Het is nu do 28 maart, 2024 15:06


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2017 23:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Het héle verhaal zal ik in enig volgend TUB-journaal doen; met het "staartje" ervan ben ik nu aan het worstelen en derhalve benodig ik enig technisch HY-inzicht c.q. ervaring van mede-rHYders ...

Oftewel: onlangs heb ik de hele aandrijflijn (motor + V-bak) uit Otje gedemonteerd.
Ons aller (en u ongetwijfeld bekende) Albert H. te B. heeft nu de versnellingsbak helemaal gereviseerd.
Daarna het hele zaakje wederom gemonteerd.

Een vorige keer heb ik eerst blok + bak aan elkaar gemonteerd en vervolgens in Otje "geschoven". Dit is echter voor één persoon alleen - in primitieve omstandigheden - bijna niet te doen, alleen vanwege het totaalgewicht al ...
Nu dus eerst de V-bak erin, asflenzen vastgebout en vervolgens het blok er met behoorlijk wat gewriemel (spie-banen van de prise-as lieten zich niet 1-2-3 in die van de koppelingsplaat glijden) achteraan en vastgebout.
Vol blijde verwachting een proefrit gemaakt, nog even zonder binnen-motorkap en vloerplaten. (Ja klopt, is een enorme herrie, veel (warme/hete) wind en uitkijken dat je je voet niet aan het uitlaatspruitstuk verbrand !).

Het probleem nu: bij het optrekken begint het blok (+ bak en àlles wat eraan vast zit inclusief uitlaat en zo ...) op z'n pootjes te dansen. Of "waggelen". Bij laag toerental een beetje, bij half gas vrij behoorlijk en bij veel gas weer iets minder. Zodra ik het gas los laat houdt het "gewaggel" meteen op.

Ik heb Otje vervolgens "met de voorwielen van de grond" op twee potkrikjes gezet. Motor laten lopen, 1e, 2e en 3e versnelling ingeschakeld en ziet: het hele zaakje draait bijna trillingsvrij.

Er zijn géén tripodekogels uit de gewrichten gezakt (er is amper enige axiale beweging bij de aandrijfassen voorgekomen); n.a.v. een idee van Fons heb ik de asflenzen nogmaals gelost en wederom vastgebout. Maar dat hielp ook niet.

Wie oh wie heeft de "ultieme hint" ???
Merci d'avance !

Gert


Bijlagen:
DSC01962-k.jpg
DSC01962-k.jpg [ 218.67 KiB | 25006 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 9:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
zomaar een schot voor de boeg (of in dit geval: "avant le nez de cochon"):
zou het kunnen dat de koppelingsplaat niet 100% gecentreerd is?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 9:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Zijn de ophangrubbers nog goed? Voor en bij de versnellingsbak. Misschien toch de motorsteunen afstellen.

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 17:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik denk meer aan niet goed uitgelijnde motor/bak en/of niet goed in elkaar gezette assen waarbij de kruiskoppelingen niet de goede hoek met elkaar maken. In het WPH staat exact hoe de smeernippels ten opzichte van elkaar moeten staan

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 18:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Voel je het ook op je gaspedaal?
Ik ben nu in Portugal en de kleine dorpjes hier hebben hele steile wegen. Vaak bijna plankgas in zijn 1 de berg op en dan voel ik ook vanalles schudden en het gaspedaal voel ik wisselend duwen tegen mijn voet. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit andere jaren in spanje of frankrijk ooit gehad heb. Bij mij is het spul al 30.000 km niet uit elkaar geweest, en lijkt dus gaandeweg gekomen te zijn. In de 2 voel ik het ook, in de 3 niet meer.
Geen idee wat het bij mij is, ik zal als ik thuis ben er eens naar kijken. Heb niet perse zin om onderweg te sleutelen.

Slecht gecentreerde koppelingsplaat lijkt mij onwaarschijnlijk, die centreerd zichzelf vrij snel als de koppeling een paar keer wordt bedient.

Als het na een reparatie is gok ik tòch op de tripodekogels. Ik heb het zelf ook eens gehad bij het wisselen van keerringen. Dat merk je niet met de wielen van de grond want dan zijn de assen langer.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 0:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Dank voor jullie snelle reacties !

Jacques: ik ben het met Joost eens; overigens kán de koppelingsplaat niet "NIET GECENTREERD" zijn want bij de montage van het blok aan de V-bak dwingt de prise-as de plaat zich te centreren. Daarnaast is het absoluut onmogelijk dat de plaat zich heeft verplaatst tijdens de demontage van motor + bak, want alles wordt/is rechtlijnig uit elkaar getrokken; daarnaast houdt de drukgroep de koppelingsplaat continue stevig op z'n plaats !
Leo: er is totaal niets veranderd aan de diverse rubbers; de hele bubs is exact zo terug-gemonteerd zo als alles er ook uit is gekomen.
JanW: enkel de 6 bouten van ieder van de beide as-flensen zijn losgedraaid, vervolgens zijn de as-flensen/assen voorzichtig een beetje teruggeduwd richting wiel waardoor de V-bak er gemakkelijk tussenuit getrokken kon worden.
De verbinding blok - V-bak is nu overigens naadloos dicht, er is nog geen shag-vloeitje tussen te krijgen.
Joost: Otje staat weliswaar "van de grond" maar de potkrikjes zijn geplaatst vlak naast de binnenkant van de wielen onder de driehoeken van de onderste draagarmen. Dus de "positie" van auto - motor - wielen - assen is exact gelijk als wanneer 'ie "op de grond" staat. (Overigens: dat van dat "duwen" van het gaspedaal is mij in het verleden óók al eens overkomen. Betekent inderdaad dat het blok heen en weer beweegt. Gebeurde enkel bij zeer zware inspanning van de motor etc.) (Oh ja: geniet van jouw trip in Portugal ! Houd het héél !)

Ik heb intussen met Jacques een beetje gebrainstormd ... en moet voor alle volledigheid de aanvullende mededelingen doen dat:
a) ik enkel ZIE dat de hele bubs staat te schudden maar er tijdens het rHYden eigenlijk niet echt iets van merk. Geen (extreem) getril, geschud, gerammel of anderszins ...
b) ik - tijdens het freewheel-draaien van motor + V-bak/wielen boven op de potkrikjes - zag dat de rechter-as niet helemaal 100% recht meer is ... maar in deze opstelling toch géén enkele "schud-reactie" veroorzaakte ...
c) het "geschud" wellicht al jarenlang speelt maar nu "toevallig" aan het licht komt door het rHYden zonder vloer en binnen-motorkap ...

Ben benieuwd of iemand eens een blokje rond wil rHYden in zijn/haar HY waarbij de binnen-motorkap eventjes wordt thuisgelaten ... en vooral naar eventuele "waggelingen en zo ...".

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 0:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Otje schreef:
Dank voor jullie snelle reacties !


Ben benieuwd of iemand eens een blokje rond wil rHYden in zijn/haar HY waarbij de binnen-motorkap eventjes wordt thuisgelaten ... en vooral naar eventuele "waggelingen en zo ...".


Heel binnenkort ben ik zover. Motor loopt. Paard met motor en bak zitten weer op hun plaats. De boel aansluiten, remmen ontluchten en dan de testrit.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 9:57 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mja, MurpHY is zelden representatief voor een goedlopende situatie, maar zijn motor schud vooral bij stationair lopen (zeker indien nog koud, dan wil ie ook nog wel eens een slag missen heb ik het idee). Als je dan gas geeft gaat het blok ook aardig heen en weer, tot je genoeg gas geeft dan is het over (c.q. heffen de bewegingen elkaar op denk ik). Het is vooral toerengerelateerd in mijn geval.
Zal proberen vanavond even een filmpje te maken, altijd een leuk excuus :)
(MurpHY staat al weer twee maanden stil, mocht de gelegenheid zich voor doen te kunnen rijden dan is het daar wel weer tijd voor.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 10:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Mijn rebuild blokje staat los op zijn carter op een pallet en kan ik starten en gasgeven zonder dat er geschud wordt. Wel wat trillen natuurlijk.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Laatst bijgewerkt door JanW op ma 07 aug, 2017 10:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 13:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Als je kijkt hoe de motor en versnellingsbak combinatie is opgehangen, dan is de combinatie bevestigd door middel van het rubber voorin in de dwarsbalk, het rubber bij de versnellingsbak, en de twee motor steunen. De twee motorsteunen moeten het kantelen naar links en rechts van de motor voorkomen.

In het handboek staan wel afstellengtes, maar, die gelden vermoedelijk alleen voor nieuwe motorsteunen en onbelast. (?)
Heeft iemand die wel eens afgesteld?

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 0:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ja. Ik zat er ook over te denken. De voorste en achterste steun zijn natuurlijk iets in gezakt. Als je dan de 2 motorsteunen afstelt vlgs het boek staan ze misschien iets te hoog? Ik heb ze ietsje lager gesteld. Toen stond er alsnog redelijk wat spanning op

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2017 12:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
JanW schreef:
ik denk meer aan niet goed uitgelijnde motor/bak en/of niet goed in elkaar gezette assen waarbij de kruiskoppelingen niet de goede hoek met elkaar maken. In het WPH staat exact hoe de smeernippels ten opzichte van elkaar moeten staan

Dat van de assen gaat hier niet op omdat er tripode huizen zijn en geen dubbele kruiskoppelingen
Maar de eerste optie kan nog steeds omdat alles los is geweest

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2017 2:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Zeer gewaardeerde "meedenkers":
vandaag - tijdens mijn "magazHYn dienst" in Heesch - eens uitvoerig met ons aller Albert (H. te B.) gebrainstormd over het nu spelende "waggel-euvel". De (theoretische) uitkomst hiervan is dat uiteindelijk slechts één oorzaak kan worden geconcludeerd: een (één of twee) beschadigd(e) tripodehui(s)(zen) waarin de tripodekogels dermate slijtage in de huizen hebben veroorzaakt dat ze "overmatige ruimte" hebben gekregen om letterlijk "dwars te liggen". Voor de leken onder u (nèt zoals ikzelf): dankzij aanschouwelijk onderricht door voornoemde Albert (H. te B.) heb ik een aantal tripodehuizen mogen "be-vingeren" waarbij duidelijk werd wààr de oorzaak van mijn "waggel-probleem" hoogstwaarschijnlijk aan te wijten is ...
Ben inmiddels in het gelukkige bezit van twee gebruikte - maar 100% onbeschadigde - tripodehuizen. Intussen 'n beetje schoongemaakt en voorzien van een verfje ...

Oh ja: heb - en passant - ontdekt dat beide (onderste) fuseekogels aanzienlijke speling hebben ...
Dit wordt zodoende dus een zéér uitgebreide kluzzz ....

Zie (werkplaats handboek) Handeling nr. H78.372-1a" alsmede "H78.413-1" en alles wat daarbij hoort ...
Jullie horen/lezen nog ...

Salutations,
Gert


Bijlagen:
DSC01995-k.jpg
DSC01995-k.jpg [ 324.67 KiB | 24914 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: ma 07 aug, 2017 8:56 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Top :)
Filmpje gemaakt, zal je zien dat MurpHY niet waggelt... maar goed, hij heeft weer even buiten mogen spelen :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2017 21:52 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Beloofde filmpje: https://youtu.be/hli2HD2XEUs
(ja, hij loopt stationair nog iets te langzaam denk ik)
Het enige gehobbel dat je kunt zien, is als ie wel half aanslaat en voor ik met de hand gas geef. Dat wil hij nog wel eens doen, zeker als het wat kouder is.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group