tevreden met het resultaat en ga de volledige plaat vervangen. Bij mijn bus is dit sowieso vlakke plaat dus eigenlijk vrij eenvoudig. De plaat is 180cm breed en heeft een omgezette rand van 4mm. Dit is niet iets dat ik zelf kan dus die plaat wordt nu gemaakt en is over 2 weken klaar.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Hmm....
_DSC3292small.jpg
_DSC3292small.jpg [ 74.68 KiB | 20896 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Rottigheid
_DSC3285small.jpg
_DSC3285small.jpg [ 98.25 KiB | 20896 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2010 13:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
In afwachting van de achterplaat met de rechterachterzijde verder gegaan. Oude aanrijdingsschade met dus veel ellende. Alles weggehaald en omegaprofiel vervangen. Omegaprofielen heb ik gewoon aan de meter laten maken, voorlopig heb ik genoeg! :-)

Ook de achterbalk en chassis moesten gerepareerd worden. Resultaat is behoorlijk strak.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Zit er strak in
_DSC3339small.jpg
_DSC3339small.jpg [ 93.37 KiB | 20887 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Goed uitmeten...
_DSC3329small.jpg
_DSC3329small.jpg [ 131.89 KiB | 20887 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Aan de meter...
_DSC3279small.jpg
_DSC3279small.jpg [ 52.73 KiB | 20887 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Matthijs164 op zo 21 maart, 2010 13:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2010 13:08 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2647
Woonplaats: Hengelo (OV)
Precies dat achterste profiel is bij MurpHY ook rot geweest, zo erg dat ik een heel klein stukje met de klep open reed en het profiel voor een kwart losscheurde. Uiteindelijk er helemaal uitgeslepen en vervangen door een nieuwe balk.
Wat me overigens op jouw foto ook opvalt: bij jou heeft het profiel ook geen gat aan de onderkant. Veel bussen hebben links en rechts een gat van een centimeter doorsnede zoals ook in andere horizontale profielen het geval is.
Bij mij waren die helemaal dichtgeverfd en waarschijnlijk kon er daardoor water in verzamelen wat voor het doorrotten heeft gezorgd.
Bij openslijpen van het profiel kon ik zelfs precies zien dat er een centimeter vocht in heeft gestaan, want daarboven was het staal nog helemaal goed!

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2010 13:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Ewald,

Tja, bij mijn bus is alles net een beetje anders door het vroege bouwjaar. Denk dat er in de loop der tijd flink wat verbeteringen zijn doorgevoerd!

Gr, M


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2010 13:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Als laatste was door de aanrijding de hoek van het chassis gescheurd en dat heb ik meteen meegenomen in de reparatie. Overigens heeft men op plaatdikte van het chassis niet bezuinigd, 1.25mm dikke plaat! Dat last heerlijk!

Gr, M


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Lastige plek om aan te werken...
_DSC3336small.jpg
_DSC3336small.jpg [ 69.98 KiB | 20879 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Uittekenen op karton, overzetten op staal en in dit geval met haakse slijper modelleren
_DSC3337small.jpg
_DSC3337small.jpg [ 101.23 KiB | 20878 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Klaar
_DSC3340small.jpg
_DSC3340small.jpg [ 90.99 KiB | 20879 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2010 13:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Volgende klus is de zijkant. Deze plaat is 0.6mm dik en eigenlijk niet te lassen. Verzetten kan maar op deze plek echt niet handig. Ook puntlassen gaat op deze plek niet, mijn langste armen komen net 5 cm te kort. Tijd dus voor een creatieve oplossing..


Bijlagen:
_DSC3331small.jpg
_DSC3331small.jpg [ 84.67 KiB | 20875 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 12:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
De oplossing die ik bedacht heb; 0.8mm strip gepuntlast op de rand van de wielkast. Gaatjes gemaakt in de ribbelplaat en op exact dezelfde plaats komen gaatjes in het omegaprofiel. Met proplasjes 'sandwich' ik vervolgens de handel bij elkaar.

Nu eerst het nieuwe (new old stock) achterscherm laten stralen en behandelen, dat moet namelijk op de onderste rand mee gepuntlast worden. Als laatste stap kan dan het omegaprofiel geplaatst worden.

Resultaat nu:


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Strip
_DSC3343small.jpg
_DSC3343small.jpg [ 64.49 KiB | 20819 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 13:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 8:48
Berichten: 408
Woonplaats: Nieuwerkerk A/D IJssel
mooi werk hoor.


rob. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2010 20:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Het resultaat van een hele dag hard werken...twee blikjes voor de reparatie van het middelste tussenschot aan de rechterzijde (dus aan de rechterzijde van de benzinetank). Vermoedelijk heeft iemand daar ooit getracht de bus aan op de krikken, flink verkreukeld en gescheurd. Veel gaten (handwerk met de vijl..) en bovendien een erg kritische passing.

Heb tevens houten malletje gemaakt voor het maken van mooie afgeronde einden van de omegaprofielen; uit de hand bleek toch erg onregelmatig en bovendien niet erg 'rond'.

Verheug me nu op het erin lassen van de blikjes, dat zal vrij vlot gaan.

Gr, M


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Heel mooi blikjes maar door de vele details erg veel werk
DSC00631small.jpg
DSC00631small.jpg [ 40.91 KiB | 20767 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: 1,25mm schot tegen het chassis; gat is handwerk met de vijl (rattestaart)
DSC00628small.jpg
DSC00628small.jpg [ 30.49 KiB | 20765 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2011 20:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi Matthijs,

hoe is het ondertussen met je bus?
Ik ben benieuwd!

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2011 13:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Edwin,

Het werk ligt een beetje stil door de geboorte van onze dochter. Dat bracht nogal wat werk met zich mee, vooral omdat de bovenverdieping van ons huis grondig gerenoveerd moest worden en ik dus een duidelijke deadline had. Inmiddels staan alle muren weer op hun plaats, is alles gestuct en geschilderd en was ik het weekend voor de geboorte klaar(!). Nu heb ik de smaak te pakken en ben ik met de afwerking van de woonkamer bezig. Ik verwacht in het voorjaar met wat hogere termperaturen weer aan de slag te gaan.

Zodra er vorderingen zijn, volgen er nieuwe foto's!

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2011 1:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Há, het leven van een HY-er is er één van "volharding".
Eén voordeel: zodra de buitenkant van de TUB "op orde" is kun je je daarna focussen op een interieur, gebaseerd op een "menage à trois" en dus helemaal inrichten op basis van jouw uitgebreide gezin. En ... daar zijn héél wat voorbeelden (en raadgevers !) van te vinden op dit Forum !
Véél succes en vergeet vooral niet om foto's te maken van de vorderingen ! Zijn we dol op !
Groet,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 11:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Inmiddels wordt mijn dochter in September 8 en nummer 2 in dezelfde maand 6. En al die tijd heeft de bus weg staan kwijnen in mijn halletje. Die is gelukkig droog en verwarmd dus veel geleden heeft de bus niet. Het is duidelijk dat ik dit project niet alleen af kan maken - het ontbreekt me aan de benodigde tijd en zie dat niet beter worden de komende tijd. Verkopen wil ik niet, niet in deze staat en mijn hart hangt een beetje aan die bus.

Het goede nieuws, vanaf September krijg ik wat professionele hulp en hoop in de loop van 2020 het project af te kunnen ronden - foto’s zal ik hier weer posten.

Groeten,

Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 12:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Tijd vliegt soms. Hier hetzelfde met onze bus.
Uiteindelijk het laswerk laten uitvoeren door de mannen uit Gouda. Geweldige vakmannen die hem comform origineel gelast hebben.
Wat extra handen is nooit weg. Blijf fotos posten van het proces en resultaten :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Paardentransport
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 13:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Zal ik doen!

Eerste week van September vindt de verhuizing plaats en in de eerste fase van het project worden het paard en de aandrijflijn in orde gemaakt. Ik heb inmiddels een motor van het laatste type aangeschaft om in ieder geval een bruikbare bus op te bouwen. De Trax-motor gaat permanent in de opslag. Verder overweeg ik schijfremmen zoals gezien op Citromobile 2019. Originaliteit vind ik eigenlijk heel belangrijk maar bruikbaarheid moet de prioriteit zijn.

Daarnaast denk ik na over het camperinterieur. Leuke puzzel en nog een flinke uitdaging. Het wordt in ieder geval een lengteslaper waarbij ik een goede bank met driepuntsautogordels wil voor de kinderen. De ideeen qua indeling gaan in de richting Westfalia/ VW Transporter. De interieurbouw wil ik zelf doen en parallel aan het werk aan de bus. Mooie winterklus :D


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group