Citaat:
Is best te doen onderweg als je er ooit mee zit
Eeeuuhhh ... gezien de inspanningen die ik zelf heb moeten plegen kan ik deze opmerking absoluut niet onderschrijven. Je zult op z'n minst het hele fusee-stuk moeten laten kantelen (dus óók bovenste fuseepen lossen) teneinde de as er uit te krijgen. Vanwege het behoorlijke gewicht van fuseestuk + remtrommel is dat ècht geen "fluitje van een cent" dat je zó maar in je eentje even afwerkt. Daarnaast is het nog een hele toer om het tripodehuis+kogels+stofhoes door die kleine openingen in het chassis naast de versnellingsbak er uit te wurmen. Idem voor het terugplaatsen ...
Citaat:
Tripode huizen links en rechts wisselen helpt inderdaad kan ik uit ervaring vertellen. De slijtage treed alleen op aan de kant waar de kracht op staat.
Ja ... maar wanneer er eenmaal flinke kuilen zijn ontstaan waardoor de tripodekogels te veel speling krijgen slaat dat uiteindelijk alsdan óók door naar de andere kant zodra je de tripodehuizen wisselt. Daarnaast gaat de hele zaak absoluut flink schudden zodra je achteruit rijd ...
Citaat:
Aandrijfassen zijn toch niet even lang
Jawel dus ! Het enige verschil tussen links en rechts is inderdaad de schroefdraad-richting voor de as-borgmoer.(En ... voor de nieuwsgierigen: zo'n complete as (exclusief vet dan) weegt 9,2 kg. Zowel links als rechts ...)
Citaat:
alleen de tripodehuizen wisselen beoogt hetzelfde effect
Voor zolang het duurt ... En - gezien alle moeite die je ervoor moet doen en het werk dat je ermee hebt - is het absoluut aan te raden alsdan maar meteen voor goede gebruikte c.q. nieuwe tripodehuizen "te gaan".
Citaat:
Samen met opnieuw invetten.
In ieder van de tripodehuizen dient 200 gram vet te worden aangebracht. Zit een beetje - los uit de pols - tussen de tripodekogels, het sterstuk, het tripodehuis en de rubberen stofhoes in. Dus beslist niet onder druk of zo (zoals bijvoorbeeld bij de fuseekogels) dus dat vet heeft totaal geen invloed op eventuele spelingen binnen het tripodehuis ...