Het is nu do 28 maart, 2024 23:21


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2006 23:29 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Ree schreef:
Bij mij trouwens exact dezelfde eraring. Iemand ervaring met hoe de kleppen koud te stellen? bv 0,15 en 0,20? Is het zo dat als je ze nét niet meer hoort klepperen dat ze goed staan?


En hoe weet je dat je ze 'net' niet meer hoort of, bijvoorbeeld, ruim?

Ree schreef:
Alternatief: warm stellen. Hoe doe je dat? Hoe lang blijft een motor warm? Als je je handen niet meer brandt, is de motor dan nog warm?


Heel lang. Zeker als je niet op de wind staat.

Ree schreef:
Is de afstelling hetzelfde als in een DS motor? Daar heb ik het advies "Met warme motor: inlaat 15 en uitaat 20 Op gas iets meer." langs zien komen. Dat "op gas iets meer" ben ik geen voorstander van (moet "iets vaker" zijn) maar zijn de maten anders omdat het een andere motor is, of omdat ze er meer ervaring mee hebben?
gREEtings


De waarden die je noemt zijn voor een KOUDE motor!
Warm stel je een DS blok op 20 inlaat en 25 uitlaat. (net als een H78 dus)

Voor warm is overigens een watertemperatuur van 60° prima, zeg een
minuutje of 5 a 10 stationair draaien.

Het laten lopen van de motor zonder kleppendeksel is soms best informatief.
Zo kwam ik er dus achter dat diverse tuimelaarasjes nauwelijke olie kregen
en was ik nog net op tijd om een motorinfarct te voorkomen.

Hier een filmpje van 't blok na het reinigen van de oliekanalen in de
tuimelaars en rond de tapends.
http://members.chello.nl/abeeke/tmp/HY-tuimelaars.avi

Aad


Laatst bijgewerkt door Webmeistera op za 12 aug, 2006 23:50, in totaal 3 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2006 23:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Webmeistera schreef:
En hoe weet je dat je ze 'net' niet meer hoort of, bijvoorbeeld, ruim?

Ik heb ze nu 20 25 gesteld, en hoor ze wel. Mijn idee was om ze 15 20 te stellen, en als ik ze niet meer hoor, dan hoor ik ze nét niet meer ;)

Maar ik ga eerst nog eens controleren met een warme motor om te kijken wat het verschil is tussen warm en koud... Dan 20 25 afstellen bij warme motor, en dan moet het ook goed zijn. Kan ik de volgende dag altijd nog even nameten wat het koud is...

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2006 12:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
gelden bovenstaande waarden ook voor een hy72 blok?????

gr citrofielNL

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2006 14:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Kan wel,maar het geeft zo'n knoeiboel.Alle olie spat in de rondte
Half uurtje gaan rijden en dan gaan kleppen stellen,de olie en het water
houden de motor warm genoeg.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2006 17:46 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
Het blok wordt in principe 80 graden. De kop wordt in ieder geval door het koelwater op deze temperatuur gehouden. Maar met "warm" afstellen wordt toch niet bedoeld "heet" afstellen.
Overigens is de kreet "een klep die je hoort wordt niet vermoord' nog steeds van toepassing.

Een klep koelt steeds iets af als die op de zitting rust, als hij dus door een te nauwe afstelling iets te kort dicht staat of zelfs open blijft staan verbrand deze op den duur en gaan uiteindelijk ook de zittingen kapot.

Op gas worden de kleppen (waar het verbrande gas langsheen stroomt) veel heter. LPG heeft gewoon een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine. De kleppen zetten dan wat meer uit en moeten dus iets meer klepspeling hebben. Ook de kop wordt iets heter. De motorkoeling heeft dan ook meer te doen. Bij sommige motoren worden voor gas ook andere klepzittingen gemonteerd.
Bij benzinemotoren worden de inlaatkleppen ook nog eens gekoeld door het benzine/lucht mengel wat door de vervluchtiging van de benzine kouder is (bevriezing carburateur). Bij LPG vindt dit niet plaats in de carburateur maar in de (apart verwarmde) verdamper.

Klepspeling stellen moet eigenlijk bij een warme motor gebeuren. Met de klepspeling waarde wordt al rekening gehouden dat dit niet de werktemperatuur is. Verschrikkelijk nauw luistert het overigens ook weer niet, als de klep maar altijd even op de klepzitting komt.

Is de klepspeling speling te groot, en gaan dus de kleppen niet ver genoeg open, dan daalt het vermogen van de motor doordat de beademing minder wordt. Motorschade vind er dan overigens niet plaats.

Rob


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2006 18:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
RoZwen schreef:
Is de klepspeling speling te groot, en gaan dus de kleppen niet ver genoeg open, dan daalt het vermogen van de motor doordat de beademing minder wordt. Motorschade vind er dan overigens niet plaats.

Dit geldt voor de inlaatkleppen, niet voor de uitlaatkleppen denk ik.

Anyway, volgens mij zijn we er met zijn allen uit: stellen als je koelwater tussen de 40 en de 60 graden is op 20/25. Ik wil vanavond gaan stellen, moet ik eerst weer een stukje toeren :D

LEiPiE schreef:
daarmee meteen Ben ondersteunend in de zoektocht naar het definitieve antwoord

Bel meteen maar door ;)

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2006 10:40 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 17 aug, 2005 18:11
Berichten: 13
Woonplaats: Roeselare
Bovenstaande waarden gelden inderdaad ook voor een H72 blok.
20/25 dus...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2006 15:17 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Ik had net als Aad geen olietoevoer naar de tuimelaars. Na dit te hebben gerepareerd klepperen de kleppen veel minder door het dempende oliefilmpje tussen tuimelaar en klep.

Ik denk dat behoorlijk wat HY's hier last van hebben zonder dat men dit weet. Resultaa; speling op tuimelaars-assen met als gevolg dat de klepspeling niet netjes is af te stellen.

Het loont inderdaad echt de moeite om eens zonder kleppendeksel naar de draaiende motor te kijken, na korte tijd moeten uit de gaatjes op alle tuimelaars olie stromen. Dit stroompje olie komt precies (slim gemaakt mijnheer citroen!) op de kleppen en zorgt hier voor demping en voorkoming van slijtage.

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2006 14:08 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
Ree schreef:
RoZwen schreef:
Is de klepspeling speling te groot, en gaan dus de kleppen niet ver genoeg open, dan daalt het vermogen van de motor doordat de beademing minder wordt. Motorschade vind er dan overigens niet plaats.

Dit geldt voor de inlaatkleppen, niet voor de uitlaatkleppen denk ik.

Anyway, volgens mij zijn we er met zijn allen uit: stellen als je koelwater tussen de 40 en de 60 graden is op 20/25. Ik wil vanavond gaan stellen, moet ik eerst weer een stukje toeren :D

LEiPiE schreef:
daarmee meteen Ben ondersteunend in de zoektocht naar het definitieve antwoord

Bel meteen maar door ;)

Groet,

Ree


Verminderen van het motorvermogen komt óók als de uitlaatkleppen te veel speling hebben. Immers, als de uitlaatkleppen niet voldoende open gaan worden de uitlaatgassen niet volledig en snel genoeg verwijderd. Gevolg, er blijft uitlaatgas achter in de cillinder en nieuw brandbaar mengel kan niet optimaal worden aangevuld.

De hele motor beademing moet met zo weinig mogelijk weerstand gebeuren. De DS kop heeft dacht ik ook grotere kleppen. (meer vermogen).
Korteslag hogetoeren motoren in ieder geval.

Rob


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2006 14:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik heb van het weekend mijn kleppen opnieuw gesteld om het verschil tussen warm en koud te ondervinden. Na een rit van 2 uur een kwartiertje pauze gehouden en rustig gaan stellen, conclusie: het verschil is minder dan 0,05 mm. De voelermaatjes paste ruim, maar een grotere maat gaat zeker niet lukken. Ik heb ze allemaal een fractie moeten aandraaien om de voelermaatjes lekker strak passend te krijgen. Van het weekend eens kijken of het klepperen over is.

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2006 19:37 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
"Een klep die je hoort wordt niet vermoord" weet je nog wel? :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2006 0:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Is het geen optie om de kleppen warm te stellen, vervolgens het blok af te laten koelen en dan de klepspeling alsnog meten. Dan kun je die waarde de volgende keer gebruiken om gewoon koud te stellen.

Warm stellen is natuurlijk toch een beetje vreemd en echt weer iets Citroens. De HY is de eerste auto of motorfiets waar ik warm moet stellen volgens het boekje.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2006 7:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Er is echt niets vreemds aan warm stellen.Vele merken auto's is dat zo
Het is toch de temperatuur waar hij moet werken.Er waren zelfs opels
die je draaiend moest stellen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: klepspeling
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 21:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ff afstoffen

DS hoort koud op 0.15 en 0.20 , HY hoort warm op 0.20 en 0.25 maar is technisch hetzelfde blok.

Ik heb warm en koud kleppen gemeten bij mn HY en warm en koud gesteld en weer warm en koud gemeten.
Warm op 0.20 en 0.25 is echt gelijk aan koud op 0.15 en 0.20.

Dus kies hoe je wilt stellen, maakt dus niet uit.

Mn DS op LPG ooit eens op 0.20 en 0.25 koud gesteld maar toen tikten de kleppen zo erg dat ik ze maar gauw weer op 0.15 en 0.20 (koud) heb gezet.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group