Het is nu di 19 maart, 2024 13:43


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2015 11:09 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 28 apr, 2015 21:37
Berichten: 11
Woonplaats: Deurne
Wat voor "ongekende snelheden" bereik jij dan met je HY Gert-Jan? Of verandert je topsnelheid er niet door?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2015 11:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
daarbij gaan veel toeren en een lange slag motor niet goed samen

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2015 11:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
weet ik, rijd ook HD en heb iets met lange slagmotoren.

ik kan (vrij makkelijk) 110 (op de teller )en doe dat wel eens bij inhalen als het nodig is maar ik rijdt normaal gesproken 100 op de teller en das zon 90 -95 echte kilometers.
mijn teller danst een beetje en precies weet ik het niet.
Die 90-95 houd ik als kruissnelheid aan maar vind het prettig dat ik dan nog iets over heb.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2015 11:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Bijlage:
ImageUploadedByTapatalk1431078731.949983.jpg
ImageUploadedByTapatalk1431078731.949983.jpg [ 199.26 KiB | 17715 keer bekeken ]


Ik rij ook iets over de 100 op de teller, gps snelheid is strak 95 km/u. Dat is echt balanceren tussen het ingrijpen van de toerenbegrenzer en de maximaal haalbare snelheid. Een vrachtwagen inhalen die 90 rijdt is lastig door die begrenzer; als je per ongeluk iets te ver het gas intrapt zakt de snelheid terug tot ca 90. Dat maakt andere weggebruikers natuurlijk niet blij.

Hoewel dit irritant is geef ik toch eerder de schuld aan de versnellingsbak dan de toerenbegrenzer. Zelfs op 95 km/u moet de motor naar mijn idee veel teveel toeren maken.

Is het een idee om de toerenbegrenzer zo goed als buiten werking te stellen en vervolgens een goedkoop chinees toerentellertje op de ontsteking aan te sluiten? Dan heb je nog een beetje beeld van het toerental.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2015 22:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 670
ik denk dat mijn toerenbegrenzer dan niet meer werkt. (en bij mij nooit gewerkt heeft)

ik heb nog nooit gemerkt dat mijn motor niet goed loopt of terug valt bij plank gas. Ik rijd overigens alleen plankgas als ik berg op ga. Ik heb er nog nooit over gedacht om een vrachtauto in te halen. 85 km/u vind ik snel genoeg.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 3:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Die 90-95 houd ik als kruissnelheid aan maar vind het prettig dat ik dan nog iets over heb.
Ach ... heb doorgaans het gaspedaal van Otje meestal halfweg ingedrukt en "haal" daarmee de door mij gewenste "maximale snelheid" van doorsnee 100 kmh op de teller ... oftwel ca 92 kmh op de Tomtom ... en dat volstaat. Rugwindje ? Otje sjeest iedere vrachtwagen voorbij ... Tegenwind ? Dan maar in de zuiging van zo'n "poid lourde" blijven hangen ...
Begrenzing van de carburateur ? Nog nooit meegemaakt en/of last van gehad ...
Heren: "rHYden" jullie of proberen jullie - tegen beter weten in - ons aller veHYcle als "modern asfaltmonster" te laten wedijveren met hedendaagse mede-weggebruikers ... ? Bij voorbaat een verloren race duzzz ...
Nogmaals:
Citaat:
Die 90-95 houd ik als kruissnelheid aan maar vind het prettig dat ik dan nog iets over heb.
... en wàt of hoeveel heb je dan nog "over" ... ? 1kmh ? 2kmh ? Peanuts ten opzichte van al het voorbijrazend moderne verkeer ... tòch ?
Vriendelijke HY-groet aan allen !
"Take it easy" !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 18:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Lezen Otje, ik heb dan nog minimaal 10 km over, maar hij kan over het algemeen nog zon15 km harder. Ik ben zeker geen snelheidsfreak in mn HY , zou ook niet weten hoe je dat kan zijn in een HY,maar tussen vrachtwagens in blijven rijden is ronduit gevaarlijk. Dus je rijd zachter en ze moeten jou inhalen, ook niet bevordelijk voor de verkeersveiligheid of je gaat iets harder en tuft ze op je gemakje voorbij. Ik kies voor het laatste. Spreek overigens uitsluitend over inhalen op de snelweg voor de goede orde.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2015 23:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 670
Waarom is dat gevaarlijk? Vrachtauto's rijden toch ook tussen de vrachtauto's? En ze halen elkaar de hele dag door in. Ook ik heb het over de snelweg.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 10:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
wat daargevaarlijk aan is?

als een vrachtauto plotseling remt knal jij er achterop, een vrachtwagen heeft een veel grotere remvertraging dan een HY. Let de vrachtwagen achter jou niet op en wordt jij met je HY geplet tussen 2 maal 50.000 kilo... hoe plat denk je dat je wordt?
Schat dat je HY niet meer dan max een halve meter lang is na zon sandwich. Mogen ze jou er met een theelepeltje uit gaan schrapen. Ja dat is hard maar zulke ongelukken gebeuren, ik werk als internationaal vrachtwagenbevrachter en heb helaas het nodige meegemaakt.

jij ziet achter een vrachtwagen absoluut niet wat er voor hem gebeurd. Daarom niet achter een vrachtwagen gaan hangen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 11:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Meteen achter een vrachtwagen hangen lijkt mij inderdaad ook geen goed idee. Meestal zijn vrachtwagens begrenst op ongeveer 86 km/uur. Dan zou je er met de HY, zonder tegenwind of helling net voorbij kunnen.

Ik blijf er dus ook meestal op gepaste wijze (=voldoende afstand) achter hangen.

Wel zo relaxed rijden 8)
De vakantie begint immers zodra je in de HY stapt.....

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 12:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Wat Gert_jan zegt is waar en zou je niet direct denken, maar vrachtwagens, en vooral de modernere, remmen minstens zo sterk als een moderne auto met ABS. Dus levensgevaarlijk om er met een (belasen) HY achter te hangen, zelfs op een afstand die je redelijk zou noemen. Dus als je in de slipstream zit ben je te dichtbij!
De HY is bedoeld voor dorp tot dorp vervoer met zo'n gangetje van 80 km/u via routes natinales

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 18:06 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 06 apr, 2014 10:48
Berichten: 10
Woonplaats: Oss
Ik rijd vaak op de snelweg met de bus en voel me toch het veiligst tussen de vrachtwagens op de rechter baan.
Wel hou ik 100mtr afstand en als er een van achter te dichtbij komt dan laat ik me inhalen.
Mijn kruissnelheid is dan ook 90 op de teller dat is 85 echt.
Cor

_________________
Cor Paalvast
Facebook: hyonderhoud
Standaard HY H72 1964
Standaard HY H78 1979
Lomax


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 18:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 670
Ja dat kan inderdaad gebeuren. Maar als ik zo ga denken kan ik ook wel stoppen met motorrijden. Ik ga overigens niet in de slipstream rijden, een stukje ervan af. (Waarschijnlijk te dichtbij dus)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2015 23:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2647
Woonplaats: Hengelo (OV)
Zullen we weer even terug naar het hulp bieden aan de HY bezitter in spé? :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2015 10:27 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 28 apr, 2015 21:37
Berichten: 11
Woonplaats: Deurne
Nou LEiPiE,

ook van zulke discussies kun je veel oppikken hoor. Ik heb inmiddels het genoegen gehad om een keer in een HY mee te mogen rijden (mede mogelijk gemaakt door Fons Dijkstra) en al twee keer een HY mogen komen bezichtigen, mede dankzij dit forum topic. Dus jullie hebben me al een HEEEEL eind op weg geholpen.

vraag me alleen wel af of je ook ergens proef zou kunnen rijden met een HY. Ik weet dat je 2cv'tjes en kevertjes bij de vleet kunt huren voor een dag of dagdeel, maar een HY-verhuur zal er zeker nergens te vinden zijn of wel?


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group