Het is nu do 28 maart, 2024 12:04


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2016 15:18 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Kwam een advertentie tegen (http://link.marktplaats.nl/m1070839512) waarin een DS cilinderkop wordt aangeboden die is omgebouwd voor HY gebruik:
Citaat:
De cilinderkop is omgebouwd van DS naar HY
Dit is een uniek exemplaar
Door de grotere inlaat is de motor sterker zo als bij de DS19 (snoek)

Iemand daar een idee bij?
Het ombouwen zal voornamelijk het plaatsen van een achterkap en verwijderen van die van de DS zijn?
Wat voor impact zal een grotere inlaat hebben?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2016 22:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Dit is een advertentie van Tonny van de Wegen uit Helmond, één van de HY-coryfeeën uit de HY-geschiedenis/clubs en vaste maat van een àndere coryfee, Harrie Reinders. Over het algemeen weten deze mannen aardig waar ze - op HY-gebied - mee bezig zijn ...
Vraag me alleen af wààr het "revisiewerk" in verstopt zit. Aan de foto's te zien is de kop niet eens schoongemaakt, laat staan "gevlakt". Kleppen zijn vuil, gezien het oude vet is er aan de klep-seals ook niet veel gedaan, er zitten nog 3 zichtbaar verroeste oude bougies in de kop ...
Mwa ...
Citaat:
Wat voor impact zal een grotere inlaat hebben?
Wanneer je aan de vóórgaande fase van die inlaat - dus de carburateur - niets verandert, lijkt het me geen enkele invloed te hebben. Wie het beter weet mag het zeggen !
Groet,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2016 23:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Hoeveel pk heeft zo'n id19 dan?

Je zal de carburatie dan ook mee moeten nemen inderdaad om op hetzelfde getal uit te kunnen komen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 23:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Mijn trax met lange slag ID19 blok en de grootst mogelijke carburateur had, uit mijn hoofd, volgens het boekje, 83 pk. Hoogste snelheid ooit gehaald was 161 km/u van een helling af. De ID reed op papier 150 met dit blok.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 23:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2016 19:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Zoals bekend rijdt ik met een ID19P carburateur rond op een standaard H78 blok.
Ik rijdt 120 km/h op de tomtom.

Ik zou niet weten waarom je een andere kop op een HY blok zou willen zetten...
Het blok is vreselijk geknepen door de kleine doorlaat van de standaard carburateur.
Als je meer power wilt is dat eenvoudig te realiseren met een andere carburateur.
Een andere kop of bolle zuigers doen weinig als je de carburateur niet verandert.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2016 21:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
@Ed. Je hebt een pb'tje.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2016 22:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
@Ed. Je hebt een pb'tje.
Goh, da's toevallig ... Van mij óók.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 10:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
een andere kop heeft zin als je een kop neemt met een uitwendig spruitstuk. Die heeft een veel betere flow en laat een grotere carburateur toe. Beetje extra vlakken en je hebt meer koppel en gaat over de 80 pk

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 8:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
je hebt ook van mij een PBtje

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 9:37 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Met al die PBtjes is het misschien leuk als Ed een stukje hier op het forum tikt over de andere carburateurs :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 22:23 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Leuk zo'n oud topic dat naar boven komt wanneer je zoekt op 'cilinderkop Citroën HY'. Zoals sommigen misschien wel weten heb ik een Trax met een ID19 motor (of beter uit een ID19 break, want alles wijst er op dat die eigenlijk een DS motor is). Helaas lijkt mijn cilinderkop niet heel fris meer, want er lekt water waar het niet zou mogen. Via Ree heb ik een cilinderkop van een HY opgescharreld en dit weekend is het er van gekomen om de kop van de Trax te lichten en naast de HY kop te houden. Hoewel de typenummers van beide koppen op de letters van de modelcode na (DS of HY) hetzelfde zijn, is er toch een groter verschil dan alleen de zijde waar de waterpomp moet worden gemonteerd. De kleppen lijken even groot, maar de inlaat zelf is veel kleiner. Daar waar die bij de DS-kop een diameter heeft van 42 mm is dat bij de HY-kop slechts 32 mm. Dat is best een fors verschil. Haal je de afdekplaten van de waterkanalen weg, dan zie je nog veel beter dat het hele interne inlaattraject veel kleiner gedimensioneerd is bij de HY tov de DS. De kop uit de advertentie van 4 jaar geleden die tot dit topic heeft geleid was dus wel degelijk voorzien van meer ademruimte. Voor mij betekent het vooral dat ik de HY-kop niet kan gebruiken. We zoeken naar een andere oplossing voor het Frankenstein-project.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 23:03 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Dat is heel aardige informatie.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 10:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
graddus schreef:
... dit weekend is het er van gekomen om de kop van de Trax te lichten ...

Yes!

graddus schreef:
Voor mij betekent het vooral dat ik de HY-kop niet kan gebruiken...

Oei. :|

Dat betekent dat er op de HY nog veel vermogenswinst te boeken is door er een ID kop op te zetten. Een centimeter bij de inlaat is echt significant.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere cilinderkop?
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 11:00 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Ja, het is echt een serieus verschil, al is uiteindelijk de grootte van de kleppen zelf natuurlijk de belangrijkste factor.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group