Het is nu do 28 maart, 2024 15:34


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:40 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Over het kleppen stellen is al veel geschreven. Bij mijn andere oldtimers doe ik dat ook met enige regelmaat. Maar.... daar krik ik de auto aan een zijde op, zet de v-bak in zijn 3 en kan ik draaiend aan het wiel zien dat bij een cilinder de kleppen op tuimelen staan. Bij de bus lukt dit niet omdat je niet tegelijk zicht hebt op de kop en aan het wiel kunt draaien. Heeft iemand hier een truc voor?

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 17:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Het handigst is natuurlijk als je even een hand hulp krijgt van .......
.....maar als je bus nog de originele aansluiting heeft van de startknop, dan kun je met het CONTACT UIT! dmv de startknop even te drukken de motor een omwenteling laten maken. Vraagt enige oefening maar het gaat.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 18:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Als je de slinger gebruikt, kan je langs de radiateur kijken en zie je precies welke kleppen er tuimelen.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 18:36 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Op zich zijn het ook weer niet zoveel cilinders natuurlijk. Ik gebruik zelf de pulley (met de slinger) om de motor te draaien. Alleen zit bij een Beneluxmodel de deur altijd in de weg :)
Een streep op de pulley (met behulp van de timing-pin) maakt het ook al een stuk makkelijker natuurlijk.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 22:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik doe ook met de slinger en dan naar de kop kijken. Gaat goed vind ik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 23:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Ik zet een schroevendraaier in het bougiegat en dan zie ik wanneer hij bovenin staat.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 23:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Deze
Citaat:
Ik zet een schroevendraaier in het bougiegat en dan zie ik wanneer hij bovenin staat
in combinatie met deze
Citaat:
Ik doe ook met de slinger en dan naar de kop kijken
... en daarnaast kun je twee kleppen tegelijk doen !
Te weten: inlaat 1 en uitlaat 4, vervolgens inlaat 2 en uitlaat 3, inlaat 3 en uitlaat 2 en als laatste inlaat 4 en uitlaat 1. (kijk het "reparatie handboek" er maar op na ...)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 10:58 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Dat werkt! Bedankt voor de tips. Daarmee gaat het vast wel lukken.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 0:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Otje schreef:
Deze
Citaat:
Ik zet een schroevendraaier in het bougiegat en dan zie ik wanneer hij bovenin staat
in combinatie met deze
Citaat:
Ik doe ook met de slinger en dan naar de kop kijken
... en daarnaast kun je twee kleppen tegelijk doen !
Te weten: inlaat 1 en uitlaat 4, vervolgens inlaat 2 en uitlaat 3, inlaat 3 en uitlaat 2 en als laatste inlaat 4 en uitlaat 1. (kijk het "reparatie handboek" er maar op na ...)

In het reparatie handboek staat: "De kleppen (meervoud!) van een cilinder kunnen worden afgesteld wanneer de zuiger aan het einde van zijn compressieslag in het bovenste dode punt staat".
Naar mijn idee is de compressieslag nadat de inlaatklep open en dicht is geweest, (het binnengelaten gas wordt dan gecomprimeerd doordat de zuiger omhoog gaat). Het 'bovenste dode punt' wat daarna komt is dan het moment om de kleppen te stellen (ik doe dat ook met een schroevendraaier in het bougiegat).

Op dit moment zou je dus volgens de tekst uit het handboek ('kleppen van een cilinder' in meervoud dus) zowel de inlaat- als de uitlaatklep van die cilinder moeten stellen.
Of lees ik dat nou verkeerd?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 10:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Dat klopt, de tegenover liggende cilinder staat dan op tuimelen. (inlaatklep gaan net dicht, uitlaatklep gaat open)
Door te kijken welke op tuimelen staat hoeven er geen bougies uit.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 11:48 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Zonder bougies draait de motor iets lichter rond, hoef je niet tegen de compressie in te draaien :)
(en geeft meteen mooi even de kans de staat van de bougies te checken als je toch bezig bent, alleen even denken om de ringetjes van het kleppendeksel, dat die niet in een bougiegat vallen - dus eerst kleppendeksel er af en dan bougies er uit)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2016 23:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Joost schreef:
Dat klopt, de tegenover liggende cilinder staat dan op tuimelen. (inlaatklep gaan net dicht, uitlaatklep gaat open)
Door te kijken welke op tuimelen staat hoeven er geen bougies uit.

Dank je. Ik was even in de war van het verhaal van Gert, maar je doet dus de in- en uitklep van 1 dezelfde cilinder tegelijk en niet van de ene de inklep en de andere de uitklep.
Ik kwam natuurlijk vaak dat woord 'tuimelen' tegen maar snapte hem niet. Ik vermoedde iets van de kleptuimelaar, maar welke dan, de in- of de uitlaatklep. Nu snap ik dat het over de tussenfase van in en uit gaat. Dank!
Overigens geef ik toch de voorkeur aan de 'schroevendraaier-methode', om de redenen die Ewald aangeeft.

Ook heb ik een minicameraatje (zo een om de holle ruimten te inspecteren) door het bougiegat gestoken, ook erg leuk.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 20:58 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:16
Berichten: 52
Woonplaats: gelderland
Ik doe het zo . in de versnelling zetten dan een wiel van de grond met krik dan aan het wiel draaien.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 0:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Ik was even in de war van het verhaal van Gert ...
... terwijl ik ènkel het "Reparatie Handboek" (zie Hoofdstuk HY 78 handeling nr. H 78.112-0) citeer ... Dáár kun je dit verhaal nalezen !
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 13:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Joop schreef:
Ik doe het zo . in de versnelling zetten dan een wiel van de grond met krik dan aan het wiel draaien.


of auto heen en weer duwen; je houdt dan zicht op de kleppen; eigenlijk gebruik ik deze simpele methoden al 40 jaar

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group