Het is nu do 28 maart, 2024 18:48


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 09 dec, 2019 12:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Misschien ook een idee om naar het luchtfilter te kijken. Als dat verstopt is loopt de motor ook niet lekker en waarschijnlijk rijk.

_________________
HY rijder sinds 1995.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2019 10:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ik zie dat je nog de verzegeling op je toerenbegrenzer hebt zitten. Ik kan je aanraden die open te maken en je toerenbegrenzer tot het max in te stellen ,zodat hij niet (meer) ingrijpt bij hogere toeren.

Dit werkt op een vacuum en sluit je carburatuer af. Daardoor valt de bus erg terug en ik heb meegemaakt dat je de bus moet stoppen en opnieuw starten. Levensgevaarlijk in het moderne verkeer.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 21:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Misschien ook een idee om naar het luchtfilter te kijken.

Ik ben afgelopen zaterdag naar het magazijn geweest en heb oa nieuwe bougies en een luchtfilter gekocht.

Citaat:
Ik kan je aanraden die open te maken

In het magazijn raadden ze mij dat met klem af. Zou een hoop heisa veroorzaken.

Ik heb inmiddels de bougies en luchtfilter vervangen en de carburateur gereinigd. Heb de motor zojuist stationair laten draaien. Dat klinkt vrij aardig. Echter vonkt de bobine aan de buitenkant/bovenkant (aan de kant van de radiateur zeg maar). Wat kan dit nu weer betekenen?

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 22:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Raar advies. Zon toerenbegrenzer werkt op aanzuigingskracht en er zit een afstelmechaniekje in met een veertje. Gewoon veertje strakker/ zo strak mogelijk stellen en hij wordt niet meer dichtgezogen. Je kan het ding ook verwijderen en het gat met een plaatje afdichten. Een normale carb heeft zon di g niet. Je bent dan natuurlijk wel je eigen toerenbegrenzer voortaan. Niet iets om heel bang voor te zijn, ik heb het 25 jaar geleden al gedaan en met inhalen trap ik hem weleens even door tot 115 km/u. Moet er niet aandenken dat ie dan ingrijpt...
Die snelheden moet je overigens niet maken met een oud blok wat nooit zo hard heeft gereden. Met nieuwe zuigers en cylinders gaat het echter prima.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 22:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Heb je een 123 ontsteking? Daar zit ook een toerenbegrenzer op. Dan kan de begrenzer op je carb er gewoon af.

Als je het ziet vonken bij je verdeler, heb je volgens mij de bron van de ellende gevonden. Heb je goede boegiekabels?

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 0:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Heb je een 123 ontsteking?

Jazeker

Citaat:
Als je het ziet vonken bij je verdeler, heb je volgens mij de bron van de ellende gevonden. Heb je goede boegiekabels?

Het is de bobine die vonkt. De kabels zijn volgens mij prima.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 1:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
als de bobine van buiten vuil is of met spray behandeld is wil schoonmaken met thinner wel eens helpen. Zo niet dan een andere monteren.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 10:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Gert-Jan Brink schreef:
Raar advies. Zon toerenbegrenzer werkt op aanzuigingskracht en er zit een afstelmechaniekje in met een veertje. Gewoon veertje strakker/ zo strak mogelijk stellen en hij wordt niet meer dichtgezogen. Je kan het ding ook verwijderen en het gat met een plaatje afdichten. Een normale carb heeft zon di g niet. Je bent dan natuurlijk wel je eigen toerenbegrenzer voortaan. Niet iets om heel bang voor te zijn, ik heb het 25 jaar geleden al gedaan en met inhalen trap ik hem weleens even door tot 115 km/u. Moet er niet aandenken dat ie dan ingrijpt...
Die snelheden moet je overigens niet maken met een oud blok wat nooit zo hard heeft gereden. Met nieuwe zuigers en cylinders gaat het echter prima.


Volgens mij is het niet alleen een begrenzer, maar is de speciaal gevormde gasklep constructie er ook voor dat het gas niet ineens open kan. Als dat gebeurd dan krijgt de motor eventjes te weinig benzine namelijk. Bij andere auto's vangt een acceleratiepomp dit op maar die heeft een hy niet. Ik hen zelf jaren terug ook geëxperimenteerd met het veertje, maar zomaar strak zetten werkt bij mij niet. Dan is de gasreactie niet goed.
Op lpg heb je deze problemen uiteraard niet.
Sowieso heb ik nooit gehad of gemerkt dat hij ingrijpt. Het gaat heel geleidelijk. Dat hij volgens jouw zeggen ingrijpt en dat je de motor opnieuw moet starten dat kan ik niet rijmen met de constructie. Wat gebeurd en dan precies?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 11:17 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik heb ook een begrenzer en dat is precies wat ie doet: als ik vol gas in z'n twee rijd, dan houdt dat gewoon op 45km/u ongeveer, wat als het goed is 4400 toeren is. In z'n drie licht het wat meer aan de wind, maar zit je op de 92 km/u. Met de choke uit wil hij af en toe ietsje door, maar dat doen we uiteraard niet.
Werkt overigens ook op LPG, als je in ieder geval LPG als ring op de carburateur hebt zitten.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 11:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Zoals het bij Leipie werkt lijkt het me prima en geen beletsel voor gewoon gebruik

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 19:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Volgens mij wordt de snelheid ook bepaald door de overbrenging in de versnellingsbak, dus die 45 km/h zegt mij niet zoveel. Ik zou zo niet weten hoe hard de mijne in de 2 rijd.
Topsnelheid is in de buurt van de 110 op de vlakke weg.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 10:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ik heb tegenwoordig een ID19 carb dus geen begrenzer meer.
Toen ik mn HY net had , reed ik 90 op de snelweg en de begrenzer greep in waardoor hij naar 70 terugviel. dit tijdens een inhaalactie, niet fijn.
Later gebeurde het in zn 2 in de stad met een beetje doortrekken, toen viel ik stil. Weet het niet meer precies allemaal, het is alweer 25 jaar geleden.
Wat ik wel weet is dat ik toen de begrenzer opengemaakt heb en het veertje op maximale spanning hebt gezet, nooit meer problemen gehad.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 21:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Test

ps sorry. Kon niet meer posten omdat ik op een of andere zwarte lijst geplaatst was. Nu blijkbaar weer wel.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group