Het is nu do 28 maart, 2024 18:03


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 15:01 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: do 30 mei, 2013 20:53
Berichten: 32
Bonjour,

Wij zijn vandaag met hele gezin aangekomen in Saint Aubin sur Mer (Normandië)!

Circa 670 km gereden in circa 4 dagen. Motor deed het erg goed, maar hij lijkt er nu niet meer zoveel zin in te hebben.HY heeft het af en toe ook wel zwaar gehad met de hitte en reis. Het schakelen en optrekken vanuit 1 en 2 gaat nu nog goed, maar in z'n 3 heeft die nauwelijks power. Net alsof die geen zin meer heeft. Helemaal bij heuvels omhoog, valt die stil en gaat snelheid snel achteruit van 80 terug naar 50....
daar die het eerst nog makkelijk kon redden.

Uiteraard moeten we ook nog verder en terug, heeft iemand raad?

Voor de alles lezers, Akp keuring ging redelijk goed, heb wel nieuwe remtrommels voor moeten nemen (wel zo fijn hier).

Au revoir en dank,
Kasper

_________________
HY ga je mee verdwalen, ik weet de weg ('Loesje')


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 16:02 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 jul, 2012 17:34
Berichten: 176
Woonplaats: deer isle , maine
hoi Kasper!


moet je uit te voeren compressie check. na een lange tijd de zuigerveren beschadigde kunnen krijgen en dit zal je verliest macht aan de motor. of zou dit een cilinderkop probleem. beide zijn niet al te moeilijk op te lossen. maar niet terwijl u op de weg! alleen de compressie check zal u vertellen waar het probleem zit. veel succes!
-gregor

_________________
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 21:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

is er misschien een bougiekabel los of zijn alle bougies nog OK?

Misschien loopt ie maar op 3 pitten bijvoorbeeld?

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 0:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Hoi Casper,
Lekker hoor jij in Frankrijk en ik alweer aan het werk.
maar wat je schrijft dat is denk ik standaard zo gauw er een bult komt moet ik terug naar de twee.
Wij hebben diverse stukken in de tweede moeten nemen en soms terug in de eerste.
en 50 was dan al snel.
Moet er wel bij vermelden dat ik op 19 rij en niet op 17 (dat eigenlijk beter is in de bergen).
Fijne vakantie nog, en neem de tijd ;).


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 1:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Terugvallen bij steile heuvels is in principe "HY-eigen". Kennelijk gebeurt dat nú dus eerder/sneller dan voorheen.
Hoe is de "staat" van de motor ? Zou best kunnen dat - na alle inmiddels verrichte "zware arbeid" - eventuele beginnende/reeds gevorderde slijtage aan bijvoorbeeld de zuigerveren nu een "boost" heeft gehad en de motor van jouw TUB langzamerhand compressie gaat verliezen ...
Waarschijnlijk rijdt jouw HY nog nèt zo als voorheen op de vlakke weg, maar zal nu dus iets minder snel "op stoom" komen ?
Citaat:
moet je uit te voeren compressie check.
Toch inderdaad eens - eenmaal thuis - de compressie na laten meten ...
Voor het overige: nog een héél prettig vakantie-vervolg !

Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 7:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
zoals ik het lees is het opeens gekomen.
Natuurlijk kan over 600 km de compressie lager zijn geworden, maar dat je dan het verschil merkt tussen wel goed trekken in zijn 3 en niet lijkt me niet logisch.
Ik zou als eerste de ontsteking nakijken. Misschien is hij verdraait, puntjes/ condensator te ver versleten of zijn de bougies vet geslagen? Of inderdaad een kabel niet goed.
Als er ergens in de ontsteking iets niet goed is dan kan dan snel veel vermogen kosten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: do 31 jul, 2014 13:42 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: do 30 mei, 2013 20:53
Berichten: 32
Ha all,

Inderdaad kon de motor het eerst gemakkelijk aan. Aan het einde van een warme dag had HY er geen zin meer in, wat voor mij een seintje was dat we die dag teveel hadden gereden. Ik had gehoopt dat die het de volgende dag weer normaal zou doen.

Net de bougiekabels gecheckt en het zou kunnen dat er 1 een beetje los zat. Weer vast gezet. We gaan morgen een klein stukje verplaatsten (75km) dus dan kan ik het mooi checken.

Anders zal ik thuis de compressie/ontsteking (laten) checken. Wellicht kan de Anwb dit hiernog doen... Of is dit iets dat ik makkelijk zelf kan? Ik las al tussen de berichten dat dit niet iets is voor onderweg....

Nou, in iedergeval, MERCI, voor de adviezen,
En wij gaan maar weer aan de brie met een vino.
Groet,
Kasper

_________________
HY ga je mee verdwalen, ik weet de weg ('Loesje')


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 13:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik zou als eerste de benzinefilters controleren!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2014 23:42 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: do 30 mei, 2013 20:53
Berichten: 32
Bonsoir,

Ondanks dat dit natuurlijk geen reisverslag forum is, toch even een update.

Na de bougieskabels check, zijn we dus een klein stuk verplaatst (75km) wat eigenlijk wel aardig ging. Hy had er na 5 dagen stilstand wel weer wat meer zin in, maar absoluut niet de power die hij voorheen had.

Toen we vervolgens een dagje naar het strand wilden (20km afstand), ging het echt mis. We hadden 15 km gereden, en HY viel helemaal uit. Aangezien dit 2x achterelkaar gebeurde, heb ik uiteindelijk de ANWB maar gebeld (immers 2 kids aan boord).

Het leek een beetje alsof die geen benzine meer kreeg. Ik heb wel een gehoord van het verschijnsel dat de motor zo warm is dat de benzine al verdampt in de leidingen voordat de benzine de carporateur bereikt. Maar HY heeft hier nog nooit last van gehad, en we hadden nu pas 15 km gereden...

Uiteindelijk is HY weggesleept en denkt een Fransoos al 7 dagen na over het dilema. In het begin dacht hij aan de Bobine, wat mooi was, want ik had een extra exemplaar van Kees Visser meegekregen. Maar toen dacht die aan de benzinefilters, (net als jou Ree), maar uiteindelijk kwam hij op de stroomverdelerkap uit. Ondanks dat ik hier ook 2 exemplaren van bij me heb, moest hij perse een nieuwe bestellen, en met plaatsen berekend die 300 euro! Dit lijkt mij tamelijk hoog, want die dingen kosten toch slechts circa 15 euro? Of is het plaatsten echt arbeid intensief? (niet dat ik veel keus heb...)

Naja, als het goed is krijg ik HY morgen gemaakt terug. Dat wordt ook wel hoog tijd, want we willen beginnen aan de terugreis.

Groeten, uit Ile de Re (met dank aan een vervangende huurauto :mrgreen: )
Kasper

_________________
HY ga je mee verdwalen, ik weet de weg ('Loesje')


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 0:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Kasper,
héél sneu voor jullie !
Die verdelerkap kost (afhankelijk van het type) inderdaad (nieuw) tussen de 10 à 25 EURO (althans: in Nederland. In Frankrijk is àlles op technisch/auto-onderdelen-gebied een stuk duurder).
Het plaatsen is 5 minuten werk en zou je in principe eigenlijk makkelijk zelf kunnen doen.
Daarnaast heb je zelf twee reserve-exemplaren. Het siert die garagehouder absoluut niet dat hij niet tenminste de moeite heeft genomen om deze eerst te "proberen"; ergo: hij maakt misbruik van de situatie en laat jullie daar nu flink voor betalen.
Maar ik vraag me ten zeerste af of daarmee het euvel verholpen is ...
Gesteld dat die garage jouw HY weer aan het lopen krijgt dan zou ik als ik jou was dáár - in de buurt waar je nu zit - tóch (ondanks de "tijdnood") nog een flinke "proefrit" gaan maken om te zien of het probleem ècht verholpen is. Zo niet dan kun je nog altijd terug naar die garage. Voor zo'n fors bedrag mag je absoluut verlangen dat het mankement volledig verholpen is.

En (even uit eigen ervaring) - gesteld dat die garage jouw HY niet (fatsoenlijk) aan het lopen krijgt -: neem dan vanuit die garage contact op met de ANWB. Die zullen dan de garage-eigenaar willen spreken ter bevestiging van het niet-reparabel zijn van jouw HY waarna zij een repatriërings-aktie in gang kunnen zetten om jullie weer "thuis" te krijgen.
Hoop voor jullie dat het niet zover komt !

Bonne chance !
Gert

P.S. (zó maar een "gedachtenkronkel"; zou zoiets zèlf proberen, maar weet niet of je het (technisch) aandurft): je zou óók nog kunnen proberen (met behulp van een reserve-benzine-tankje op de vloer van de "bijrijder" + stukje benzineslang) de aanvoer van de benzine naar de benzinepomp te "verkorten". E.e.a. vanuit "mijn" vermoeden dat het mankement misschien te maken heeft met de brandstoftoevoer ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 9:05 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
300 euro voor het vervangen van een verdelerkap is echt te hoog ja.
Ik zou er bijna op hopen dat dat het niet oplost en dan dat geld terugvragen?
Het is inderdaad zoals Otje zegt in een paar minuten verwisseld en vereist vrijwel geen handelingen: bougie- en bobinekabels van de verdelerkap, twee klemmen losklikken (met de hand), verdelerkap er af, nieuwe kap er op, klemmen weer vast klikken en kabels weer aansluiten, klaar.
Bij MurpHY was het toendertijd trouwens dat een verdelerkap zo los zat dat daardoor de rotor van de verdeler beschadigd was. Dat is namelijk een bakelieten constructie met een messing (?) "hamertje" dat door twee nokjes in het bakeliet op z'n plek wordt gehouden. Bij mij was door een klap een nokje verdwenen en daardoor kon het hamertje heen en weer slingeren en dus z'n moment missen.
Dat kostte mij 500 euro, want ik had geen rotortje a 7.50 bij me en was geen ANWB-lid (en had nog geen kennis van zo'n rare bus ;)).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 9:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Is het benzinefilter en de carburateur nu al schoon gemaakt?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2014 1:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Is het benzinefilter en de carburateur nu al schoon gemaakt?
Raymond: absoluut mee eens, maar vermoed dat intussen die Franse garage al aan het "fröbelen" is en - met een beetje nadenken - zij wellicht óók op die gedachte komen ...
Kasper:
nóg een gedachtenkronkel: zit de "voet" van de carburateur wel goed vast op het inlaatspruitstuk ? (zou zomaar losgetrild kunnen zijn, heb dáár inmiddels zelf óók al ervaring in opgedaan ...) Zo neen, dan zuigt 'ie "valse lucht" en is het benzinemengsel te "arm" aan benzine met als gevolg dat de motor (steeds) slechter trekt of zelfs uiteindelijk helemaal niet meer wil lopen.
Kun je heel simpel checken door te kijken of je de carburateur (een beetje) heen en weer kunt bewegen. Wel even (aan de bovenzijde) de carburateur loskoppelen van het luchtfilterhuis en de (eventuele) dikke rubberen buis (aan de linker zijkant) boven het uitlaatspruitstuk (oudere types HY hebben dat laatste niet).
Graag nog bericht over hoe e.e.a. nu afloopt.
Wens jullie "behouden" thuiskomst !

Bonne chance !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2014 16:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Otje schreef:
Citaat:
Is het benzinefilter en de carburateur nu al schoon gemaakt?
Raymond: absoluut mee eens, maar vermoed dat intussen die Franse garage al aan het "fröbelen" is en - met een beetje nadenken - zij wellicht óók op die gedachte komen ...

Wellicht :)

Vaak wordt het (zichtbare) filtertje in de benzineslang vervangen zonder dat naar het filter in de carburateur gekeken wordt. Vandaar mijn vraag.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor mist opeens power
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2014 2:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Dan ook maar even de "puntjes op de i" (alhoewel Kasper daar nu weinig mee op schiet ...):
Citaat:
Vaak wordt het (zichtbare) filtertje in de benzineslang vervangen zonder dat naar het filter in de carburateur gekeken wordt.

Van origine zit er geen "zichtbaar filter" in de "benzineslang", enkel een (meestal) conisch metalen fijnmazig filtertje in de benzinepomp en daarnaast een idem opgerold exemplaar achter de benzineslang-aansluiting in de carburateur. Eventuele àndere filters - wààr dan ook - zijn niet "af-fabriek" aangebracht. Ik ging/ga er dus van uit dat - wanneer die garage in Frankrijk ook maar enigszins "ballen heeft" - door hen naar dié filters wordt gekeken ... :wink:
Blijft overeind dat ik het dus met je eens ben: weet (inmiddels uit eigen ervaring) hóe erg die beide (originele) filters verstopt kunnen raken en e.e.a. zeer zeker van invloed kan zijn op de brandstof-toevoer.

Ben héél benieuwd naar Kasper 's relaas ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group