Het is nu do 28 maart, 2024 10:44


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 14:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
graddus schreef:
Ben ik ook wel nieuwsgierig wat voor rembekrachtiger jij hebt toegepast trouwens?


Van een suzuki vitara van begin jaren 90.
Die was ik aan het slopen en toen is het idee ontstaan.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 19:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
@Graddus: er zijn ooit midificaties op het internet gezet.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 19:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
en dan schiet me te binnen dat ik ze zelf ook heb, een foto en een pdf van een andere modificatie


Bijlagen:
OelfilterModifikation.pdf [516.91 KiB]
431 keer gedownload
oliefilter TA.JPG
oliefilter TA.JPG [ 79.66 KiB | 11503 keer bekeken ]

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 17:12 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Nou kijk precies, dat van die PDF, dat is zo'n beetje zoals wij het ook in ons hoofd hadden. Wat een geweldig document, dank je. Gelijk nog een vraag erbij, wie weet er waar de slang van de dop in het kleppendeksel naar het luchtfilter uitkomt, aan de vuile of aan de schone kant van het luchtfilter?

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 17:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Buitenkant.
Ik zie nog niet waarom niet aan de schone/motorkant. Een papierfilter is vrij snel vet. Een metalen gaasfiltet vindt t wel lekker om wat vet te worden.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 17:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Als je éénmaal met twee slangen buiten Het blok bent gekomen hun je het filter in principe overal zetten. Bij sommige oldtimers monteert men het filterhuis op het chassis.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 19:18 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Dank voor je snelle antwoord weer.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 23:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik zie dat mijn antwoord op je vraag aan welke kant de slang gemonteerd is, is verdwenen. Het antwoord was:
Bij de ID/DS aan de vuile kant. De slang van de carterontluchting onder op het blok komt in de manchet van het luchtfilter, schone kant dus.
De DS heeft een metalen filter, dus vuile kant is prima. Maar HY heeft een papierfilter en dat zal mogelijk snel een vette troep worden, zeker als er wat carterdruk is.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2022 0:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Nog even terugkomend op het plaatje en de PDF.
Het plaatje laat een filter zien dat olie betrekt uit het oliekanaal vlakbij de waterpomp. Het is een zgn bypass-filter, dwz slechts een deel van de olie uit de oliepomp wordt gefilterd. Uiteindelijk zal alle olie het filter gepasseerd zijn. De oplossing uit de PDF is een fullflow-filter, dwz ALLE olie uit de pomp gaat via het filter het blok in. Als je bang bent dat de olie te heet kan worden bij bijvoorbeeld zware belasting in heet Frankrijk de steile berg op, kun je een filterbehuizing overwegen waarin ook waterkoeling zit verwerkt. Of een oliekoeler zoals bij de 2CV gebruiken. Kortom, knutselmogelijkheden volop.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2022 15:47 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Precies daarom hadden we ook bedacht dat we het filter tussen de pomp en de hoofdgalerij in wilden bouwen. Dat blijkt hetzelfde idee te zijn als wat atelier mecanique maakt. Dat gaat wel goed komen dus.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2022 0:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
JanW schreef:
ik zie dat mijn antwoord op je vraag aan welke kant de slang gemonteerd is, is verdwenen. Het antwoord was:
Bij de ID/DS aan de vuile kant. De slang van de carterontluchting onder op het blok komt in de manchet van het luchtfilter, schone kant dus.
De DS heeft een metalen filter, dus vuile kant is prima. Maar HY heeft een papierfilter en dat zal mogelijk snel een vette troep worden, zeker als er wat carterdruk is.


Je kunt ook andersom beredeneren.
Op deze manier kun je bij onderhoud beter zien wat de staat van de motor is.
Ik heb nooit mijn luchtfilter vet gezien trouwens.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2022 17:55 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Een goeie tip voor het balanceren van de krukas ergens in zuidwest NL of Belgie zou ook meer dan welkom zijn trouwens.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2022 11:06 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Ondertussen nog wat aan het stoeien geweest met het carterventilatie/ontluchtingsverhaal. Omdat ik in mijn hoofd had dat de ruimte boven mijn kleppendeksel wellicht wat te weinig zou zijn voor de rubberdop die gebruikt wordt op de HY, heb ik het volgende prototype bedacht en uit een 3D-printer laten rollen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De maat van de slangtuitjes heb ik voor nu even gekopieerd van de eenwegklep zoals die op de HY zit (heb ik opgescharreld via Citrotech). Rest eigenlijk vooral de vraag of de binnenmaat van het knietje dat bij de HY naar het luchtfilter gaat (en dus bovenop de rubber dop zit) hetzelfde is. Is er iemand die dat even voor me zou kunnen opmeten? Daarnaast zijn verdere ideeën en bedenkingen bij mijn probeersel natuurlijk meer dan welkom.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2022 17:04 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Oh jee, ik zie dat ik hier nog verder achterloop dan bij het project zelf. Eens even kijken of ik jullie weer bij kan praten. Te beginnen maar met de carterventilatie. Via via heb ik een kleppendeksel van een HY met carterventilatie op kunnen duikelen, dus heb ik nu ook het originele rubbertuitje met daaronder een net even ander setje gaasjes (het kleppendeksel is trouwens precies hetzelfde, er zit bij de HY alleen een losse aluminium ring met zeefjes opgeschroefd waar de rubber tuit over heen klemt). Dat betekent dat ik de carterventilatie dus gewoonweg conform die op een HY kan maken (behalve dan dat ik een ander luchtfilter heb en dus nog even zeker moet weten of ik de aansluiting van het knietje bovenop het kleppendeksel nu aan de schone of vuile kant moet maken).

Dan het oliefilter. Met behulp van een 3D-printer hebben we een oliefiltervoet gemaakt die op de plek komt waar voorheen dus het pijpje van de carterontluchting hing. Dat heeft als belangrijkste voordeel dat we de drukleiding van de oliepomp naar de hoofdgalerij kunnen vervangen door twee leidingen, waarvan de eerste van de oliepomp door het bestaande gat van de carterontluchting naar buiten komt en de tweede daarnaast weer naar binnen richting oliegalerij. De kortste weg naar buiten en naar binnen dus. Na wat geëxperimenteerd met cunifer uiteindelijk voor de zekerheid toch maar leidingen gebogen uit 10 mm stalen hydrauliekleiding. Met behulp van een flare apparaat daar aan pomp en galerijzijde de originele wartels op gemaakt. Daar waar de leidingen naar buiten/binnen moeten komen is weinig ruimte naast de draaiende delen (ergo de krukas), dus willen we haaks naar buiten. Busjes gedraaid, onder 45 graden afgezaagd en aan elkaar en op het einde van de leidingen gelast. De busjes die naar buiten toe wijzen zijn intern van M12 schroefdraad voorzien. Nu komt het, deze busjes passen achterin de oliefiltervoet met een losse passing. Daar stuiten ze tegen een kraag. De oliefiltervoet zelf zit met twee imbus M7 boutjes tegen het blok geschroefd op de plaats van het vroegere pijpje. Voor het aansluiten van het oliefilter hebben we eerst een M18 imbusbout in de draaibank gespannen. De kop kreeg een draad van M20, de bout zelf werd M12 en het geheel werd doorboord met 8 mm. Deze bout komt centraal in de oliefiltervoet en draait in het uiteinde van de persleiding die uit het blok komt. Voor de tweede leiding, de terugvoer/aanvoer naar de oliegalerij, hebben we een M12 bout doorboort en de kop iets aangepast. Deze bout fixeert dus de tweede leiding in plaats en fungeert meteen als uitgang van het oliefilter. Je hebt het misschien al geraden, de draad op de kop van de eerste bout is de opname voor het oliefiltercartridge. Tijd voor een paar foto's.

Afbeelding[
De eerste schetsen.

Afbeelding
Digitalisering.

Afbeelding
De printer in actie.

Afbeelding
Het resultaat.

Afbeelding
Stukje uit de zijkant van een gesneuveld blok om te passen.

Afbeelding
Het eerste prototype.

Afbeelding
Gemonteerd op het stuk uit het kapotte motorblok.

Afbeelding
Met filtercartridge.

Afbeelding
De originele olieleiding.

Afbeelding
Een tweede print in hitte en chemicaliënbestendig printmateriaal. Daarachter zie je de eerste opstelling met olieleidingen in cunifer.

Afbeelding
Leiding in staal.

Afbeelding
Alles op zijn plek.

Afbeelding
Carter gemonteerd. Negeer de teenslippers en zie net onder de motorsteun het oliefilter zitten. Voor in beeld zie je trouwens de sensor voor de oliedrukmeter (better safe than sorry).

Proefdraaien op de startmotor leerde dat je natuurlijk nooit oliedruk kunt genereren wanneer de versnellingsbak niet is gemonteerd, daar de olie langs de nokkenas gewoon naar buiten loopt. Dat liep ie overigens hard genoeg, dus er wordt wel degelijk olie door het blok gepompt. Wat we ook geleerd hebben uit die kleine test, is dat de kunststof oliefiltervoet niet stijf genoeg is. Bij montage trekt ie wat krom, waardoor het geheel niet oliedicht is. Op dit eigenste moment is tante pos druk bezig om een aluminium versie, die een bevriend verspaningsbedrijf voor me uit de CNC heeft laten lopen, deze kant op te brengen. Ik ben zo benieuwd wat dat gaat opleveren.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie ivm inbouw oliefilter
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2022 22:50 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Oh wauw, dat is mooi gedaan!

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group