Het is nu do 28 maart, 2024 23:32


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 22:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
vandaag de carburateurs maar eens open gemaakt en de boel vergeleken. Deksels kunnen wel overgezet maar dan moet je pinnetjes die de vlotter-as op zn plek houdt overzetten en de hoofdsproeier zit bij de ID19P ook dieper. Dit is dus zinloos, je kan veel makkelijker gewoon een langere benzineslang nemen. Voor een bensineslangaansluiting naar voren is er bij de HY genoeg plek.

Een groot verschil in beide carbs is dat de ID19P 2cm lager is dan de HY. Zeker voor gasrijders zoals ik een belangrijke 2 cm ivm plaatsen mondstuk LPG. Wou dat ik een jaar eerder op dit idee gekomen was. Zal nu waarschijnlijk weer mn LPG opnieuw af moeten stellen.
Maar goed das voor het voorjaar. Dubbus staat al lekker binnen in de winterstalling. Rijden in winterse omstandigheden op zomerbanden kost je hier je rijbewijs.

hieronder een overzicht van de sproeiers in beide carbs
HY ID19P
1.5 1.7 hoofdsproeier in vlotterkamer
195 270 sproeier in de venturi
125 145 sproeier buitenkant carb

venturi 22 venturi 26


overigens nieuw regelwerk in Noorwegen. Voor autos van 50 jaar en ouder kun je een bewaringswaardig verklaring krijgen en dan ben je APK vrij. Zitten wel wat beperkingen aan aan het gebruik maar moeilijk te kontroleren. Je mag ander verkeer bijv niet hinderen en geen woon-werk verkeer. Voor autos van 30 tot 50 jaar kan het ook maar dan heb nog wel APK elke 5 jaar.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 10:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Gert-Jan schreef:
Zeker voor gasrijders zoals ik


Wat verwacht je van deze carburateur als je op LPG rijdt? Voor zover ik weet heeft de carburateur op LPG maar een ondergeschikte functie, alleen de venturi is van belang. (maar ik kan mij vergissen want ik ben ook maar amateur.)


Laatst bijgewerkt door HYvonne op ma 07 nov, 2016 11:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 10:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
juist omdat de venturi iets groter is verwacht ik dat hij wat meer lpg zal willen hebben.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 11:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Dan ben ik wel benieuwd.
Ik weet wel dat je moet zorgen voor een goede "beademing", dwz dat HY gemakkelijk lucht krijgt en dan neemt de betere luchtstroom ook extra LPG mee. Misschien werkt dat met een grotere venturi ook zo. Houd ons op de hoogte!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 16:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
venturi plus gasklep inderdaad; onderdruk uit spruitstuk.

HYvonne: als de carburateur wat lager is, past het luchtfilter ws beter; want met originele carburateur en gasstuk is de hoggte te groot begreep ik van diverse heren hier..

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 19:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Ja JanW, dat weet ik want ik heb de voet van het luchtfilterhuis ingekort om het gasstuk er tussen te krijgen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 21:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Naast het LPG vraagstuk ben ik wel benieuwd of het 1 op 1 past en welke wijzigingen er nodig zijn. En natuurlijk of het een merkbaar verschil gaat opleveren in het vermogen en verbruik (benzine of in dit geval LPG).


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 23:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Het past 1 op 1 zonder verdere aanpassingen. Behalve een langere benzineslang dan. Enig nadeel is dat de CO afstelschroef aan de verkeerde kant zo en lastig, ik denk alleen met een flexibele schroevedraaier te bereiken zal zijn.

Over vermogenswinst wordt positief geschreven. Vermogenswinst hoeft niet automatisch meer verbruik te betekenen. Maar dat weet ik in het voorjaar pas.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2016 15:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dat is wel fijn. Die flexibele schroevendraaiers zijn er wel met een bit houdertje dus dat gaat goedkomen en stukje extra benzineslang ook :)

Extra vermogen hoeft inderdaad niet meteen extra verbruik opleveren. Ben benieuwd.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2016 15:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
in de laatste Citrophile het gezamenlijke blad van alle noorse Citroenclubs staat een artikel over deze Solexcarburatuer op de afdeling traction. Blijkt dat deze carb ook op tractions is gebruikt
op de tractions van 1947 tm 1955 zit de Solex 32PIC. Op de ID de Solex33PIC en de Solex34PIC. In wezen allemaal dezelfde carburateurs , de ID heeft alleen wat grotere sproeiers.

de tractionsolex heeft standaard 135, 190 en 1.5 waar de ID 145 , 270, en 1.7 heeft

Ik zag vandaag nog wel dat de chokebediening verkeerd om zit. Dit is een dekseltje met 4 schroeven en het lijkt erop dat dit wel over te zetten is van de HY carb. Ook de aansluiting van de stang naar het gaspedaal is anders maar waarschijnlijk ook wel over te zetten.

Ik ga het volgende week maar eens proberen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2016 23:49 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 11 nov, 2016 22:23
Berichten: 3
Woonplaats: zaandijk
Hoi allen,
nieuw hier.
maar ook op zoek naar een nieuwe caberateur en deze link gevonden bij cta.
staat dus bij dat deze ook geschikt is voor de HY
link: http://www.ctaservice.se/delar/solex-duc/solex-duc.htm


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2016 19:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Als ik de prijslijst goed heb kost zo'n 1500 kronen. Circa 160 euro. Opzich niet gek.
Op de Nederlandse cta staat er naast de 34pic ook een 34pic3 carburateur voor de ID19B. Is die laatste gelijk aan bovenbeschreven ID 19P? Is meteen wel twee keer zo duur


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2016 23:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik heb ooit een nieuwe replica gekochtoch en weer teruggestuurd omdat deze meer speling had op de gasklepas dan de oude. Ik was niet de enige die dat probleem ondervond. Dat was jaren geleden.
Ik weet niet of deze carburateurs van dezelfde leverancier komen. Ws zal dat probleem nu wel opgelost zijn.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 15:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Ik heb nu een Solex 34PBIC

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Laatst bijgewerkt door Gert-Jan Brink op di 15 nov, 2016 12:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: ID19P carburatuer
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2016 12:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
gisteren de carb schoongemaakt en de hendel van de choke overgezet. Ook de gasstangbediening overgezet. Dit ging vrij eenvoudig

ik ging wel de fout in met het terugplaatsen van de sproeier in de venturi. Het aluminiumbuisje waar deze in moet brak af, ik dacht al daar gaat mn nieuwe carb.
Gelukkig vond ik al snel uit dat het buisje ietwat loszit en na een beetje gegoochel kwam ik erachter dat hij los in de carb gedrukt zit.
Uit een oude HY carb het buisje gehaald en die gemonteerd. Moest wel een palletje wegvijlen want de HY heeft er 2 en de ID19P maar 1. Gelukkig niet andersom, dus dat was puur geluk.
De sproeier zit bovenop een langkoperen buisje in het aluminiumbuisje en die heb ik ook moeten wisselen want die was ook anders.

maar nu is de ID19P klaar voor montage.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group