Het is nu di 19 maart, 2024 12:15


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Lagers achterwiel draagarmen
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 12:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Otje schreef:
Citaat:
zo had ik het graag willen hebben.....
Tja ... wie nièt ? Zal deez' exercitie in de nabije toekomst óók een keertje moeten uitvoeren dus volg dit draadje met belangstelling.

Nog eventjes wachten. Op de brug staat een DS die zijn achterwiellagers niet wilde afstaan ter vervanging.
Na heel veel gedoe is dat wel gelukt , oa met een zelfgefabriceerde trekker en veel warmte.
Dan de bus maar eens in de hoogte zodat ik overal gemakkelijker bij kan. Jammer dat de asbuis er niet uit kan omdat de torsiestaven nog op hun plek zitten

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Lagers achterwiel draagarmen
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 1:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Het is gelukt!!. De draagarm is er uit!
Aanvankelijk zat er geen beweging in het lagerhuis en heb ik eerst maar de rechterkant gedaan. Inderdaad kon, na geringe aansporing, het lagerhuis vrij gemakkelijk verwijderd worden.
Ik heb de borging van de moer weggeboord en vervolgens de moer verwijderd. Dat ging zeer moeizaam, na enkele slagen liep de moer steeds moeilijker tot zeer moeilijk. Met veel geweld is deze uiteindelijk verwijderd, de draad was kapot.
De lagers daarentegen waren perfect. Dus flink nieuw vet erin en een gebruikte moer besteld bij het magazijn.
Ik werd gebeld dat een gebruikte moer leveren niet lukte omdat deze niet zonder schade te verwijderen bleek te zijn.
Dus een nieuwe voor 60 euro! Na uitgebreid opzuiveren van de draagarm kon de moer op de draagarm gemonteerd worden.
Wat een moeite om te ontdekken dat het achteraf allemaal goed zat.....

De linkerkant zat dus nog steeds muurvast. De ervaringen rechts deden me uiteindelijk besluiten om de linkerzijde maar te laten voor wat het was.
Echter bleek de kokerbalk wat"" lasbehoeftig te zijn tot achter de flens van de draagarm. Dus deze moest er toch af om fatsoenlijk werk te kunnen leveren.
Inmiddels had ik al uitgebreid kruipolie gespoten.
De flens zat muurvast, er waren geen beitels tussen de kokerbalk en de flens te krijgen.
Ik heb een krik geplaatst onder de lip van de flens en de Betaillere flink opgekrikt zodat er forse druk op de krik stond. Vervolgens flink hameren op de flens en tegen de onderzijde van de lip. Dit heb ik drie dagen gedaan gedaan zonder resultaat. Op de vierde dag kwam er een klein beetje rotatie in de flens.
Na langdurig links en rechtsom tikken van de flens kwam er zoveel ruimte dat twee dun geslepen beitels tussen de flens en de kokerbalk gemept konden worden, het achterliggend plaatwerk werd er niet fraaier op maar dat moest toch worden vervangen. Uiteindelijk kwam de draagarm tevoorschijn tot mijn grote vreugde en opluchting. En bij inspectie bleek dat het zeer nodig was ook, want het lager draaide knarsend.
Na uitboren van de borg kon ik de moer met geringe kracht lossen en met de hand losdraaien, een verrassing na de ervaringen aan de rechterzijde! Het binnenste lager was in orde, het buitenste lager was verwoest, de rollen verroest en gepit, de buitenste schaal vertoonde een en al kraters.
Dus nieuw lager en oplassen van de kokerbalk wat vrij eenvoudig is.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group