Het is nu do 28 maart, 2024 22:42


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Schoonmaken carburateur?
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2004 8:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hallo allen,

Ik heb een tweetal probleempjes met de motor en ik denk dat ze door een vieze carburateur komen.

- Wanneer de warme motor stationair draait blijft ie soms netjes lopen, maar soms slaat hij ook direct af (choken voor ieder stoplicht, dus).

- Wanneer ik met een warme motor een constante snelheid op de autoweg rijd valt soms de benzinetoevoer weg. Twee remedies: ten eerste het gas loslaten en dan weer rustig indrukken, ten tweede het gaspendaal een stuk verder indrukken, dan krijgt ie ook weer een kick. Soms is het een paar minuten heel erg, soms heb ik er een kwartier geen last van. Trouwens ook nooit last met een koude motor.

Raden jullie aan bij de carburateur te beginnen of zijn dit bekende probleempjes die ergens anders vandaan komen?

Groet,

Raymond


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2004 9:52 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 apr, 2004 0:32
Berichten: 14
Woonplaats: Assen
Hallo Raymond,

Als ik jouw was zou ik eerst de filter, die onder het bolletje op de brandstofpomp, en het filter achter het koperen pijpje(losdraaien,het pijpje waar je de benz slang opdrukt) op de carburateur eens schoonmaken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2004 16:50 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Inderdaad even deze twee filters schoonmaken en heb je wel je carburateurverwarming aan? (aanzuigen langs uitlaatspruitstuk) als je dit niet doet kan de carburateur bevriezen, ook als het buiten niet vriest! Tot een graad of 10 moet je deze verwarming gebruiken.

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2004 17:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Norbert en Stef,

De verwarming stond niet aan i.v.m. het radiateurverhaal (zie diversen - stel jezelf voor) maar voortaan zal ik er zeker aan denken! Wie weet was het wel het probleem? Ik ga in ieder geval ook de twee filters schoonmaken.

Groet, en bedankt voor de input,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2004 8:28 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Kontroleer ook even je benzineslangen. Als er ergens een lekje zit kan je lucht aanzuigen ipv benzine.

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schoonmaken carburateur?
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2004 23:35 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 mei, 2004 18:02
Berichten: 45
Woonplaats: Groningen
Ik heb exact t zelfde probleem, en als schoonmaken niet helpt ligt t wellicht aan de benzinepomp, als deze wat ouder is, loopt deze weleens vast, niet echt vast, maar een beetje, door oppeens t gas los te laten wat jij doet, komt er ineens meer druk op en tik je m weer los, alsof je er een klein tikje tegen geeft., een oplossing is t stationait toerental iets op te voeren,maar dan blijft t probleem bij constante snelhei of je pomp te reviseren, ik rijd al jaren zo en bij mij is t verder niet vervelend, het is in elk geval niet iets wat erger wordt

willem



Ree schreef:
Hallo allen,

Ik heb een tweetal probleempjes met de motor en ik denk dat ze door een vieze carburateur komen.

- Wanneer de warme motor stationair draait blijft ie soms netjes lopen, maar soms slaat hij ook direct af (choken voor ieder stoplicht, dus).

- Wanneer ik met een warme motor een constante snelheid op de autoweg rijd valt soms de benzinetoevoer weg. Twee remedies: ten eerste het gas loslaten en dan weer rustig indrukken, ten tweede het gaspendaal een stuk verder indrukken, dan krijgt ie ook weer een kick. Soms is het een paar minuten heel erg, soms heb ik er een kwartier geen last van. Trouwens ook nooit last met een koude motor.

Raden jullie aan bij de carburateur te beginnen of zijn dit bekende probleempjes die ergens anders vandaan komen?

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schoonmaken carburateur?
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2004 11:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
skram schreef:
Ik heb exact t zelfde probleem, en als schoonmaken niet helpt ligt t wellicht aan de benzinepomp, als deze wat ouder is, loopt deze weleens vast, ...


Willem,

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Het is in ieder geval niet mijn carb en mijn binzineslagen zitten ook goed vast. Er ligt altijd een donker plasje onder mijn benzinepomp dus hij is zeker niet meer de nieuwste.

Is deze eenvoudig te reviseren? Of zijn "nieuwe" relatief betaalbaar?

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Schoonmaken carburateur?
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2004 17:10 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 17 mei, 2004 18:02
Berichten: 45
Woonplaats: Groningen
Beste Ree,

revisie is relatief eenvoudig en niet zo duur, maar het toeval wil dat ik nog wel een goede pomp heb liggen, die mag je wel hebben voor en tientje, mail anders even op wsbos@hotmail.com, of bel even op 06-52125077

willem



Ree schreef:
skram schreef:
Ik heb exact t zelfde probleem, en als schoonmaken niet helpt ligt t wellicht aan de benzinepomp, als deze wat ouder is, loopt deze weleens vast, ...


Willem,

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Het is in ieder geval niet mijn carb en mijn binzineslagen zitten ook goed vast. Er ligt altijd een donker plasje onder mijn benzinepomp dus hij is zeker niet meer de nieuwste.

Is deze eenvoudig te reviseren? Of zijn "nieuwe" relatief betaalbaar?

Groet,

Raymond


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2004 9:43 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jul, 2004 9:36
Berichten: 17
Woonplaats: woerden
Raymond,
Het "wegvallen" van je gas bij een warme motor, daar had ik ook last van, precies dezelfde verschijnselen. Bas van Schaik gaf me het advies om de toerenbegrenzer in de carburateur vast te zetten (carburateur er af halen dan kan je hem vastdraaien). Sindsdien heb ik er geen last meer van!

:lol: succes Ritsaert


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2005 20:34 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:59
Berichten: 87
Woonplaats: België
Ik heb ook een gelijkaardig probleem. Wel niet bij mijn HY (alhoewel, heb hem nog nooit zien draaien dus mss heeft die het ook..), maar bij mijn quad. Is uitermate vervelend vind ik. Sta je voor een rood licht, valt hij stil als ik niet om de paar seconden een beetje gas geef, en als hij stil valt, duurt het vaak een minuut tegen hij weer start en is het opnieuw rood. Mss is het hetzelfde probleem...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2005 9:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bij mij is het probleem inmiddels spontaan verholpen. Ik denk dus inderdaad dat het een vuiltje in de benzinepomp oid was.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2005 21:44 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Welke genie heeft de bevestiging van de carburateur bedacht zeg... ben net een paar uur bezig geweest, maar ik krijg 'm er niet af.
De band waar het luchtfilter mee vast zat was al een klus op zich, je kunt er amper bijkomen en als ie eenmaal een beetje los is (maar niet genoeg om 'm er af te schuiven), dan krijg je er amper een sleutel op omdat ie alle kanten op gaat.
Daarna de carburateur (een Solex naar het schijnt), behalve dat uiteraard 't borgpinnetje van de gashendel naar beneden op de grond glipte (dat wordt morgen in het licht weer zoeken), ging het verwijderen van de chokekabel relatief makkelijk.
Alleen daarna kun je dus de voorste moer er net niet afhalen (want daar zit de mengselstelschroef) en blijk je dus domweg niet bij de achterste moer te kunnen omdat de toerenbegrenzer daar op zit en die kun je dus weer niet er af halen als de carburateur aan het blok zit.
Ben er nu al over aan het denken of ik een van m'n steeksleutels dan maar ga verbuigen (heb twee sets op zich), maar of dat helpt?
Ik zit nu (binnen weer want ik heb 't helemaal gehad voor vandaag, te lang op m'n knieen gezeten en dat voel je en algemene bah-stemming) te twijfelen tussen dan maar het hele inlaatspruitstuk er af halen (koelwater weer bij vullen dus) of het dan toch maar te laten zitten.
De actie kwam eigenlijk doordat ik m'n compressiemeter niet goed in cylinder 3 kreeg en ik dus het luchtfilter er maar af heb gehaald.

(geen echte vragen, meer even frustratie uiten :x )

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2005 22:40 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Jep, ik heb zelf onlangs ook een steeksteutel wat 'bijgekromd'

Met het kleppendeksel eraf kun je er nog beter bij.
(moet toch om je klepspeling te controleren :wink: )


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2005 22:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Aargh! Doh! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... het is dat als ITer een toetsenbord belangrijk is, anders had ik nu een flinke afdruk in m'n voorhoofd staan.
Bewijst maar weer: een dag werken is niet goed voor je denkvermogen. :D :D :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2005 13:57 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mmz, ik heb een Solex carburateur (een '32', maar weet niet precies welke), maar die mengselstelschroef kan logisch gezien helemaal niks doen!
Ter illustratie, van onder in de luchtbuis bekeken, met de klep helemaal dicht. Klep draait van de pin af
Afbeelding
Dit is stelschroef helemaal uit.
Afbeelding
En dit dus helemaal in... raakt niks, blokkeert niks, verminderd alleen het volume van de buis met een heeeeel klein beetje.

Dit is de carburateur overigens:
Afbeelding
Linksonder gashendel, rechtsboven benzinetoevoer, ter orientatie.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group